Gör en 11" modell, montera på och testa så får du en bild av hur allt sitter? Du kan till och med höja upp hojen, dra av dämparna och kapa till 11" virke och ställa allt på så ser du precis hur det estetiska kommer att bli.
Hej
Jag funderar på att montera ett par progressiva dämpare 11" på min Sportster 883R. Jag har en Lejonkulan (Storsporten) med sk. vattenformad rygg (dvs väskan ligger skålformat runt dämparen). Nu till mina frågor:
1) Kommer väskan fortfarande att passa eller kommer vinkeln på dämparen ändras?
2) 11" betyder väl en sänkning av bakdelen på ca 5cm, kommer väskan skrapa i marken då jag lurar hojen i kurvorna?
3) Bör man montera ett kortare stöd efter "ingreppet"
4) Postiva/negativa konsekvenser?
5) Jag vill ffa behållaväskan, borde jag isåfall överväga en längre dämpare, det finns ju allt från 11" - 12"
Tack på förhand
medicinmannen
Gör en 11" modell, montera på och testa så får du en bild av hur allt sitter? Du kan till och med höja upp hojen, dra av dämparna och kapa till 11" virke och ställa allt på så ser du precis hur det estetiska kommer att bli.
- "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
- "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"
medicinmannen (2016-05-15)
Tack för tipset. Får prova, jag har mätt avståndet från marken till väskan och det verkar lite tight. Vill ju helst inte skrapa min fina väska i kurvorna.
Kan bara svara på några:
3) Bör man montera ett kortare stöd efter "ingreppet" Ja! eller göra ett jack vid fästet på ramen så stödet får liten annan vinkel
4) Postiva/negativa konsekvenser? Det blir inte så mycket fjädring kvar för rumpan, kolla oxå att kablar och ev skruvar mm går fritt från däcket.
Det blir väldigt mycket snyggare och bra för kortare personer
medicinmannen (2016-05-16)
Jag har Progressive 11" dämpare på min -04. Har inte kortat stödet och den har inte tippat hittills
Positivt är naturligtvis att den ser någorlunda låg och snygg ut. Däremot tycker jag dom är lite mjuka, jag har förspänningen på max och åker altid ensam och dom slår igenom ibland när vägen är dålig. Markfrigången i kurvor är inga problem för mej, det går att lägga ner tillräckligt för hur jag kör. Däremot kan den skrapa i när man kör över korta fartgupp så dom får man åka på sidan av
medicinmannen (2016-05-16)
Tack för svaret
Är det ramen som riskerar att skrapa vid gupp? Markfrigången på 883R är ju ganska hög 141mm jämfört med tex 100mm på en 48:a. Kanske slipper jag det problemet, vad tror du?
Med vänlig hälsning,
Medicinmannen
Tackar
Ska kolla hur det blir, om det är tipprisk får jag vidta åtgärder. Är lösningen med jack i fästet krångligt? Som jag svarade KingCobra nedan så är ju markfrigången relativt hög på min hoj så det kanske inte blir någon issue med stödet heller?
Tror ändå att det blir en klar förbättring eftersom 883R är så pass hög i originalutförande.
Med vänlig hälsning,
Medicinmannen
Tips vad det gäller stöd, man kan hitta korta versioner. Köpte av en snubbe här inne förra året, hjälpte ordentligt då jag har sitthöjd på ca 65 cent. Annars kan man sätta stödet i ett städ och böja till lite
Ska se om jag kan få upp nån bild på min hoj, kr också med postväska men har aldrig haft problem med skrap, enda som kan dra i är stödet.
- "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
- "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"
Har du oxå 11" progressive suspension?
Sänker man bak så tycker jag man ska sänka fram oxå, det blir snyggast så, det var så jag tänkte....och då behövs det en annan lösning på stödet
så har vi gjort på frugans XL1200 -99
Ok
Jag tänkte börja med att sänka bak. Evt sänker jag fram vid ett senare tillfälle. Får se hur det blir med stödet isåfall.
883r är ju högre just för att den har längre dämpare i bak och möjligen längre fjädrar i framgaffeln. Min hoj är sänkt 2" i fram åxå och stödet funkar fortfarande okej. Om du bara sänker bak blir det lite mer chopperlook på det hela, du får väl se om du tycker det ser bra ut.
Det får bli en överraskning, det är ju bara att kompletera med sänkning fram ifall det blir för mycket chopper
Det låter som en bra plan
- "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
- "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"
______________
Min Softail Hero PowerTrain FXSTB Steg 3 103"
medicinmannen (2016-05-17)
Låter intressant, hur går man tillväga?
- "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
- "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"
Det alternativet är ju asbra. Själv tycker jag fjädringen framtill är oklanderlig, har inget behov alls av styvare fjädrar. Är det bara PVC-rör som fungerar som distanser är det ju inget problem att ändra tillbaka om jag inte blir nöjd.
Tack för tips (Henrik och adelseth)
Nu är förvirringen kompakt..
- Henrik menar att man ska flytta övre gaffelbenen uppåt i kronan så att dom sticker upp ovanför övre kronan med tex 1", effektiva längden på gaffeln blir ju då motsvarande kortare. Det är ju enkelt och gratis men inte speciellt snyggt med dom uppstickande ändarna. Det är ju ett bra sätt att testa sej fram hur mycket man vill sänka gaffeln hursomhelst.
- Om gaffeln är original finns det inga PVC-rör att kapa, fjädrarna går ända upp till pluggarna.
- Om man har ett drop in kit från tex progressive suspension (som jag har..) så består det av en lång och en kort fjäder samt ett PVC-rör som är tänkt att kapas till rätt längd beroende på vilken hoj man har, det följer med en liten tabell. Jag har kapat mina ungefär 15 mm mer än rekommenderat så den är väl i princip så låg man kan få den med drop in kitet. Jag tycker för övrigt inte att dom är speciellt hårda, ska man ha låg fjädring måste den ju vara hårdare för att det inte ska slå igenom men det är inget extremt, jag upplever min cykel som synnerligen mjuk och bekväm.
Bokmärken