Går säkert o svetsa. Men fästet bör vara fäst i motorn så det gungar tillsammans.
Underbar vår dag, sol och liiite värme, som gjort för att ta ut hojen en sväng.
Är nästan hemma när den börjar bröla utav helvete!!
Det visar sig att avgassystemet gått av vid bakre cylinder...!, precis vid sensor uttaget...tack för den.
Någon som råkat ut för nåt liknande?? Varför? Gummiupphängd motor-fast fäste??
Systemet är ett Supertrapp XR Style.
Tips på åtgärder, går det att svetsa?, etc lr är säsongen över..
Någon som har koll på om man kan få tag på bara böjen?
Tackar på förhand.
Går säkert o svetsa. Men fästet bör vara fäst i motorn så det gungar tillsammans.
______________
Min Softail Hero PowerTrain FXSTB Steg 3 103"
Om systemet ej är i rostfritt, utan i kolstål, så kan även avgasbandaget göra sitt till.
Om systemet är det för -04 och upp , så är det troligen anpassat för gummiupphängd motor.
Så kort och gott, dessa system finns i olika material och anpassade till olika sportster-årsmodeller. Här saknas info om vilket system det är.
Jag räknar ju med att systemet är för gummi motor då den levererades till första ägaren med detta system....
Så bandaget kan `nöta´ lr?
Men den stora frågan är om det går att fixa alt få tag på en likadan böj?
Nytt system ingår liksom inte i årets budget
Tråkigt! Jag gissar att det är fästet man ser på andra bilden, mellan oljetank och grenrör? I så fall bör den väl sitta i motorn, och således är piporna avsedda för gummiupphängd motor?
Är en reklamation möjlig?
Det var inte så länge sedan som supertrapp inte tillverkade några XR-system för 04- och upp. Och jag vet om minst ett fall där H-D Probike därför -på kundens begäran- moddade och monterade XR-system (men då i rostfritt) på gummiupphängd modell. Denna hoj funkar mig veterligen bra än idag. Ett mellanår tror jag även att systemet med syresensor för 02- dvs tillverkat för den ickegummiupphängda generationen, men med syresensorbungar. Du får bild-googla och jämföra utseendedetaljer med din modell om du inte har instruktioner eller kvitton på systemet.
Nåväl. Endera får du försöka få tag på en ny utbyteskrök, tex via mail till supertrapp. Om det är kolstål (magnetiskt) avstå lindning, bygg hellre värmesköld.
Skadan går även att reparera, Mest seriöst är då att byta ut den skadade sektionen. Ngn som är van att bygga och TIG-svetsa hojavgassystem klarar detta. Man får då även svetsa i en ny O2-bung.
Just nu är dock de flesta duktiga H-D-motorgubbar fullchokade med jobb pga av just sånt här. Dessutom vet jag inte var i sverige du bor.
Ska systemet repareras med ny bit så måste ju hela hojen in till verkstaden, så att man kan använda hojen som jigg.
Beroende på vad det är för system så kan man även ägna bakre upphängningen en inspektion. Dels att det är rätt monterat, dels att det är rätt konstruktion.
Systemet måste kunna expandera termiskt, dels kunna följa den gummiupphängda motorns rörelser.
Jag har byggt många avgassystem, inklusive såna här upplagda system XR-system. Det är för mycket att skriva här gällande hur att reparera och vad som ska kollas och hur, utan du måste in till ngn kunnig om du ska få systemet reparerat så att det inte pajar igen.
Det är många okända parametrar här. Jag vet inte material, vilket system, eller hur det är monterat. Ngn kunnig måste kolla på det där. Gärna ngn som byggt tunnväggiga high-performance-avgassystem till H-D.
Bysmed/OCC-fantast med MIG-spruta och vinkelkap räcker inte.
Sportster81 (2016-04-13)
Det är inte nötning som gör att kolstålsavgassystem ofta spricker sönder om de lindas. Orsaken är bla annat att röret arbetar mycket varmare inuti isoleringen. Rostfritt klarar bättre av detta, men kolstål blir ofta trött och sprött efter för många driftttimmar inuti en avgasisolering. I synnerhet om hojen går med mager miljöanpassad mapp så kan stålet rödglöda innanför isoleringen, i synnerhet på den bakre burken. Det ska vara rostfritt eller inconel för att klara sånt i längden.
Men orsaken till detta kan som sagt vara annat också, tex för stumt eller oeftergivlig bakre upphängning eller att systemet monterats inspänt, eller att bakre upphängningen varit lös så att systemet hänger på krökarna.
Måste tittas på irl.
- - - Uppdaterad - - -
Det låter positivt. Men den bakre upphängningen då? Systemet har väl en upphängningen nära bakre dämparna också? Såsom dessa system för -86-03 har? Dessa system blir ganska baktunga, iaf om man använder många diskar.
Sportster81 (2016-04-13)
Det låter positivt. Men den bakre upphängningen då? Systemet har väl en upphängningen nära bakre dämparna också? Såsom dessa system för -86-03 har? Dessa system blir ganska baktunga, iaf om man använder många diskar.[/QUOTE]
Jo, det har 3 st infästningar i motorn samt 1 st i slutet av de bakre dämparna. Har försökt ta några bilder på det men är svårt att se..
Systemet tog jag ju av inför första besiktningen förra sommaren o sen dit igen o jag ger mig fan på att jag gjort ngt fel även om jag inte kan klura ut vad? Sitter ju liksom bara på 4 punkter.
Oavsett så är jag bara så less på att så jag funderar på att kränga hojen! Ngn intresserad?
Jag tycker det borde gå att reklamera, om det inte finns nån väldigt tydlig disclamer att man inte får använda avgasbandage. Ett avgasrör ska liksom inte gå av.
Så vitt jag vet är supertrapp xr tillverkat i rostfritt, men det är väl rätt tunt gods. Jag har kollat instruktionerna för installation och det är inget exotiskt, man hänger upp systemet först och sen drar man åt vid avgasportarna först och sen vid upphängningen. Svårt att se hur du ska ha gjort så fel att röret sen ska gå tvärt av.
Jag tycker det är ett konstruktionsfel, röret går av där O2 sensor anslutningen är svetsad, för tunt gods i röret i kombination med ett stort hål och materialförsvagning pga svetsningen. Rören är långa och ljuddämparna tunga, det måste fortplantas en hel del vibrationer framåt, den gummiupphängda motorn skakar ju rätt rejält på vissa varvtal.
Har varit i kontakt med Supertrapp o de kör med (jag kan ha missförstått Amerika språket) 1 års garanti o jag måste kunna uppvisa kvitto/dylikt av köp o första användningsdatum osv osv...
O kvitto har jag ju inte mer än vetskapen av att hojen levererades med systemet.
Det jag hade velat få reda på är om rördelen som är av finns o få reda på i närheten av ngn Supertrapp återförsäljare.
Kostar ca 250$ hos Supertrapp om de nu skickade mig info om rätt del... Känns lite mastigt.
Då blir jag nog mer sugen på att köpa nytt/begagnat..
Det skulle väl iofs vara värt 250 dollar att få ett helt system, men risken är ju uppenbar att det pajar igen och då är det ju surt.
Du kan ju testa att svetsa ihop kröken och se hur länge det håller.
Bysmed/OCC-fantast med MIG-spruta och vinkelkap räcker inte.
Håller tummarna! Om du har tid och lust får du jättegärna lägga upp ett foto på hur själva fästena ser ut. Alltså innan du skruvat tillbaka piporna.
Bokmärken