Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Bättre bromsar on a budget - Sportster

  1. #21
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Tack Jörgen! Vet inte riktigt om din hoj går in under "lite vässad"-kategorin dock... Sanslöst fet om jag får säg det, sitter och så sakteligen maler igenom din tråd på sporthoj. Mycket matnyttigt i den, även om det ofta vida överskrider mina kunskaper. Är det dessa fjädrar du kör på? http://racetech.com/page/title/H-D%20Fork%20Springs
    Tack.
    Ja det stämmer, du får själv gå in på deras kalkylator för att få fram den fjäder du ska ha. Om du inte har en 1200S gaffel så kan du med fördel även använda deras gold valves. Fork brace gör mycket också, och helt nödvändig om du inte använder original plåtstänkan.

  2. #22
    Tack för svar! Har original Nightster-gaffel och har väl inga direkta planer att byta så länge inte det skulle dyka upp ett set från xr1200 eller Roadster billigt. Har du några åsikter om gold valves kontra Ricor Intiminators? Blir inte helt klok på om dom ens gör exakt samma sak? http://store.ricorshocks.com/product_p/039-20-1001.htm

    Kanske en dum fråga men ser att du kör linjära fjädrar, när man läser runt verkar de-facto standarden vara att slänga in progressiva fjädrar. Misstänker att det inte är en slump att du har linjära fjädrar?

  3. #23
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Detta är spec jag kommer att ha till våren.
    FXDX gaffel ( fullt justerbar kompression samt retur) modifierad till 25mm axel o kortad för att passa Sportsten, Fram: dubbla ISR 6 kolvsok med 320mm fullflytande skivor, Bak:R1 2kolvsok samt specialbeställd ISR fullflytande skiva 260mm
    Fälgar Morad, fram 18X2,5 med Metzeler 18,80,110. Bak: 18X4,25 Metzeler 18,60,160
    Öhilins styrdämpare, Öhlins piggy dämpare bak, Swingarm by Krüger & Junginger
    Motorn är anpassad med elektronik o större spridare för turbo laddning förövrigt original och lämnar 110 rwhk med 0,5 bar övertryck.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2013-12-27 klockan 19:59.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  4. #24
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Tack för svar! Har original Nightster-gaffel och har väl inga direkta planer att byta så länge inte det skulle dyka upp ett set från xr1200 eller Roadster billigt. Har du några åsikter om gold valves kontra Ricor Intiminators? Blir inte helt klok på om dom ens gör exakt samma sak? http://store.ricorshocks.com/product_p/039-20-1001.htm

    Kanske en dum fråga men ser att du kör linjära fjädrar, när man läser runt verkar de-facto standarden vara att slänga in progressiva fjädrar. Misstänker att det inte är en slump att du har linjära fjädrar?
    Båda produkterna är nog bra. Finns många trådar om båda produkterna på xlforum.
    Progressiva fjädrar är mer allround. En kompromiss mellan komfort och prestanda. I sportigare cyklar används linjära fjädrar.

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Öhlins bak, 1200S-gaffel med forkbrace och racetech linjära fjädrar, Metmachex alusving, styrdämpare, akront alu- fälgbanor, ISR ryckutjämnat baknav med ISR broms och skiva (för kedjedrift). Tillbakaflyttade pinnar. ISR sexkolvsok med 320 skiva fram. Förstärkt och ombyggd ram. Lättat hojen. Min är en 1993 1200XLH, 2030cc.
    Vad fick du betala för ditt baknav? o var det med skiva?

  6. #26
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Jag köpte med skiva och ok. Priserna står på ISR:hemsida.
    Mvh
    J

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Forty8 Visa inlägg
    Isr är ju grymma grejer! Men det finns ett annat bra alt också som jag själv överväger. XR1200 vänstra ok fram. 4-kolvs ok direkt bolt on. Bättre bomsverkan än det som sitter på nu. Om det är lika bra eller bättre än Isr det vet jag inte.

    Art nr: 42943-08
    Pris: 3.500:- (Probike) om jag inte minns helt fel.

    Bifogad fil 13755
    Bifogad fil 13756
    Var tvungen att titta lite närmre på detta alternativ då jag såg hur billigt man kunde köpa oket i staterna, och sprang då på detta: http://xlforum.net/vbportal/forums/s...d.php?t=580417
    Så lite heads-up där om någon får för sig att prova! Kontentan är att XR-oket inte passar på ekrade fälgar.

    Edit: Efter lite mer läsning så verkar det som om XR-oket passar på 48 som har 16" fälg fram och "mid-glide" gaffel men inte Nightster som har 19" och narrow-glide. Bra för dig, surt för mig!
    Senast redigerat av Martin den 2013-12-29 klockan 05:19.

  8. #28
    Ett till alternativ är köpa eller tillverka adapters för lite äldre sporthojs 6 kolvs ok. Typ tokico lr vare heter. Bolton fästen o ok finns så klart over there
    Www.fabkevin.com/shop/brakes/





    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  9. #29
    Bra tips, klart värt att kolla runt efter begagnade sporthojs-ok!

  10. #30
    Ett tips till mig själv (använder denna tråd som ett anteckningsblock...) är att Vrodens ok passar till Nightster, går att hitta till hyfsade priser på ebay.
    Undrar om någon har åsikter på detta ok jämfört med t.ex ISR's motsvarighet? Det är Brembo som tillverkar oket.

    44732-06a är artikelnumret.

    Bra tråd i ämnet: http://xlforum.net/vbportal/forums/s...d.php?t=274658

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Ett tips till mig själv (använder denna tråd som ett anteckningsblock...) är att Vrodens ok passar till Nightster, går att hitta till hyfsade priser på ebay.
    Undrar om någon har åsikter på detta ok jämfört med t.ex ISR's motsvarighet? Det är Brembo som tillverkar oket.

    44732-06a är artikelnumret.

    Bra tråd i ämnet: http://xlforum.net/vbportal/forums/s...d.php?t=274658
    Dom gör sig bäst med flytande skivor. Gått i samma tankar som du att budgetförbättra bromsarna med hd egna olika 4 kolvs ok som passar bolt on. I slutändan är det inte stor prisskillnad mot ett 6 kolvs ok o skiva från isr. Mitt enda problem med isr är att dem är hiskeligt fula. Ser så sporthojsaktiga ut men smaken är som baken. Kan tycka att pm o harrison gör snyggare bromsok. Ska du gå budget så börja med stålslang o bra klossar som steg 1. Eller gör rätt från början, det blir mer ekonomiskt i slutändan iaf.
    Jag själv tänker göra fel igen o sätter nog på ett 4 kolvs softtail ok. Iaf lite förbättring men som en klok man sa, tanka istället o köp några bira till kvällen hehe. En hobby är en hobby...



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  12. #32
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Antingen har man flytande ok och fasta skivor eller tvärt om fasta ok o flytande skivor. Att sätta fasta ok till fasta skivor bli inte bra.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Antingen har man flytande ok och fasta skivor eller tvärt om fasta ok o flytande skivor. Att sätta fasta ok till fasta skivor bli inte bra.
    Men softtail t.ex har väl både fast ok o skiva från fabrik?



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  14. #34
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Men softtail t.ex har väl både fast ok o skiva från fabrik?



    —--------------
    All comfort was sacrified for style
    Och hur bra är det? det är väl bara H-D som ens skulle komma på tanken att göra det, Budget bromsar på högsta nivå. tur att H-D inte är så dyra
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  15. #35
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Antingen har man flytande ok och fasta skivor eller tvärt om fasta ok o flytande skivor. Att sätta fasta ok till fasta skivor bli inte bra.
    Nu pratar väl du i nattmössan ändå. Flytande ok har man väl då beläggen är fasta på ena sidan och rörliga kolvar på andra sidan i oket för att undvik att skivan "bryts". Dom flytande skivorna är väl främst till för att minska risken för deformation pga av värme och inte för ta upp nån rörelse sidled. TC'ns fyrkolvsok har rörliga kolvar på bägge sidor därför kan de monteras "fast". Jag har flytande skivor och orginal fyrkolvsokok på min men jag kan inte påstå att bromsarna är bättre med dessa jämfört med de fasta originalskivorna.

  16. #36
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Nu pratar väl du i nattmössan ändå. Flytande ok har man väl då beläggen är fasta på ena sidan och rörliga kolvar på andra sidan i oket för att undvik att skivan "bryts". Dom flytande skivorna är väl främst till för att minska risken för deformation pga av värme och inte för ta upp nån rörelse sidled. TC'ns fyrkolvsok har rörliga kolvar på bägge sidor därför kan de monteras "fast". Jag har flytande skivor och orginal fyrkolvsokok på min men jag kan inte påstå att bromsarna är bättre med dessa jämfört med de fasta originalskivorna.
    Ja du skriver ju själv varför det inte är så bra skivan får inte bli det minsta skev men det har ju dom ju löst bra med rostfria outslitliga skivor med så lite friktion som möjligt utan att tänka på bra bromsverkan/ friktion/ värme
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  17. #37

  18. #38
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Skall det vara en 1/2" eller en 9/16" pump? och vilken dim på banjo kopplingen, big Twin o sportster har olika...... bolt on kan betyda olika tydligen
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  19. #39
    Förresten, någon som har handlat direkt från Race Tech förut? Jag har mailat dom vid tre tillfällen för att beställa men det är helt tyst... Någon som känner till en förhandlare annars?

  20. #40
    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Förresten, någon som har handlat direkt från Race Tech förut? Jag har mailat dom vid tre tillfällen för att beställa men det är helt tyst... Någon som känner till en förhandlare annars?
    Vad kommer du köpa?

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Sockerbit till budget bygge sökes.
    Av Jocke_K84 i forum Köpes
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-07, 23:59
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 21:40
  3. Artikel: Custom Sportster Ironhead - Med budget i fokus
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-07, 11:04
  4. Bättre gasrespons?
    Av untamed i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 14:21
  5. Budget bakskärm
    Av Ozzy i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 19:07

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •