Monterade mina på Sportstern idag . Mycket enkelt. Monteringsanvisningen som följer med och you tube med flera säger att man ska skruva loss vipparmsbryggan .7 bultar plus att byta packningar. Det behövs inte. Jag har gjort följande: Ta bort Ventilkåporna .Ställ kolven i tändläge så det inte blir tryck på vipparmar/stötstänger. Lossa en bult i taget där R/L hylsan ska sitta . (Två på varje cylinder) Justera /snurra vipparmsaxeln så att hylsan går att trycka in lätt delvis med handen .Sätt tillbaka Originalbulten och dra den sakta i botten med känsla så att hylsan inte skadas . Dra år bulten med rätt moment. KLART..
Gav det önskat resultat?
Motorn blev lite tystare . Resonans-skramlet som hördes vid körning från lyftarmarna försvann. Lite tickande är kvar men något måste ju höras från ventilmekanismen. Det är ju ingen Honda jag blev mest förvånad att de var så enkla att montera utan att behöva montera ner hela bryggorna. Det tar bara 10 minuter när tanken och ventilkåporna och stiften är bort-tagna . jag tror inte att det är någon skillnad på äldre sportstar eller de större HD modellerna. Den lite avancerade bruks/moteringsanvisningen är väl till för att man inte ska göra bort sig om man inte är så van Skruvare..
Senast redigerat av xrab00 den 2021-09-27 klockan 19:11.
Glöm inte att blåsa rent i hålen för bulten det kan rinna in lite olja där och då finns ju en risk att man förstör gängorna eller spränger materialet runt gängorna.
Using compressed air, blow out the holes in the rocker box where the support bolts and breather bolts go. (If oil is in there it will have no place to go when the bolts are tightened, damage is possible)
Man kan också kolla med den långa bulten (på bilden) som följer med satsen när den bottnar i hålet. Sen mäter man på originalbulten som är ett par cm kortare hur mycket spel det är till botten .I detta fallet var det ingen olja i hålen. Glömde skriva det . Tack..
Bokmärken