Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Nu reder vi ut det här med lufttryck!

  1. #1

    Nu reder vi ut det här med lufttryck!

    Vad rekommenderar ni att man går på för lufttryck? Enligt manualen eller brukar ni dra på lite extra?

    Jag har en -11 WG som nu gått 1000 mil och jag tycker bakdäcket är väldigt "platt" på mitten. Det är inte mycket kvar ner till gränsen på däcket och jag kör i mitt tycke lugnt.

    Jag har inte manualen framför mig så jag kan inte säga siffrorna rätt av men jag har enligt det som står i manualen i mina däck (om inte dom ändrat på det vid sista servicen, några veckor sedan).

    Jag har en -11 som sagt och till -12 års modeller ändrade dom till Michelin- istället för Dunlop-däck. Samtidigt ändrade dom också rekommendationerna för lufttrycken, om det beror på ändrade däck eller om det verkligen är en ny rekommendation vet jag inte. Detta är på Amerikanska modellerna, det kanske inte gäller en internationell, den fick ju inte nya större motorn till -12 som man fick i USA så den kanske inte heller fått nya OEM-däck?

  2. #2
    I min manual (Gammal FLH1977) så står det fel. Långt under 2 kg/cm2. En bit över 2kg/cm2 måste man ha!

  3. #3
    Fat Bob = 2,5 o 2,8 men kör 2,5 på båda lättare att komma ihåg o funkar kanon

  4. #4
    Sevärt gällande däcktryck! Lätt att glömma bort att det är rätt viktigt...



    /I

    - - - Uppdaterad - - -

    Sevärt gällande däcktryck! Lätt att glömma bort att det är rätt viktigt...



    /I

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av sedaii Visa inlägg
    Fat Bob = 2,5 o 2,8 men kör 2,5 på båda lättare att komma ihåg o funkar kanon
    Samma här.2,8 är väl med passagerare.

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Tack för tipset om Delroy.
    Massor med skoj att se på där.

  7. #7
    You got it! Riktigt bra kanal det där

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Tack för tipset om Delroy.
    Massor med skoj att se på där.

  8. #8
    Jag blåste i 3 bar både fram och bak nyligen, tror det stod 2,8 vid kallt däck på själva däcket, känns fint tycker jag!

  9. #9
    Har en 2010 Fat Boy och är noga med att lufttrycket är enl manualen, ca 3 kg bak och 2,5 fram, då vi nästan alltid är två på hojen. Köpte den förra året och fick helt nya Harley Davidson märkta däck på köpet. Nu efter ca 600 mil kan jag se att den sliter bakdäcket för mycket på mitten och alldeles för lite några cm ut från mitten. På det viset kommer däcket att vara slut om kanske 100 mil. Tycker detta är märkligt då jag följer boken?

  10. #10
    Det är väl 200mm brett bakdäck på den, blir alltid slitet bara i mitten när bakdäcket är för brett. Är det dunlop på nu eller nå annat? Mitt senaste avon höll 500mil, o nuvarande metzeler ska nog klara iaf 7-800mil



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  11. #11
    Ja det är så brett. Visste inte att breda däck höll kortare än smalare. Man tycker det borde vara tvärtom då tyngden fördelar sig på en större yta? Vet inte vad det är för fabrikat då de är märkta HD men det blir nog ca 700 mil på den innan byte.

    Jag ska inte köra med lite lägre tryck då tycker du?

  12. #12
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    neus: 2,8 bar bak och c:a 2,4-2,5 bar fram ska räcka. Du har en hyggligt tung hoj och du åker oftast med passagerare. Du kanske åker en hel del touring oxå? Titta gärna på Michelin Commander 2 eller ett Metzler Marathon däck om du är ute efter hållbarhet.

  13. #13
    Ok - då ska jag sänka lite där bak.

    Jag tror att jag kanske får ut några hundra mil till innan däckbyte och har i så fall kört 800 mil på bakdäcket, som är tillverkat av Dunlop.

    Tack för hjälpen!

  14. #14
    Jonasbaggen: Hade lagt ut den här frågan på ett amerikanskt HD forum också och fick liknande svar att Dunlop däcken i genomsnitt håller hälften så länge som de två du nämner. Frågan är varför någon vill ha Dunlop överhuvud taget och varför HD välsignar dem med sitt bomärke?

  15. #15
    Om nu mina Dunlop däck på Streetgliden som byttes vid 3200 mil och hade 1mm mönsterdjup och var flata på mitten. ska då Michelin hålla 6400 mil? Ska bli kul att utvärdera detta då jag har lagt på Michelin Commander 2 däck nu. Jag kör med samma däcktryck som står i manualen
    Senast redigerat av Pulare den 2016-01-29 klockan 16:32.

  16. #16
    Kör 2,5 fram och 2,8 bak på min Fat Bob, precis enligt manualen. Dunlop originaldäck som gått ca 1600 mil. Fortfarande en del mönster kvar även om man börjar se visst slitage. Brukar gasa på ganska friskt.

  17. #17
    Finns ju fler poänger i denna historia än Dunlop o däcktryck, hur bra spårar hjulingen, synd att säga att H-D vid nyleverans har finkalibrerat. Styrlager, hjullager rätt justerat på äldre modeller etc. Sanningen är inte alltid så enkel ...

Liknande ämnen

  1. Lufttryck i däcken
    Av Maija i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 08:22

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •