Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: hjälp/tips med kläder för hd åkande.

  1. #1

    hjälp/tips med kläder för hd åkande.

    Hej hej allihop

    Jag är riktigt ny i forumet och i hojvärlden, Men nu kommer det bli både kort och en HD innan säsongen är slut. Sambon(tjejen) är rädd att jag ska ge mej ut i hjälm,shorts och t-shirt, Så hon har absolut bestämt sej att hon betalar 10k i utrustning på Handelsboden åt mej.

    -Men vad har man om man åker glidar hoj.utan att se för missplacerad ut.
    Jag har funderat på.
    Airoh Miro XRP
    http://www.handelsboden.com/airoh-mi...860-c-109.aspx
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MC-hjalm_Airoh_Miro_Mattsvart_60-3113-0_2278.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	30,6 KB 
Id:	8240

    Bering Mono
    http://www.handelsboden.com/bering-m...655-c-140.aspx
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MC-jacka_Bering_Mono_2151-1_1814.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	32,5 KB 
Id:	8241

  2. #2
    Till att börja med: -Vad har du för hoj?

  3. #3
    E de viktigt att andra tycker din klädsel ser tuff ut?Man behöver inte speciella kläder för att köra H-D .

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    konstig fråga....finns det speciella kläder för H-D ? eller ja ett sporthojs ställ med puckel på ryggen passar väl inte på allmänväg kanske men annars så kan man väl ha va fan som helst...sen att försäkringsbolagen vill att du skall ha en massa skydd är ju en sak men det är du som bestämmer själv vad du vill ha på dig.

  5. #5
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Nu för tiden finns det väl inga sådana direkta regler mer... Dock kanske det ser malplacerat med ett rent sporthojställ á la Danise (om du nu inte kör rod eller liknande... fast det tycker jag inte passar dit heller. *s*)...
    Köp det du gillar och det som sitter bra på dig. Får du saker för 10 000 så kanske du t o m kan köpa dels goore tex ställ samt mc plagg för varmare dagar, typ dragginjeans osv... För Handelsboden har ju en hel del saker till rätt schysst pris med, har man tur är de sakerna man skall ha rejält sänkta med för stunden i pris.

    Dock är jag lite noggrannare med komfort... Det får ju liksom "inte ta emot någonstans" när man kör, så testa gärna extremare sittställningar och kroppsböjningar med både rygg och armar... Då vet du om allt sitter gott när du skall köra också.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    konstig fråga....finns det speciella kläder för H-D ? eller ja ett sporthojs ställ med puckel på ryggen passar väl inte på allmänväg kanske men annars så kan man väl ha va fan som helst...sen att försäkringsbolagen vill att du skall ha en massa skydd är ju en sak men det är du som bestämmer själv vad du vill ha på dig.
    +1.När man var yngre tänkte man mer på detta.Numera vill man ha bra grejer istället.Upp till var och en.

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    PROVA PROVA PROVA, en del grejjer som ser bra ut blir man helt orörlig i, det är bättre med en bekväm jacka hjälm osv som åker på, än ett mindre bekvämt med värsta-bästa skyddsklass, om gjejjerna blir kvar hemma för att de är obekväma.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    PROVA PROVA PROVA, en del grejjer som ser bra ut blir man helt orörlig i, det är bättre med en bekväm jacka hjälm osv som åker på, än ett mindre bekvämt med värsta-bästa skyddsklass, om gjejjerna blir kvar hemma för att de är obekväma.
    Lyssna på Benny han har helt rätt. Åk dit och prova dig fram.

    Jag föredrar själv textil jackor (Gore Tex stuket) framför skinn, men allt är en smak sak.
    Mitt tips till dig är att investera i en bra hjälm samt ett bra ryggskydd (ej platta i jackan). Då har du gjort allt du kan för att skydda huvud och ryggrad, men sedan sitter mer av säkerheten i huvudet än i utrustningen.

    Kör försiktigt men glöm inte bort och njut och ha skoj.
    Live to ride, Ride to live.

  9. #9
    Tycker du ska satsa på en bra hjälm. Åsikterna varierar såklart. För det priset kan du få en glasfiberhjälm istället. E ju bara äldre bmw körande gubbar som har öppningsbara hjälmar ju Själv kör jag med goretex jacka och byxor. Fina dagar blir det kevlar jeans/jacka. Viktigast är ju vad just du trivs med......Lycka till med shoppandet

  10. #10
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av PAINTERN Visa inlägg
    Tycker du ska satsa på en bra hjälm. Åsikterna varierar såklart. För det priset kan du få en glasfiberhjälm istället. E ju bara äldre bmw körande gubbar som har öppningsbara hjälmar ju Själv kör jag med goretex jacka och byxor. Fina dagar blir det kevlar jeans/jacka. Viktigast är ju vad just du trivs med......Lycka till med shoppandet
    Du glömde en kategori som kör med sådana hjälmar.
    Rökarna!


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  11. #11
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Först och främst, välkommen till oss här på forumet weldox!
    Frågor är till för att ställas, vad vore ett forum utan dom?

    Jag tycker du ska satsa på säkra kort. Köp ett par skinnbrallor ala jeansfit alternativt kevlarjeans. Upptill en skyddsjacka/ryggskydd och en harleyforums luvtröja över (!) alternativt en skinnjacka.
    Boots funkar alltid och när det kommer till hjälm har jag valt att köra med kruka för kortare turer och en integralhjälm när jag vet att jag ska lägga mer mil.

    Gör det inte så himla svårt. Det är ingen jävla fashionshow
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  12. #12
    http://www.harley-davidson.se/jonkop..._jackor_harley Någon av dessa borde falla i smaken. Åker själv i en HD-originaljacka, den fanns dock inte med så den har nog utgått. Men det är mycket bra kvalitet på den.

    http://www.mc-boden.se/sortiment/byx...s-wrap-ljusbla Har dom själv, är supernöjd med dom.

    http://shop.northbike.se/personlig-u...tcx-custom-gtx Jäkligt sköna vattentäta stövlar med Gore-Tex. Jag är mycket nöjd med mina.

    http://bmwswedenpinter01.ergointegra...yid=category09 Garva inte nu, men det här är dom absolut bästa handskar jag har haft. Är inne på mitt andra par i rad nu. Dessutom är dom inte farligt dyra.

    Hjälm är omöjligt att rekommendera till någon, det beror helt på huvudformen om man ens kan ha en viss modell, det lär du prova ut individuellt just för dig.

    Lycka till! Och du, -glöm inte att köpa skydd till både jackan och byxan.

  13. #13
    Tycker du ska satsa på en bra intergral hjälm, typ Arai,Shoei,schubert eller liknande, prova hos någon handlare innan du beställer.
    Vad gäller kläder så vet jag att folk öser lov ord över Dainese olika goretex och allväders ställ men dom är inte direkt gratis.

    När jag kör i stan kör jag faktiskt bara med gympa dojjer, jeans och någon vanlig jacka, ibland med öppen nolan outlaw hjälm och ibland med shoei Qwest intergral hjälm,
    Men direkt jag ska ut och blåsa landsväg så har jag min shoei hjälm ett scott allväders ställ med hängsle brallor(blir som lättare med hängslen när man har kalas kula), scott goretex handskar och sinisalo goretex touring boots, e inte så noga med att se ball ut då, vill ha skydd om man vurpar och vatten tätt om man blir överraskad av regnet,
    Jag har alltid med mig minst två par handskar när jag ska längre
    har kört 30mil i hällregn i bara hjälm, jeans, HD complete nylon jacka, billiga (ej vattentäta) handskar och boots och det vill jag aldrig behöva vara med om igen
    Senast redigerat av mankanh den 2012-08-05 klockan 13:39.

