Har sökt jag med,tror nog att man får punga ut dom pengarna.tyvärr.
Hej igen !
Skulle nu behöva hjälp att hitta ett par handreglage, vet inte om jag varit inne på det tidigare i tråden. jag har kört fast, hittar
inte alls den typen av handkontroller som jag söker har letat på div återförsäljares sidar samt genomsökt ebay m.m.
utan hitta det jag söker så nu hoppas jag att någon här har koll och kan hjälpa mig med det som jag söker.
jag behöver handreglage till mitt bygge koppling och broms. drömmen hade varit K-techs som jag tycker är riktigt snygga men
jag vill tyvärr inte lägga 4500 på ett par handreglage. Någon som vet om det finns några liknande som är lite billigare ?
Bifogad fil 10702
Tacksam för svar
Har sökt jag med,tror nog att man får punga ut dom pengarna.tyvärr.
Ja ser ut att vara riktigt svårt att hitta ,, själv ska jag satsa på att försöka vara kreativ och modifiera ett par som jag har på G,,sen hur resultatet blir är en annan fråga
![]()
Hej igen !
någon som har koll på det här med muttrar till vipphusen ? är det m8 fingängad ? eller är det UNS ? eller var är det man ska ha ?
Hur är det nu med rostfritt ska det undvikas med tanke på galvaniska strömmar ? vilken kvalitet behöver man ha och vilket material är bäst ?
Har letat både här och där men hittar inget ställe att köpa dessa muttrar, hittade några på ebay men de kostade ca 400 med frakt vilket jag
tyckte var lite dyrt. Vad säger ni , några tips ?![]()
Det är inte M8, möjligen UNF. Är det vipparmsaxlarna du menar, typ kupolmuttrar? Kommer inte ihåg dimension men definitivt tum. Galvaniska strömmar behöver du inte bekymra dig om.
Tack för svaren. Jag menar de muttrarna som är på toppen av "huset" om man säger så, inte vipparmsaxlarna, de är väl de som går rätt igenom huset om man säger så.
Hej igen. nu är de snart dags att plocka ihop motorn , ska bli av i nästa vecka. Tänkte bara slänga ut en snabb fråga.
Vilka bulltar/muttrar skall dras med moment ? och vilket moment ? Visst jag vet att man kan läs det någon stans i den 400 sidor tjocka manualen
men förhoppningsvis är det någon rutinerad mekare där ute som kan detta på rak arm och har lust att lägga 1 min på att skriva ned det här
så slipper jag lägga 30 min på att leta i manualen. Hoppas någon kan detta utantill![]()
går trögt nuskulle bara byta lager och sen börja sätta ihop motorn då jag kom på att jag har en ny oljeledning som ska monteras så jag skulle bara ta bort den gamla in fästningen då det började strula. den sitter som fa.... jag och pappa hjälptes åt men kunde inte lösa det hela vi försökte med allt ,olika tänger,värme m.m. utan resultat. så nu vet jag inte hur jag ska lösa det hela, borra ur den är ett alternativ men det är ju inte helt enkelt då man inte vet exakt vilken gänga det är och dessutom ser den ut att vara konisk, Några tips ?
![]()
Yep NPT 1/8. Skulle tänka mig NOGA för innan jag borrar,,,
Kanon tack för tipsen, är det något speciellt att tänka på jämfört med så att säga en vanlig borrning?
Ja nu är ju jag långt ifrån någon expert på detta men kan det inte vara så att hålet inte är koniskt även fast gängen som ska i hålet är konisk ?
Om det är så att en NPT 1/8 gäng är konisk så lär väl också själva gängtappen vara konisk och då borde det bli samma sak i slutändan i alla
fall eller har jag fel där ?
Skulle prova idag att svetsa på en mutter men det sket sig också då det inte gick att svetsa i materialet![]()
Rätta mig om jag har fel någon men det är väl så att NPT gängor används för att täta, i det här fallet oljeledningar... Då är det själva gängorna som är koniska och det finns det gängtappar till...
EDIT: Hittade nånstans att man ska borra 8,5mm för 1/8 NPT, finns väl säkert nån lista på allt det där
Det kommer gå skitbra det här
http://www.dormertools.com/sandvik/2531/internet/s003592.nsf/Alldocs/Product*2DMachiningSolutions*2DPDF*2ATH*2DPDFse/$file/5G%C3%A4ngningmedTapp.pdf
På sidan 78 står det
Senast redigerat av Beemusup den 2013-03-10 klockan 21:25.
Chops Of The Dead
Men vänta nu. Rätta MIG om jag har fel, men visst är det väll den gängade hylsan som är konisk och ingenting annat!
Trägen vinner!
Ja precis, hålet man borrar är vanligt, 8,5mm, och gängtappen konisk![]()
Chops Of The Dead
Stämmer bra det. Konisk tapp och vanlig borr... om någon meckat med oljeledningen är det säkert loctite på. Värm mer och bruka våld. Finns säkert insatsgänga om det skulle skita sig.
Tackar för alla tips ,,, får göra nya försök imorgon efter jobbet . "mullemeck" jag har värmt ganska mycket och även svetsen värmde duktigt men det hjälpte inte och våld det har jag brukat såmycket som det går utan att knöla sönder hela skitenSå jag antar att det bara kvarstår att försöka borra ur skiten utan att lyckas sabba gängorna vilket inte känns helt enkelt
![]()
Okey, öka borrstorlek vartefter och känn på den mellan bytena. När materialet blir tunnare kan spänningar lossa om du har tur! Det där fixar du!
Bokmärken