Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: byta risers å styre på Sportster

  1. #41
    Vad snabb leverans de har på Nostalgia motor. Beställde igår och idag fanns slangen med posten. otroligt!

  2. #42
    Någon som vet om original vajrar/el räcker till ett 8" z styre jammer på en forty-eight?

  3. #43
    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Någon som vet om original vajrar/el räcker till ett 8" z styre jammer på en forty-eight?
    Bromsslang och ev koppling kan vara något korta, övriga klarar sig. Kontakta medlemmen Forty8 på forumet, han har bytt ett par styren på 48.

    http://harleyforum.se/showthread.php...e-tuck-Del-1-2


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #44
    Elen räcker gott och väl. Nu har ju jag gjort en wire tuck så min el ligger ovanpå ramen under tunneln under tanken så jag har ju lättare att komma åt kontakterna. Men du behöver antagligen inte röra dom ändå. Kopplingen räcker lika så. Skulle tro att den även skulle räcka till ett 12" Z (om man skulle vilja ha det). Bromsslang måste bytas ut däremot. Jag satte dit en 45" stålomspunnen (den var silverfärgad, men lite krympslang rådde bot på det ) med 90 grader banjos. Det hade funkat lika bra med en 42-43". I ditt fall skulle jag köra på en som är ca 43" så har du lite extra om du vill gå högre än 8" nån gång. Bort med den pressade och återanvänd båda fästena. Good luck!

  5. #45
    Tackar för bra svar Kom att tänka på att jag antagligen måste sänka gaffelbenen lite. Är det bara att lossa bultarna som håller benen och släppa ner dom, och skall det dras med moment sen?
    Senast redigerat av Hardrockhair den 2013-09-09 klockan 18:57.

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Tackar för bra svar Kom att tänka på att jag antagligen måste sänka gaffelbenen lite. Är det bara att lossa bultarna som håller benen och släppa ner dom, och skall det dras med moment sen?
    Det är möjligt att du får göra det men jag tror att du kan komma att slippa det faktiskt. I mitt fall var det Biltwellstyret som tvingade mig att göra det. Det du tänker sätta dit är mer rakt i botten så att säga. Men om du ändå måste så gör så här;

    1) Höj upp framhjulet, domkraft funkar bra men ha med dig nån mer som kan hålla i hojen så inte skiten tippar! Det räcker att höja upp precis så mycket som du vill ha ner gaffelbenen, i mitt fall ca 3mm. (det finns två lyftpunkter under chassit)
    2) Ta av orginalstyret och provmontera det nya. Vinkla det i läget som du vill ha det. Kolla av hur mkt benen måste ner.
    3) Lossa torxbultarna (2 på varje sida), dessa är T45 eller T50. Lossa bara lite lagom, dom ska inte skruvas ut helt så benen åker ner av sig självt. Du ska nämligen knacka ner dom försiktigt.
    4) Fram med den tunga gummihammaren. Har du ingen sån så ta en vanlig och lägg nåt mjukt imellan och börja knacka. Det behövs inte mycket kraft utan knacka försiktigt.
    5) Skruva fast torxbultarna igen. Momentnyckeln sätter du på 30-45 ft-lb (foot pounds) vilket motsvarar 40,67-61,01Nm.

    Good luck!

  7. #47
    Tackar Jävligt bra svar! Blir första gången jag byter ett styre faktiskt. Har nog koll på det mesta, bara bytet av bromsslang jag är lite osäker på. Vill ju inte att det ska bli nått knas där direkt med luft o skit i systemet...

  8. #48
    Nä bromsar vill man ju gärna ha! Du kan ju alltid låta din lokala handlare byta slangen så vet du att det blir riktigt gjort. Be att få vara med när dom gör det så har du lite koll till nästa gång om du då vill försöka själv. I ditt fall så är det väl Probike Hbg eller Bikeline Malmö. Priset hos probike är 700-800:- så det är ju inte jättebiligt men kan vara värt det om man själv är osäker på hur man skall göra. Byt i så fall slangen först och åk sedan hem och skicka på det nya styret.
    Det enda du behöver tänka på är att i "huset" på bromssidan sitter en kontakt med en plastplupp på. Den plastpluppen på kontakten är lätt att bryta av om man är oförsiktig vi återinstallationen. Pajar den så kommer det kosta dig 1500:- plus jobb att få det fixat. Inte så kul eller hur!?
    Men frukta inte! Gör så här så löser det sig...innan du lossar på de fyra torxskruvarna i "huset" (T25&T27) så trycker du in bromshandtaget lite. I springan som blir så stoppar du in en glasspinne eller liknande. Lossa sedan på dina torx och plocka av allt från styret. När du sedan ska montera tillbaka allt på det nya styret så ser du bara till att din glasspinne sitter i springan. När allt är på plats så tar du bort pinnen och trycker försiktigt in bromshandtaget, om du känner minsta motstånd så sitter antagligen nåt lite snett. Fortsätt INTE att trycka då utan ta av, gör om, gör rätt! Följ detta så lösér du allt hur fint som helst! Skulle du fastna på vägen så skicka ett pm så hjälper jag dig! Se också till att kablarna hamnar snyggt och fint i pressningarna på styret och att du inte klämmer dom mellan pressningen och "huset".
    Lycka till!

    Just det...momentnyckeln...
    De fyra insexbultarna till styret skall dras till 15 ft-lb (foot pounds) = 20,34 Nm
    De fyra torxskruvarna till "huset" dras till 45 in-lbf (inch pounds) = 5,08 Nm = lagom handkraft handkraft alltså. Överdra inte!
    Senast redigerat av Forty8 den 2013-09-09 klockan 22:39.

  9. #49
    Kanon bra ide´. Ska in med hojen på 800 mil service om 2 veckor så då kan dom ju slänga på en längre slang. Tror dom skall byta bromsvätska ändå. Jag tackar för all bra info Kör jag fast så skickar jag pm.

  10. #50
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HD texas styret.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	13664

    Nu är styret på plats iaf. Ja, jag tycker det vart ganska bra. Texasstyren e tokigt snygga.

  11. #51
    Citat Ursprungligen postat av modestrick Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HD texas styret.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	13664

    Nu är styret på plats iaf. Ja, jag tycker det vart ganska bra. Texasstyren e tokigt snygga.
    Gött Rickard! Blev kanonschysst ju, och bättre sent än aldrig jag gillar dom vita handtagen också, göörgoa!
    Vad är det för cross i bakgrunden är det din den också?

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  12. #52
    Citat Ursprungligen postat av Forty8 Visa inlägg
    Gött Rickard! Blev kanonschysst ju, och bättre sent än aldrig jag gillar dom vita handtagen också, göörgoa!
    Vad är det för cross i bakgrunden är det din den också?
    Ja jag älskar dessa vita handtag. Hade likadant styre å likadana handtag på min förra hoj(triumph bonneville)
    Nej hojen står ju på vinterförvaring på verkstad så det är någon annans cross. Skulle dock gärna vilja ha en sådan hoj. Det är fett mkt med små grusvägar där jag bor.

  13. #53
    Fått på blinkers i bak också. tycker de blev fina. hittade dem gör billigt på ebay.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HD blinkers.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	64,3 KB 
Id:	13666

  14. #54
    Citat Ursprungligen postat av modestrick Visa inlägg
    Fått på blinkers i bak också. tycker de blev fina. hittade dem gör billigt på ebay.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HD blinkers.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	64,3 KB 
Id:	13666
    Här händer det grejer minsann! Är det ölen som gör det eller dom var snygga, ska ha nåt mindre själv också i alla fall framtill. Väntar på små fästen till framgaffeln sen får jag se vad det blir för blinkers...

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  15. #55
    Citat Ursprungligen postat av Forty8 Visa inlägg
    Här händer det grejer minsann! Är det ölen som gör det eller dom var snygga, ska ha nåt mindre själv också i alla fall framtill. Väntar på små fästen till framgaffeln sen får jag se vad det blir för blinkers...
    Näe, varken öl eller jag själv utan den duktiga mekanikern i väring som nu får göra allt det som jag själv aldrig iddes få gjort i somras. Jag är sämst på att skruva. Kan knappt snyta min näsa utan assistans.
    Han fick dit nya stålomspunna bromsslangen också. Blir himla bra det här. Nu ska vi se, eh. halva december, januari, februari, mars och så april. 4 å en halv månad till mc säsongen börjar för mig. Kan tiden gå långsammare??

  16. #56
    När jag byggde om en Sporre för några år sedan använde jag en Motogadget mätare med alla indikatorlampor integrerade. På min satte jag fast den med en medföljande klammer runt styret. Mätaren funkade kanon och var väldigt liten, 49 mm i dia, o snygg. Efter att bilden togs snyggades även styrfästet till.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	speedo3.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	89,3 KB 
Id:	13671
    D.F.W.T.B

  17. #57
    Citat Ursprungligen postat av IDI Visa inlägg
    När jag byggde om en Sporre för några år sedan använde jag en Motogadget mätare med alla indikatorlampor integrerade. På min satte jag fast den med en medföljande klammer runt styret. Mätaren funkade kanon och var väldigt liten, 49 mm i dia, o snygg. Efter att bilden togs snyggades även styrfästet till.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	speedo3.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	89,3 KB 
Id:	13671
    Det där var himla snyggt! Hade gärna velat ha lika på min. Där fick jag någe å klura på. Tja, alltid finns det nåt å göra på en H-D. blir änna aldri klar.

  18. #58

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Liknande ämnen

  1. Byta styre
    Av Martin Lost i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 22:31
  2. Tillverka eget styre med risers
    Av Hd1340 i forum Custom & Byggen
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 21:54
  3. Ska byta risers...
    Av Ozzy i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 18:34
  4. Styre/Risers Wide Glide 10-
    Av Arno i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 07:36
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 21:12

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •