Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Bättre bromsar on a budget - Sportster

  1. #1

    Bättre bromsar on a budget - Sportster

    Jag känner att jag behöver förbättra mina bromsar på min -08 Nightster. Så om man är på en begränsad budget, säg runda slängar 10 papp för att piffa upp bromssystemet vad bör jag då se på för alternativ? Vad bör bytas och i vilken ordning? Vilka märken är prisvärda? Ös på bara!

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    Tack! Jag har kikat lite på ISR's sortiment och 6-kolvsoket är klart intressant. Men, med ett 6-kolvsok, behöver jag inte då även byta bromscylinder?

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Martin_HD: Jag kör med HD org 9/16 (14mm) huvudbroms cylinder och rostfri broms slang samt dot 4 bromsvätska. Tycker det funkar prima. Om jag inte minns fel så kör Lasse.S med en 13mm broms huvudcylinder och gillar det bättre. Acke på ISR säljer en 14mm huvudcylinder med lite annan utväxling som ger ett högre tryck än org.

  5. #5
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Tack! Jag har kikat lite på ISR's sortiment och 6-kolvsoket är klart intressant. Men, med ett 6-kolvsok, behöver jag inte då även byta bromscylinder?
    Rätt pump är 14 mm, testade med en 9/16 som är 14.28 som enligt mitt tycke blir för hårt, original har du en 1/2" 12,7 som ger ett något svampigt intryck men grym bromsverkan tycker jag.
    Mitt tips är att testa med din original pump, tycker du det är för svampigt har ebay eller jag 9/16 för en 5 hundring.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Martin_HD: Jag kör med HD org 9/16 (14mm) huvudbroms cylinder och rostfri broms slang samt dot 4 bromsvätska. Tycker det funkar prima. Om jag inte minns fel så kör Lasse.S med en 13mm broms huvudcylinder och gillar det bättre. Acke på ISR säljer en 14mm huvudcylinder med lite annan utväxling som ger ett högre tryck än org.
    Du glömde decimalerna Jonasbaggen båda fungerar vad som är bäst är smaksak, själv förbereder jag för dubbelbroms o tänker köpa ett 6kolvsok på högersidan också, inte för att det behövs utan för jag vill ha köpte en pump från ebay som suttigt på en en sportster med dubbelbroms men det visa sig också är ett 9/16 och kommer inte att fungera till två ISR ok så jag har köpt även en 11/16 pump 17,47 som det skall vara, nackdelen är bara att det inte är den ovala snyggare sportster modellen utan den mer äldre raka modellen tyvärr.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #7
    Tack för inspel Lasse och Jonas, uppskattas med lite hands-on erfarenhet. Ni har inga jämförande erfarenheter av ISR's 4-kolvsok, misstänker att även dom ger ett rejält steg upp från original?

    När väl bromsarna är vässade kommer jag behöva göra lite ingrepp med gaffeln också. Tittar lite på progressiva fjädrar, Works Performance verkar vara ett omtyckt alternativ. Sedan har jag läst en hel del om Ricor Intiminator, http://store.ricorshocks.com/product_p/039-20-1001.htm , finns väldigt många positiva omdömen och tester av dessa på dom stora amerikanska forumen men här i Sverige har jag aldrig hört dom nämnas. Någon med åsikter?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Jag känner att jag behöver förbättra mina bromsar på min -08 Nightster. Så om man är på en begränsad budget, säg runda slängar 10 papp för att piffa upp bromssystemet vad bör jag då se på för alternativ? Vad bör bytas och i vilken ordning? Vilka märken är prisvärda? Ös på bara!
    Isr är ju grymma grejer! Men det finns ett annat bra alt också som jag själv överväger. XR1200 vänstra ok fram. 4-kolvs ok direkt bolt on. Bättre bomsverkan än det som sitter på nu. Om det är lika bra eller bättre än Isr det vet jag inte.

    Art nr: 42943-08
    Pris: 3.500:- (Probike) om jag inte minns helt fel.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	68,7 KB 
Id:	13755
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	50,6 KB 
Id:	13756

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  9. #9
    Vill no ha cylar som fixar detta.... Låt mig räkna. Jag jobbar på Rydahls the brake expert. Ge mig bara volym och slag så fixar jag resten.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Forty8 Visa inlägg
    Isr är ju grymma grejer! Men det finns ett annat bra alt också som jag själv överväger. XR1200 vänstra ok fram. 4-kolvs ok direkt bolt on. Bättre bomsverkan än det som sitter på nu. Om det är lika bra eller bättre än Isr det vet jag inte.

