Det är billigt, om det är en Shovelhead för där måste man även demontera topparna. Det kanske är en EVO? Eller en Twin Cam? Eller är det en Sportster, jag är helt säker på att det inte är en UL?
Tjena! Såg nyligen att jag hade ett litet oljeläckage
vid rockerboxen till bakre cylindern. Kollade upp
detta på firma och fick ett cirkapris på 4500kr
Är det normalt pris eller dyrt???
Då skulle han visserligen byta på bägge cylindrarna för att
det var lika bra o göra det!
Det är billigt, om det är en Shovelhead för där måste man även demontera topparna. Det kanske är en EVO? Eller en Twin Cam? Eller är det en Sportster, jag är helt säker på att det inte är en UL?
Det är en sportster 1200c
Bra timlön verkar han ha. Tar 3 timmar om man tar det lugnt packningar max 700:-
En firma med lokaler etc måste nog tyvärr fakturera över tusenlappen/timme.
Änu värre är det väl med bilverkstäder som tar 3000för ett oljebyte + lite koll som inte kan ta mer än max 30 min.
Sedan kan man ju ifrågasätta om det verkligen skall behövas bytas även fram, det kan ju hålla 30 år till! Fråga om det är halva priset på halva jobbet.
Ska kolla upp lite fler verkstäder/priser! Bor i Kristinehamn mellan Karlstad och Örebro ungefär! Tips på verkstad!!!????
Skaffa servicemanualen och gör det själv? Det är inget superavancerat ingrepp!
stroker49 (2017-02-16)
Hellinge Racing i Skoghall utanför Karlstad, http://www.hellingeracing.se
Sen finns ju Coopers i Karlstad också, http://coopers.nu
Jag håller med, det finns ingen poäng att byta packningar som inte läcker, och topparna är ju helt fristående så man tjänar egentligen inget på att göra båda när man ändå håller på.
Man tar bort ventilkåpor och lyftarhus, så man behöver båda dessa packningar. Det är inte så svårt att göra själv, man behöver en liten momentnyckel och några hylsor och insex i tumdimensioner. Två saker att tänka på, båda lyftarna ska stå på kammarnas grundcirkel för att minimera ventilfjädertrycket, så man måste lyfta bakhjulet så man kan rotera motorn. Sen är det sen specifik sekvens för att lossa och sen återmontera lyftarhusen så en verkstadsmanual är ju att rekommendera, då får man ju alla moment för åtdragning åxå.
Vet inte vilken årsmodell det gäller men på min från 2004 verkade det omöjligt att ta bort bakre ventilkåpan utan att ha tagit bort den främre, jag fick ta ut den framåt, men det kanske går på nåt annat sätt om man är satans fingerfärdig
Tack för tips.....min är en 01:a. Kanske är så tight att man får
ta bort den främre för att fÃ¥ ut den bakre ,därför byter man pÃ¥ bÃ¥da för att slippa ta ur motorn! FÃ¥r forska lite i detí ½í¸€
Med tanken borttagen så är det inga problem att få ut den bakre kåpan. På 01:an så är det ju 3 delade kåpor mot 04:ans 2 delade.
http://www.jerseyh-d.com/original-ha...tster&part=695
Tack för tips.....min är en 01:a. Kanske är så tight att man får
ta bort den främre för att fÃ¥ ut den bakre ,därför byter man pÃ¥ bÃ¥da för att slippa ta ur motorn! FÃ¥r forska lite i detí ½í¸€
Är det den undre packningen blir det lite mer pyssel och kanske inget man skall göra själv om man inte är en hyfsat van mekaniker, förutom dom 4 som håller locket är det 9 skruvar till som måste lossas på 04 upp
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Tyvärr är det undre packningen!!!
Bokmärken