Resultat 1 till 20 av 113

Ämne: Installera Progressive Drop-In kit...

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #27
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av CrazyVic Visa inlägg
    Exakt så är det och jag är medveten om risken vid potthål i kurvor... :/

    Köpte detta kit: http://www.harleybutiken.com/produkt...kit-Dyna-Svart dvs artnr 690200. Har tyvärr inte kartongen tillgänglig nu men den medföljande instruktionen nämner iaf FDXF osv. Återkommer i morgon.
    Det verkar ju som du beställt rätt. Återstår att se om du fått det du beställt.
    Svårt detta. Man kan ju inte äta kakan och ändå ha den kvar. Du vill sänka.
    Bilden visar fjädrar som tycks vara linjära.
    Burly gör ett kit som ser ut såhär också:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	764da7b144ece1f4066ed67f6a170ae7bb4879c0_800x800.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	37,5 KB 
Id:	16834
    Du ser här en progressiv fjäder, kompensationsfjäder och distans.
    Jag vet inte vilket kit detta är, jag råkar bara ha bilden i plattan.
    Nå, det konceptet är minst dåligt vid sänkning med drop in tror jag.
    Jag ser inga spacers på bilden på det du beställt men du säger att du satt dit spacers.
    Det absolut enda jag kan tänka ut som lösning på problemet är att du byter dina spacers mot fjädrar.
    Säg som exempel att du har spacers med längden 40 mm i din gaffel.
    Ersätter du dessa med en fjäder som är mjukare än din huvudfjäder men ändå inte så mjuk som kompensationsfjädern så blir resultatet något som åtminstone liknar en progressiv fjäder.
    Denna extrafjäder skulle kunna vara..säg 15 - 20 mm längre än spacern. Alltså 55 - 60 mm.
    Det kommer att sjunka 5 - 10 mm kanske, när du sätter dej på hojen. Nån cm mindre sänkning blir det också.
    Då har du åtminstone dina två cm plus fjädringsvägen i extrafjädern. Totalt ca 40 mm ungefär.
    Det bör vara en sk verktygsfjäder, alltså rektangulär tråd. Dessa tål att komprimeras helt utan att de översträcks.
    Och det kommer ju att inträffa rätt ofta i detta fall.
    Det största problemet är nog att veta hur kraftig extrafjädern ska vara, men min stortå säger mej att den ska ha ungefär 50 - 75% av huvudfjäderns tryckkraft.
    Det skulle bli lite bättre komfort på köpet eftersom små ojämnheter kommer att tas omhand mestadels i extrafjädern.
    Den kommer att få ett hårt liv den lille stackaren, som får ta det mesta.
    Nu garanterar jag ju inte att detta blir toppenbra, men jag hade testat det. Man kan ju alltid ångra sej om det blir tokigt.
    Eller så får du konstatera det man måste ibland; "vill man vara fin får man lida pin".

    Redigering:
    Kompensationsfjädern ska vara kvar.
    Droppa alltså i grejerna i följande ordning:
    Huvudfjäder - bricka - extrafjäder - bricka - kompensationsfjäder
    Senast redigerat av Caspher den 2015-06-08 klockan 01:24. Anledning: texttillägg

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •