Kan väl passa på att skriva nån rad här på forumet och samtidigt passa på att önska God Jul!

Precis som många andra är jag en sporthojare som med åldern och småbarn insett min egen dödlighet och behöver hitta åkningens sweet spot i hastigheter mellan 50-100 km/h istället för +180 km/h. Ergo – plastraket ut, customhoj in.

Tiden för att åka är väl även den något begränsad de närmaste åren, så mitt fokus har varit att hitta en hoj som dels inte binder allt för mycket kapital och som dels passar bra för lite kortare-medellånga dagsturer där själva resan är målet med resan. En relativt enkel naken hoj helt enkel. Sportster från 2004 och framåt kanske är mest realistiskt utifrån min kravställning just nu, även om jag egentligen vill ha en Street Bob. Utan att ha kört någon Harley en enda meter alltså. :-)

Idogen Blockettrålning under hösten har emellertid gjort mig lite förbryllad. I en ”normal” marknad brukar ju ett prisjämviktsläge uppstå där köpare och säljare möts och det blir affär. Nåt sånt verkar knappt existera idag. Vet inte hur många Dynor och Sportster jag haft koll på senaste månaderna som ligger sina två månader på Blocket och sen försvinner, antagligen osålda. Är marknaden så stendöd så här års (dvs. är jag den enda som är intresserad av att köpa) eller är det alltid jätteprutningar som gäller på just Harley? Spontant känns ju en Dyna från 2000-2004 med 2500-3500 mil på mätaren inte särskilt prisvärd när dom läggs ut för 85000:- och uppåt. Men så blir dom ju inte sålda heller (så här års). En enda maskin i den kategorin har jag sett bli såld på några dagar, och det var en Superglide för 65000:- i vad det verkade normalt skick. På den nivån fanns det uppenbarligen köpare. Kanske var det till och med lite för billigt.

Vad säger den samlade expertisen? Gemensamma antalet köp- och sälj här på forumet måste vara nästan oräkneligt. Är det så dött på hösten/vintern att man säljer till begärt pris till våren, eller är det ”önskepriser” med väldigt mycket förhandlingsutrymme?

Får vad jag hittar för hoj till slut. Blir en spännande resa!
//Crshng