Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Säkra hojen på släpkärra

  1. #1
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Säkra hojen på släpkärra

    Hej på er!
    Har ni erfarenhet att lyckas transportera en 300 kg Harley på släpkärra?
    Har spänt ett antal mindre hojar, för att inte prata om endurohojen jag haft för fyra olympiader sen.
    Det är väldigt många som har erfarenheter om detta på youtube, men jag skulle helst inte hamna bland dem som missar ramper,
    kör in i flak då ramper flygit åt alla håll osv osv.
    Helst lite tips om hur man ska ställa hojen, var man binder på hojen och hur många band.
    Lönar det sej att snickra / svetsa en räls som hjulen står i?
    Det finns ju en del köpegrejer, men det blite för seriöst. Dessutom är många av dem som finns på marknaden kvar i prototypstadiet om jag får lov att säga min mening.

  2. #2
    Jag brukar klara mig med fyra spännband. En bra platta under stödet så det inte går igenom golvet och så framhjulet i vänster främre hörnet. Bakhjulet kan man ev. ha så långt till höger att det ligger mot höger lånsideslem. Två spännband i nedre gaffelkronorna och spänna ner gaffeln en del. Så två spännband bakåt i bakramen någonstans på varje sida.

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Brukar spänna som Stroker49 eller oftast ha hojen stående upprätt med hjulen i en träram "rakt i släpet" och dra ned hojen i fjädringen med framhjulet i framstammen.Och ha trasor som skyddar ytbehandling mot spännbanden.Stadig kärra är ju också bra.

  4. #4
    Har aldrig sidostödet ute, smäller så jävla otäckt när man går över ojämnheter i gatan. Framhjulet i framstammen, försök att dra spännband i kors, dvs från höger sida på cykeln/styret till vänster sida på släp och tvärtom. Då rör sig cykeln ingenstans. Gör likadant bak, korsvis fastdragning. Brukar dra ett spännband genom bakhjul och ev. framhjul och runt fälg ett varv för att förhindra sidledsförflyttning. Stadig kärra som sagts innan är bra. Kör som om du har en kärra på dragkroken!

  5. #5
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Finns ju speciella spännband man har för styret också. Då har man inte sidostödet nere. Man gör lite som typ Vajtan beskriver ovan, men har anpassade "transportband för mc styre" fram. En del säkrar med ett band även där bak. Brukar stå superstadigt, OM man spänner fast allt korrekt.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  6. #6
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Tack för synpunkterna!
    Jag är inte så lite paranoid för just detta. Usch.
    Jag har som väl är en rejäl kärra, det är en 900 kg kärra, ganska bred och med ordentliga öglor på flaket.
    Får väl välje en av metoderna, ta en lugnande spruta och tuta och köra
    Eller få tag i ett hölass att lägga den i..

  7. #7
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Hojen jag körde på kärra framhjul i vänstra hörnet men den var lätt att spänna över hjulet slapp spänna ihop fjädring 2 spännband bak i ramen lagom tryck på stödet den kommer ingenstans

    sett folk som frakta sporthoj sidostöd ett spännband over sadeln thats it det hade jag inte chansat på

  8. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag har kört rätt många mil med bil o släp med när jag kört dragracing, många banor ligger i Norrland så det har blivit en del.
    Jag har alltid kört hojarna upprätt med ett stöd till framhjulet och två spännband från gaffelkronan o snett ner och ett över bakhjulet så den inta kan hoppa i sidled bak, that's all krångla inte till det för mycket utan gör det enkelt o effektivt med lagom spända band, jag hade egen tillverkat fast stöd i mitt släp men det Biltema har duger kanon och är en bra investering om än du bara skall använde den en ända gång mot att hojen skulle välta.
    http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dep...stod-MC-82768/
    Hitta ingen bättre bild men här är mitt släp o min hoj till höger + Arne Backes hoj troligen på väg till Norrland och du kan se principen hur man spänner, banden bär ingen tyngd utan håller enbart balansen på hojen så det behöver inte vara jätte kraftiga band

    Senast redigerat av Lasse.S den 2013-11-24 klockan 09:18.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Jag har kört rätt många mil med bil o släp med när jag kört dragracing, många banor ligger i Norrland så det har blivit en del.
    Jag har alltid kört hojarna upprätt med ett stöd till framhjulet och två spännband från gaffelkronan o snett ner och ett över bakhjulet så den inta kan hoppa i sidled bak, that's all krångla inte till det för mycket utan gör det enkelt o effektivt med lagom spända band, jag hade egen tillverkat fast stöd i mitt släp men det Biltema har duger kanon och är en bra investering om än du bara skall använde den en ända gång mot att hojen skulle välta.
    http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dep...stod-MC-82768/
    Hitta ingen bättre bild men här är mitt släp o min hoj till höger + Arne Backes hoj troligen på väg till Norrland och du kan se principen hur man spänner, banden bär ingen tyngd utan håller enbart balansen på hojen så det behöver inte vara jätte kraftiga band

    Schysst sovrum Lasse! Får en känsla av att det var mer än bara motorcyklar som spändes fast i den där trailern

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Forty8 Visa inlägg
    Schysst sovrum Lasse! Får en känsla av att det var mer än bara motorcyklar som spändes fast i den där trailern
    hehe visst funka det bra men tyvärr är det ont om singelbrudar på motortävlingar

    Det var en hel del annat som skulle med också
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #11
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Lasse: Du är inte bara praktisk och ordningsam av dig...mysfaktorn är både hög och trevlig i din mobila tvåa. Sitter själv och tittar på mina gamla bilder från karting tiden. En viss saknad känner man

  12. #12
    Har alltid gjort som Stroker beskrev, fast utan framhjuls stöd och har aldrig råkat ut för någon fadäs ännu.
    Trägen vinner!

  13. #13
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jonasbaggen: hur mycket skall du låna försöker att inte se så mycket bakåt men roliga minnen från racing oavsett gren kan man inte ha för många av...det är fan livet

    Adrinealine: självklart kan man göra på "hundra" olika sätt, speciellt om det är en gångs händelse och man inte skall så långt och man kör försiktigt men skall man långt och ofta vill man lita på att hojen står och kan släppa den biten helt får man en betydligt behagligare resa.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  14. #14
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Det bästa är en framhjulshållare + spännband med hojen stående utan stöd.

  15. #15
    Ptjaa jag släpkärra upp min chopper från Gävle till Luleå med ett tankstopp i Ö-vik då den kollades till och spände lite band. Men visst ska man ha framhjuls ställ om man har tillgång, det är ju inget snack om det.
    Ja också några enduro hojar jag kört land och rike kring fastspända både fram och baklänges. Det är dom korta bitarna då man "ska bara" som det oftast skiter sig. Som min första HD då jag bara skulle flytta den någon enstaka kilometer, och jag ställde hojen på stödet och drog fast ett band bara för den inte skulle vicka åt fel håll som det höll på sluta med det vart pannkaka av hela skiten. Det finns ju även speciella mc släp nu som jag har sett bla körskolorna fraktar sina hojar med som är en lång skena bara med hjul.
    Trägen vinner!

  16. #16
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Ha! Jag slapp kärran denna gång!
    Hämtade hojen i tisdags och då hade det varit sju plusgrader i två dygn så det var bara att köra.
    En sån tajming, för onsdag var det frost och nu är ju Sven i farten. Orkanen Sven alltså.
    Men tack alla för svar och kommentar.

Liknande ämnen

  1. Lämna in hojen hos Calleschopperdelar.
    Av brore i forum Custom & Byggen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 02:06
  2. Banta hojen
    Av Lasse.S i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-28, 12:05
  3. Frakta hojen??
    Av DeaDSexY i forum Off Topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 19:50
  4. bilder på hojen
    Av grillkorv i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 20:03
  5. Bänka hojen men mer som att köra själv
    Av LaDaille i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 17:09

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •