Aj aj aj...
Resten av maskin klarat sig? Kan bli rätt bra kraft neråt vevpartiet när kolvarna sätter sig.
Så här kan det gå när en inkörning går fel. Fick förklarat att det var fel design på kolvarna så de expanderade för mycket. Skickade foto till hammerperf där jag hade köpt produkterna och de skickade nya kolvar direkt. Tassen som hade hjälpt mig med motor arbetet innan hjälpte mig med mina cylindrar och mina nya kolvar. All heder åt de företagen. gå in på mitt album för att se fler foto
Aj aj aj...
Resten av maskin klarat sig? Kan bli rätt bra kraft neråt vevpartiet när kolvarna sätter sig.
Jadå. Jag körde i 100 km/h när det hände. Det bara smällde till i motorn. Sedan lät den som en sködertröska
Berodde det verkligen bara på kolvarna, verkar lite underligt?
Det var vad hammer performance sa. De nya såg inte lika dana du
Ok, måste ha varit någon jättemiss. Hur kör du in en nyrenoverad motor, om den var väldigt nyrenoverad vad gjorde du i 100km/h?
Jag hade kört 40 mil när det hände. 100 km/h är under 3000 varv på min hoj. Jag har drevat om den med en kugg mer på framdrevet
Kolvarna är ju av helt olika modell! Konsigt, hoppas det funkar bra framgent.
Men det där är väl Carrillokolvar, de vet normalt vad de håller på med. Du måste ha fått en variant till något annat fordon?
Senast redigerat av stroker49 den 2012-05-16 klockan 12:23.
Ja jag vet. Men jag fick ett långt mail från hammer performance att dom hade oxå haft något haveri med de första kolvarna. Det var väl därför de skickade ett par nya gratis utan någon diskution.
Är motorn tät då, före o efter missödet ??
Tack!
Gällande ditt kolvras, om förgasare: vad körde du för tändkurva?
Vet du att den inte gick för magert?
Mycket svårt att höra spik med dagens bränsle i sportstrar med platta kolvar och tight squish har jag upptäckt den hårda vägen. Du kanske har sett min tråd ring tändurvor/tändmapp på xlforum. Visa gärna en närbild på förbränningsrummet tillhörande den havererade cylindern precis som det såg ut efter raset om du har.
Fullt möjligt att det är kolvarnasom är både orsak och symptom. I synnehet om Hammer säjer det. Men bra att kolla upp framförallt tänd- och bränslebiten efter en sån här händelse.
Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-05-20 klockan 20:06.
Tycker det ser ut som ett klockrent för litet spel mellan kolv och cylle, bara min tanke dock... Samt som stroker påpekar HELT olika modell på kolvarna. Hoppas det löser sig.
LOUD FAST RULES
http://chopperworld-sergmo.blogspot.se/
Jag skall vara helt ärlig så vet jag inte vilken tändkurva som jag har på den nu. Tassen bänkade den förra året när jag hade 1250 kit på den. Han fick hela motorn när jag skulle få på mitt 90 c.i kit. Han trode inte att det var problemet. Nu när jag har fått mina cylindrar fixade och nya kolvar i motorn har jag kört över 80 mil med den och den går fint. Jag har några foto i mitt album. Det var båda cylindrar och kolvar som såg tråkiga ut. Kolvarna står nu på tassens hylla tillsammans med andra som har haft missöde.
Ja det känns bra i motorn nu. Skall väl köra 20 mil till innan det blir olje byte. Sen blir det väl bänkning oxå. Det skall bli spännande och se vad tassen får ut ur den
Ja det skall jag göra. Har bara lite funderingar på om jag skall behålla min mikuni hsr 42 eller skaffa mig en cv 44 förgasare
Ett alternativ är ju att gå upp till HSR45 istället. Om du är i effektträsket så är HSR enklare att bestycka in och jobba med.
Men om du inte gillar mekaniska förgasare utan vill ha en CV så är nog 44:an lagom. Jag tror dock inte 44:an flödar så värst mycket mer än din HSR42:a.
Bokmärken