  14. #14
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Jag tycker främst att man skall börja med att köpa ett par bra stövlar (alt. köpa vattentäta/tåliga också), en ok hjälm (som man trivs i) och ett ställ som funkar i de flesta väder (typ goore tex). Då har man en fungerande outfit, till både ok mc dagar såväl som kallare eller blötare. Därefter kan man börja titta efter kläder för de varmare dagarna, då man kanske vill öka "coolhetsfaktorn".
    Handskar är viktiga med... Köp gärna två par, ett par för "vanlig åkning" och ett par som tål väder och rusk.

    Och som sagt var, böjtesta plaggen i affären så att komforten är ok. Finns inget hemskare än plagg, som ej är följsamma eller stramar hemskt.

    För varmare dagar kan du ju köpa en "säkerhetströja", där de flesta skydd är isydda, så då funkar ju vanliga T-shirts och långärmade tröjor plus att man har skydd om olyckan är framme. Mycket coolare att komma fram hel än trasig egentligen.

    Sedan är det en sak att tänka på...
    Väljer man en öppningsbar hjälm, då har man även tummat något på säkerheten. Men för övrigt har inte dyrare märken alltid visat sig bättre än de med mer budgetanpassade priser. Finns flertal tester som motbevisat prislappen, om man säger som så.

    Huvudregeln är dock; Köp saker du är bekväm i... Inte vad andra tycker sitter gott. Alla har vi olika kroppar och uppfattningar om bekvämlighet. Det finns inga genvägar till bra åkplagg, utan man får helt enkelt prova sig fram.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  15. #15
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Själv har jag två integralhjälmar (en är oanvänd hittills), 3 par handskar (ett par i skinn, ett par sommarhandskar samt ett par i gooretex), ett goore tex ställ (som är bra att ha kallare årstider samt vid regn och rusk), ett par skinnbrallor med snörning (men de var f*n ta mig halare än vanliga brallor när jag åkte bak.. Har inte testat att köra i dom ännu), ett par regnstövlar (billigare), två par mc stövlar (bägge är New Rock men helt skilda i utseende) och ett par carco draggin jeans.

    Framöver vill jag köpa till en sådan där tröja med insydda skydd (typ http://www.handelsboden.com/pub_imag...o_MAS_1374.jpg eller liknande) samt en tunnare jacka/jeansjacka á la draggin.

    Glömde...
    Jag har en åkväst också.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Sedan är det en sak att tänka på...
    Väljer man en öppningsbar hjälm, då har man även tummat något på säkerheten.
    Varför då?
    Varför skulle en öppningsbar hjälm I PRAKTIKEN vara mindre säker än en integralhjälm?
    Får man en sådan kraftig smäll så den öppningsbara hjälmen öppnar sig så spelar det ingen roll vilken hjälm man hade, man hade aldrig rest sig igen i vilket fall.

    Teoretiskt är ju en integralhjälm säkrare.
    Men det är som att säga att falla fritt 100 meter är lindrigare än att falla fritt 1000 meter.
    -Resultatet blir detsamma ändå.

    Alla här är väl överrens om att t.ex. Shoei XR1000 är bland de säkraste hjälmarna på marknaden?
    Titta då här ett ögonblick: http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/shoei-xr-1000

    Sen tittar du här: http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/caberg-konda
    Caberg, som är ett "lågprismärke", har lyckats göra en öppningsbar hjälm som är säkrare än Shoei´s integralhjälm.

    Så ska man vara riktigt ärlig så är det helt andra faktorer än om hjälmen är öppningsbar eller inte som avgör hur säker hjälmen är.

  17. #17
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Niko... De har testat öppningsbara gentemot vanliga integralhjälmar. Och det är skillnad. Det är konstruktionen som gör att man tummar på säkerheten. Godset i hjälmen blir inte lika hållbar på så vis.
    Och vi utgår väl främst från att du inte smäller i sådan fart, så att det inte spelat någon roll vad du haft på skallen?
    Sedan godkänns inte en öppningsbar hjälm på exakt samma basis, som en hel integralhjälm.
    Bör väl tillägga, att hjälmar med inbyggt solskydd också tummar något på säkerheten, för annars hade ju inte de "nedfällda solglasögonen" fått plats.

    Man kan läsa om sådant bl a på:
    http://svmc.se/upload/MC-Folket/prod...A4lmar_web.pdf

    Dock finns det säkerligen öppningsbara, som är säkrare än en del "hela integralhjälmar" också... Men då bör man ju kolla vad det är för typ av test de genomgått samt vilken märkning hjälmen fått i slutändan.
    Och som slutplädering; Ingen hjälm är säker, om den sitter dåligt och man inte knäppt hakbandet.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  18. #18
    Jo, dom har säkerligen testat alla möjliga hjälmar på alla möjliga sätt och vis.
    Det var ju det jag länkade till, -ett test.
    Det här är ju ungefär som när dom testar vinterdäck i motortidningarna, beroende på vilken tidning man läser så är olika däck "bäst".

    Det är ju exakt det jag vill säga, att godset är inte lika hållbart som på en integralhjälm, men jag vidhåller ändå att det är ingenting som spelar in vid en lägre hastighet.
    Sen beror det ju på HUR man smäller.

    Låt oss säga att jag kör in i en vänstersvängande bil i 70 km/tim.
    -70 km/tim. måste väl anses vara normalt, så vi inte utgår ifrån för hög hastighet som du skrev?

    Om huvudet får ta första och största smällen så kan jag nog lova att ingen hjälm i världen skulle kunna rädda mitt liv då rörelseenergin skulle vara för stor. Det motsvarar att sätta på sig hjälmen, klättra över balkongräcket på sjätte våningen, och dyka med huvudet före ner i asfalten och lita på att hjälmen klarar fallet.

    Så att säga att en öppningsbar hjälm är osäkrare än en integralhjälm är ju iofs. sant, men krockar du med sådan kraft att inte en öppningsbar hjälm klarar smällen så hade du inte överlevt i en integralhjälm heller.

    Så jag tycker faktiskt att det är att vara lite väl "petnoga" när vi diskuterar huruvida den ena hjälmen är bättre än den andra.
    Alla hjälmar som är godkända är bra. Några är liiiite bättre, men ingen är bäst på allt.

  19. #19
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Låt oss säga att jag kör in i en vänstersvängande bil i 70 km/tim.
    -70 km/tim. måste väl anses vara normalt, så vi inte utgår ifrån för hög hastighet som du skrev?
    Om vi säger som sådant... Även bilar är anpassade till sina säkerhetstester. Den krocken jag var med i, hade det inte ens spelat någon roll om jag åkt i en s k större och säkrare bil, för vinkeln var så fel. Detta påtalade räddningspersonalen, när jag träffade dom en tid efteråt, när jag grämde mig för om utgången blivit bättre med en annan typ av bil.
    Så nej, 70 km/h kan vara rätt dödande med, om du uppfyller alla eller delvis alla olyckliga omständigheter.

    Tänk som sådant... Har du ens sett en tävlingsförare i en öppningsbar hjälm? Då handlar det ju ändå inte alltid från så oåtkomliga hastigheter heller ens för en "svensson", även om en "vanlig" person inte klarar en sådan fart i mer krävande och längre stunder.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  20. #20
    Träffa en kille idag som åkt på en åker med huvudet före i. 20-30 meter. Han önskade att han haft integral den gången.
    Både han o jag kör ändå med öppen hjälm idag.
    Kanske är det inte hjälmen, utan idioten den ska skydda som till sist avgör iaf.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Tips på stötdämpare
    Av Night rider i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 10:19
  2. Hjälp och tips ang gaffelval!
    Av JimmyChopper i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 22:33
  3. Tips på lackeringsfirma?
    Av Johan Falk i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 20:09
  4. Tips på bra service ställe?
    Av Coax i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 20:10
  5. TIPS: Bra verktygsset i tum.
    Av admin i forum Gör-det-själv-avdelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 20:11

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •