Jag försöker undvika sönderskruvat. Min definition på det är lite luddig men för mycket av blinkers, styren, skärmar som är potentiellt bytt av någon som inte riktigt vet vad han gjort avskräcker. Sen låga mil, servat såklart.
Ska äntligen byta till Harley. Gillar att köra, men inte att skruva. Vill ha något som håller ihop och funkar utan att lägga tid i garaget. Kollar främst på Fat bob, Street bob. Budget räcker till ca 10-12 år gammalt, dvs 96-kubikaren. Kan man lita på att den rullar och går? Är den bättre än 88:an? Eller måste man upp på 103:an, men då börjar det bli för dyrt för mig..
Regelbundet servad är förstås en parameter, låga mil är också bra, men tipsa mig gärna om vad jag ska kolla på för att slippa problem? Hur undviker jag de värsta exemplaren som bara strular? Vad är det som smäller först?
Jag försöker undvika sönderskruvat. Min definition på det är lite luddig men för mycket av blinkers, styren, skärmar som är potentiellt bytt av någon som inte riktigt vet vad han gjort avskräcker. Sen låga mil, servat såklart.
The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
En udda tanke
Tack. Bra input. Även om det kan vara snyggt med bytta blinkers, styren och kapade skärmar så är det anledning att vara extra vaksam!
Hur ofta servar ni då? Hur mycket stämplar hittar man i en ”normal-servad” servicebok? Varje år eller vartannat år med eget olje- och filterbyte däremellan? Eller är det att hoppas på för mycket?
Jag har aldrig lämnat in en hoj för service men gör en varje vinter. Kollar i boken vad som ska göras och gör det med protokoll och allt. Olja på våren eller direkt vid köp. Nu kör jag med bypassfilter så jag brukar bara byta filter.
The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
En udda tanke
"96-kubikaren. Kan man lita på att den rullar och går? Är den bättre än 88:an?"
Inga större skillnader mellan 88 o 96, längre slag på 96:an och topparna lär flöda bättre. Har själv en 88 som är uppgraderad till 95, som har gått 8000 mil hittills utan problem och jag tror inte du behöver vara orolig för driftsäkerheten.
Tack för input!
Tänker att det nog är ganska vanligt att Harley-ägare servar hojen själva. Får väl lyssna om de verkar veta vad de gör är och lita på att det är bra gjort!
Vad gäller Twin Cam så fanns det vissa problem med de fjäderbelastade kamkedjesträckarna på årsmodellerna 99-05. Ofta är de uppgraderade till hydrauliska. Även de hydrauliska bör kollas över ibland.
Tack. Låter som att problemet åtgärdats på 96-kubikaren. En bra anledning att välja 96 framför 88 kubik.
Både Twin Cam 96" och 103" är bra och relativt problemfria maskiner. Kamkedjesträckarna bör som sagt kollas till ibland även på dessa även om de i regel håller länge.
Har själv en Fat Bob 2013 som jag kört 3200 mil med och den har på det stora hela fungerat bra. Har fått packa om framgaffeln en gång då ena packboxen gav med sig på grund av smuts. Den främre bromscylindern har jag fått renovera en gång, sen så behöver den smörjas med silikonspray ibland. Annars börjar den lätt kärva och då returnerar inte handtaget ut helt, med följden att bromsljuset ligger på. Vanligt fel. Kretskortet med lysdioder som sitter i instrumentet har jag fått byta ut två gånger, känsligt för vatten. Men mekaniskt har hojen fungerat bra.
Ett annat vanligt fel som jag har läst om är hjullagren, men de har jag inte haft några problem med än.
Tack! Perfekt info!
Har en FXDL 02, gått 12 500 cirkus nu. Bytte kamkedjespännarna vid 8 700 och det var ingen fara att köra någon säsong till. Bytt släpplattan ( teflonet) på transkedjespännaren samt då även kedjan. Den kunde jag haft kvar ett bra tag till efter mätning. Vid kamkedjefixandet petades ett par Andrews 37b kammar i. Cykeln går alldeles kolossalt förträffligt. Man kanske inte ska läsa och ta in allt för mycket av vad som florerar på nätet om ditten å datten. Kör å va glad och ta hand om moppen undertiden. En tex 2002 som gått 2347 mil är i mina ögon suspekt, hellre lite mer mil och uppfattningen man får av säljaren.
Tack! Intressant det där att låga mil inte alltid är det bästa! Gäller att läsa av säljaren. Får olja in fingrarna och låtsas att jag är en verkstads-gud så han inte vågar mörka allt.
Detta med hjullagren som Erik nämner kan vara värt att nämna , de var slut fram efter drygt 1000 mil på
en bekants hoj och hojen ( ny ) har inte blivit tvättad med högtryckstvätt eller liknande. Men vi kör med
SKF 6205 på våra hojar och sätter i nya vid varje däckbyte.
Fuck cancer
Har en -02 som gått 8000mil, inget byte av hjullager ännu.
TCKalle (2021-02-13)
Pulare (2021-02-13)
Bokmärken