    Art nr: 42943-08
    Pris: 3.500:- (Probike) om jag inte minns helt fel.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	68,7 KB 
Id:	13755
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	50,6 KB 
Id:	13756
    Det var där jag började mina funderingar! Men instinktivt så känns det som om ISR's 4-kolvsok är strået vassare, och dessutom lite billigare. Sedan ska man ha en flytande skiva och klossar också så slutpriset hamnar väl på detsamma i slutändan.

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Om du ska köra enkelskiva och ISR, så satsa på 6- kolvsok på en gång. Inte värt prisskillnaden med 4- kolvs tycker jag.
    Kört 4- kolvs tidigare. Men sedan några år 6-kolvs med 14 mm pump.
    Allt finns beskrivet i min byggtråd "Jörgens Sportster" på sporthoj.com.
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...Sportster-quot

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Ett till tips om du ska ha ISR. Är att köpa allt direkt av ISR. Bara att ringa. Då vet du att du får rätt grejer. Plus snabb service om ngt mot förmodan inte skulle passa.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Om du ska köra enkelskiva och ISR, så satsa på 6- kolvsok på en gång. Inte värt prisskillnaden med 4- kolvs tycker jag.
    Kört 4- kolvs tidigare. Men sedan några år 6-kolvs med 14 mm pump.
    Allt finns beskrivet i min byggtråd "Jörgens Sportster" på sporthoj.com.
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...Sportster-quot
    Enkelskiva får det nog bli tills vidare, skulle man snubbla över gaffelben med dubbla fästen så är jag dock inte helt ovillig till den tanken heller...

    Jag är ju inte heller låst till ISR men dom verkar omtyckta både i Sverige och annorstädes, samt att det alltid känns bra att kunna stödja vår egen ekonomi för en gångs skull.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Enkelskiva får det nog bli tills vidare, skulle man snubbla över gaffelben med dubbla fästen så är jag dock inte helt ovillig till den tanken heller...

    Jag är ju inte heller låst till ISR men dom verkar omtyckta både i Sverige och annorstädes, samt att det alltid känns bra att kunna stödja vår egen ekonomi för en gångs skull.
    Har du kollat nåt på Performance Machine? Dom har också 6-kolvsok som tydligen skall vara bra.

    Detta är deras sportster 48...nästan helt orginal med bara några få små modifieringar

    http://racingcafe.blogspot.se/2013/0...rformance.html

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  15. #15
    Fet hoj, jobbar på något "liknande" själv...

    Ska ringa och tjabba lite med ISR i dagarna så får vi se hur det faller ut.

  16. #16
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Lasse: Helt rätt , måste vara all julmat som får en att räkna hela tal..... +3kg så nu behöver jag nog dubbla 6-kolvs i fram jag oxå Idag börjar träningen igen efter fördärvet...

  17. #17
    Lyfter denna fråga:

    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    När väl bromsarna är vässade kommer jag behöva göra lite ingrepp med gaffeln också. Tittar lite på progressiva fjädrar, Works Performance verkar vara ett omtyckt alternativ. Sedan har jag läst en hel del om Ricor Intiminator, http://store.ricorshocks.com/product_p/039-20-1001.htm , finns väldigt många positiva omdömen och tester av dessa på dom stora amerikanska forumen men här i Sverige har jag aldrig hört dom nämnas. Någon med åsikter?

  18. #18
    Eller om jag omformulerar mig, ni som har lite vässade sporre-maskiner, vilka ingrepp har ni gjort för att förbättra vägegenskaperna?

  19. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Öhlins bak, 1200S-gaffel med forkbrace och racetech linjära fjädrar, Metmachex alusving, styrdämpare, akront alu- fälgbanor, ISR ryckutjämnat baknav med ISR broms och skiva (för kedjedrift). Tillbakaflyttade pinnar. ISR sexkolvsok med 320 skiva fram. Förstärkt och ombyggd ram. Lättat hojen. Min är en 1993 1200XLH, 2030cc.

  20. #20
    Tack Jörgen! Vet inte riktigt om din hoj går in under "lite vässad"-kategorin dock... Sanslöst fet om jag får säg det, sitter och så sakteligen maler igenom din tråd på sporthoj. Mycket matnyttigt i den, även om det ofta vida överskrider mina kunskaper. Är det dessa fjädrar du kör på? http://racetech.com/page/title/H-D%20Fork%20Springs

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Sockerbit till budget bygge sökes.
    Av Jocke_K84 i forum Köpes
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-07, 23:59
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 21:40
  3. Artikel: Custom Sportster Ironhead - Med budget i fokus
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-07, 11:04
  4. Bättre gasrespons?
    Av untamed i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 14:21
  5. Budget bakskärm
    Av Ozzy i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 19:07

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •