Ja,tro fan att effekten ökar men cylindervolymen ökar inte ett skit!!! Endast vid borrning eller strokning!!! Rätta mej om jag har fel Tex i bilreklam står det ju inte 2.0 -3.2L om det är en Turbo Om jag byter till vassare kammar,större ventiler och förgasare så får jag ju in mer luft o bränsle som alla vet men inte fan ökar motorvolymen!
Senast redigerat av xbones den 2014-04-15 klockan 21:35.
There are no problemsonly solutions
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Du saknar en del grundkunskaper om hur en sugmotor fungerar märker jag, Du har ett undertryck i motorn och av den anledningen sätter man större ventiler kammar som är öppna längre tid o större kanaler osv för att få in mer luft när man trimmar men du kan aldrig få in mer än vad den rymmer vid atmosfärstrycket för då har du uppnått jämnt tryck med insidan och utsidan motorn och då suger den inte längre, alltså tex din 1600 cc motor har bara den volymen när den är avstängd.
Turbon hjälper då till att fortsätta få motorn att jobba med att pressa in luften i stället så volymen ökar och effekten.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Ja, ni har ju rätt rent teoretisk. Slagvolymen är ju bara volymen ovanför kolven när den är längst ner x antalet cylindrar. Oavsett vilken höjd man kör på, oavsett hur många och stora ventiler och vilka kammar man har. Även om det är en motor som arbetar enligt atkinson-cykeln.
Men jag tycker det är en bra liknelse, beroende på ladd så har man olika volym.
När man mäter luftvolym mäter man alltid vid havet 1,01325 bar och då rymmer en dm3 1 liter som väger 1,3gram vid 20 grader, åker du upp i alperna med den burken där trycket är lägre är burken fortfarande lika stor men luftvolymen är mindre likaså vikten, den fysiska storleken är ju alltid den samma men det är ju innehållet som är volymen och ökar/minskar med trycket.
Ytterligare en fördel med turbo är att den kompenserar för höghöjd genom att turbinen får mindre motstånd och spinner fortare och på så sett fyller motorn med mer luft som om man vore vid havsnivå, därför kör man alltid i Alpha-N då luftmassan inte som sagt har den betydelse en sugmotor är behov av.
Senast redigerat av Lasse.S den 2014-04-16 klockan 06:58.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Såg att du har problem med din Thundermax levererad?..både 309-460 o 309-485 passar till din hoj. 309-485 har adapter kabel så du han ansluta med USB om modulen sitter gömd så du inte kommer år kontakten.
Och när du får den uppdatera till den nya firmware som har deras wave tune. skall vara 3 gånger snabbare på att justera AFR.
Har haft massa strul och vet fortfarande inte hur det går men Paul på Harleybutiken gör vad han kan så jag hoppas det löser sig fort för jag kör enbart med original sprutet nu och öppen wastegate ventil för att inte ladda något så det är trist. tackar för tipset med firmware, har laddat ner programmet o kikat lite och det verkar ju inte vara jätte svårt, synd bara med mått enheterna
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Svarthoran lämnad på bänkning hos Linga hämtas ut i morgon
Ja ibland kan det vara svårt att tänka utanför boxen på bilsidan är det inte så ovanligt med dubbla fläktar och Volvo håller på med kompressor och turbo i samma motor och i framtiden kommer en del MC också haka på och det skulle inte förvåna mig om H-D gör det med
http://www.motorcyclenews.com/MCN/Ne...superchargers/
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Lite pissväder ute så man fick ansluta smart tv,n till det trådlösa nätverket och testa att kolla youtube video i led 55" tv,n.Vilken helvetes
skillnad de blev mot att kolla på datorn.
Glad Påsk på alla....
Hoppas alla får en chans att nöta lite mil i helgen åtminstone!
********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********
Mycket prat om fyllnadsgrad och bänkning här i denna tråd. Fattar noll.
Man sitter på bänken å fyllnar till. poff!
gla påsk!
Bokmärken