Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Luftfilter blött?

  1. #1

    Question Luftfilter blött?

    Hej!
    Jag tänkte att jag skulle inspektera luftfiltret här om dan och såg att det var fullt med bensin!
    Är det normalt?
    Jag har en Sportster 1200 från 2003.
    Jag har märkt att när jag är ute och gasar mycket, för att sen stanna vid en korsning så kan det "panga till" från avgasröret. Varför blir det så?

    Tack på förhand
    Senast redigerat av Forsberg den 2014-01-18 klockan 17:11.

  2. #2
    Den är säkert inte rätt bestyckad, dvs. inte rätt inställd ordentligt i förgasaren, T.ex. du har bytt ljuddämpare men inte luftfilter, är det så ?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av FraGGion Visa inlägg
    Den är säkert inte rätt bestyckad, dvs. inte rätt inställd ordentligt i förgasaren, T.ex. du har bytt ljuddämpare men inte luftfilter, är det så ?
    ljuddämparen är ju inte original, men det är nog luftfiltret! Vad för luftfilter kan jag sätta på? behövs det göras något mer efter jag har bytt det?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Forsberg Visa inlägg
    ljuddämparen är ju inte original, men det är nog luftfiltret! Vad för luftfilter kan jag sätta på? behövs det göras något mer efter jag har bytt det?
    Om du har andra pipor (ej org) och du byter ut filtret mot nåt annat än org så måste du bestycka förgasaren också. Du måste byta till andra munstycken för att få rätt luft/bränsle blandning. Det är bl.a det som en Tuner gör på insprutnings-(EFI) hojarna.
    Här kan du läsa lite mer om förgasarhojar. Annars så kan säkert Lasse.S ge dig lite råd och tips (han kan allt om motorer) eller kolla med Henrik Forslund.

    http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/forgasare.pdf

    Kolla denna tråden också. Jag har inte läst hela själv men du kanske kan hitta nån nyttig info.

    http://harleyforum.se/showthread.php...Bestyckning-CV

    Good luck!

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  5. #5
    Det vanligaste föroreningen i luftfiltren är den oljebemängda vevhusventilationsluften som leds tillbaka i luftrenaren på Harley. Jag kollade din bild på cykeln om det stämmer med vad du har nu så ser jag ett 2-1 avgassystem och den ovala luftrenarn med SE dekal. Om den yttre kåpan tätar imot bakstycket så är det orginal men ser du en spalt mellan luftfilter och bakstycke så sitter det SE luftrenare. De tidigare SE-kiten innehöll ett KN-luftfilter men de senare har ett torrt filter. KN-filtren är tvättbara och skall sedan inoljas med speciell filterolja. Har du orginalluftrenare med orginalbestyckning så kan du lätt få puffar. Ta av kåpan och skicka en bild så kan jag se vad du har. Bestyckning XL 1200 03 lågfart 45 huvud 180-190 blandningsskruv 2.5-3 varv(är plomberad som orginal). Ev kan nål shimsas 1mm.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    Det vanligaste föroreningen i luftfiltren är den oljebemängda vevhusventilationsluften som leds tillbaka i luftrenaren på Harley. Jag kollade din bild på cykeln om det stämmer med vad du har nu så ser jag ett 2-1 avgassystem och den ovala luftrenarn med SE dekal. Om den yttre kåpan tätar imot bakstycket så är det orginal men ser du en spalt mellan luftfilter och bakstycke så sitter det SE luftrenare. De tidigare SE-kiten innehöll ett KN-luftfilter men de senare har ett torrt filter. KN-filtren är tvättbara och skall sedan inoljas med speciell filterolja. Har du orginalluftrenare med orginalbestyckning så kan du lätt få puffar. Ta av kåpan och skicka en bild så kan jag se vad du har. Bestyckning XL 1200 03 lågfart 45 huvud 180-190 blandningsskruv 2.5-3 varv(är plomberad som orginal). Ev kan nål shimsas 1mm.
    Jag skickar bilder till dig inom kort! Tack så jätte mycket för hjälpen!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Forsberg Visa inlägg
    Jag skickar bilder till dig inom kort! Tack så jätte mycket för hjälpen!
    Jag bor i trosa numera så kan komma förbi vid tillfälle. En lätt titt o lite skruva så ser man fort vilka munstycken du har o filter mm. Munstycken är billigt.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Jag bor i trosa numera så kan komma förbi vid tillfälle. En lätt titt o lite skruva så ser man fort vilka munstycken du har o filter mm. Munstycken är billigt.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style
    Snyggt där! Det e "forumkompis" på hög nivå!

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  9. #9
    [QUOTE=Henrik Forslund;87299]Jag bor i trosa numera så kan komma förbi vid tillfälle. En lätt titt o lite skruva så ser man fort vilka munstycken du har o filter mm. Munstycken är billigt.

    Välkommen till byn!
    Det vore ju jävligt snällt

  10. #10
    [QUOTE=Forsberg;87482]
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Jag bor i trosa numera så kan komma förbi vid tillfälle. En lätt titt o lite skruva så ser man fort vilka munstycken du har o filter mm. Munstycken är billigt.

    Välkommen till byn!
    Det vore ju jävligt snällt
    Pm ditt nummer om du inte vill lägga det här.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  11. #11
    [QUOTE=Henrik Forslund;87508]
    Citat Ursprungligen postat av Forsberg Visa inlägg

    Pm ditt nummer om du inte vill lägga det här.

    Du har ett P.M

    —--------------
    All comfort was sacrified for style
    Du har ett PM!

Liknande ämnen

  1. S&S Luftfilter
    Av nonno i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 22:36
  2. Luftfilter
    Av belsebub36 i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 10:50
  3. S&S luftfilter kit och kåpa
    Av mankanh i forum Säljes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-17, 18:33
  4. Luftfilter
    Av gronvit i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 17:20
  5. Luftfilter vs luftfilter?
    Av Bikerboy i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 09:56

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •