Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: väcka en sporre

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0

    väcka en sporre

    finns det ingen här inne som försökt väcka en 883:a utan att konvertera till 1200? måste väl gå att göra nåt med kammar, porta toppar el dyl? nån som har försökt eller har ideér?

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av 53/74 Visa inlägg
    finns det ingen här inne som försökt väcka en 883:a utan att konvertera till 1200? måste väl gå att göra nåt med kammar, porta toppar el dyl? nån som har försökt eller har ideér?
    visst går det men du får ut mest hk för pengarna genom att 1200 konventera.
    mängden bränsle/luft avgör hur mycket effekt du får ur motor, lättast är att öka volymen, andra sätt är som du är inne på med kammar och bättre flöde i toppar, ökar du varvtalet får du även där mer effekt, eller gör du som jag gjort, montera en turbo som trycker in mer bränsle/luft i motorn
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    visst går det men du får ut mest hk för pengarna genom att 1200 konventera.
    mängden bränsle/luft avgör hur mycket effekt du får ur motor, lättast är att öka volymen, andra sätt är som du är inne på med kammar och bättre flöde i toppar, ökar du varvtalet får du även där mer effekt, eller gör du som jag gjort, montera en turbo som trycker in mer bränsle/luft i motorn
    Jo jag vet ju det Lasse, men jag har redan gjort konverteringsresan med min förra sportster: fick ju ut drygt 85 kusar på bakhjulet, men insåg när jag sålde den att summa summarum hade det blivit j-t dyrt - en konverterad 883:a ger inte samma pengar som en 1200! jag får helt enkelt fundera ett tag.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av 53/74 Visa inlägg
    Jo jag vet ju det Lasse, men jag har redan gjort konverteringsresan med min förra sportster: fick ju ut drygt 85 kusar på bakhjulet, men insåg när jag sålde den att summa summarum hade det blivit j-t dyrt - en konverterad 883:a ger inte samma pengar som en 1200! jag får helt enkelt fundera ett tag.
    Du skall nog inte blanda in andrahandsvärde i det här, trimmar gör man för effekt är kul och skall man ha kul kostar det
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Du skall nog inte blanda in andrahandsvärde i det här, trimmar gör man för effekt är kul och skall man ha kul kostar det
    +1 på den!

  6. #6
    Buell xb9r motorn äre fart i, en sån från over there går o få hem för typ 10.000 men sen kommer det ju till massa ändå.
    Finns inga genvägar men snikvarianten kan va 1200 bolt on cylindrar o kolvar. Gör jobbet själv så c:a 6-7000 kr. Ca 65-70 hk o 90nm.

    Jag har lärt mig av de vise männen att billigast är att köpa rätt motor från början , = 1200 insprut med luft o buller sen riktig bänkkörning. Ca 80-85 hk o 90-100nm

    Men fanken ställ hojjen på owelution några veckor så är det där klart sen hehe



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Jag har lärt mig av de vise männen att billigast är att köpa rätt motor från början , = 1200 insprut med luft o buller sen riktig bänkkörning. Ca 80-85 hk o 90-100nm
    Jag tillhör med all önskvärd tydlighet INTE de vise männen då jag köpt en 883:a IGEN, dessutom med fugge och jag har offrat "speed for style", hehe. 883R är fan så mycket snyggare är 1200R i mina ögon. Fast visst, jag har ju oxå "sparat" stålars motsvarande en konvertering. Men jag är ändå tveksam till att konvertera till 1200, vill bara ha lite mer vrid, men kanske är omöjligt utan 1200-konvertering? Jag är ju inte ute efter åka fort - det är för de andra

    en annan grej - om hojen är försäkrad som en 883: men är en 1200:a? kan det ge några problem?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av 53/74 Visa inlägg
    Jag tillhör med all önskvärd tydlighet INTE de vise männen då jag köpt en 883:a IGEN, dessutom med fugge och jag har offrat "speed for style", hehe. 883R är fan så mycket snyggare är 1200R i mina ögon. Fast visst, jag har ju oxå "sparat" stålars motsvarande en konvertering. Men jag är ändå tveksam till att konvertera till 1200, vill bara ha lite mer vrid, men kanske är omöjligt utan 1200-konvertering? Jag är ju inte ute efter åka fort - det är för de andra

    en annan grej - om hojen är försäkrad som en 883: men är en 1200:a? kan det ge några problem?
    Försäkringen får man väl blunda lite för.

    Viktbesparing, ur med alla mynt o nitar ur plånkan o byt all plåt mot fiberglas/plast. Spana in Omar i USA eller hotwings. Några kilon sparar man väl där. Annars ba på med grusdäck o ut o kör.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    that´s it! grusdäck!

    hade kanske inte tänkt att tråden skulle utvecklas mot "value for money" och andrahandsvärde men jag får skylla mig själv - det var jag som började ;-)

    ändå några tankar runt det:
    alt 1: köp en 1200 för X kr
    alt 2: köp en 883 för Y kr och konvertera för Z kr; Y+Z motsvarar normalt X kr.

    vid försäljning så ger:
    alt 1: X kr minus värdesänkning
    alt 2: Y kr minus värdesänkning (trots att alt 2 också kostar X kr, men marknaden tar ingen hänsyn till Z:a investeringen)

    alt 2 är alltså alltid en betydligt sämre affär. (men om du ändå gör den så har du lite roligare eftersom en 883 som är konverterad på rätt sätt är lite piggare än en 1200).

    Slutsats: väck inte sporren köp en vaken direkt!
    Senast redigerat av 53/74 den 2013-10-29 klockan 09:47.

  10. #10
    Investering för sinnet, priceless.
    Grusdäck max 2000kr så är säsongen förlängd lite till, good value alltså



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  11. #11
    härlig scrambler tråd från Burly http://www.chopcult.com/forum/showthread.php?t=25763


    Rogga, svetskurs o lite inköp av svets o plåt med mera så äru hemma sen. Kommer bli ball

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    härlig scrambler tråd från Burly http://www.chopcult.com/forum/showthread.php?t=25763


    Rogga, svetskurs o lite inköp av svets o plåt med mera så äru hemma sen. Kommer bli ball
    Toppen Hank - säg till när du börjar bli klar med svets-kursen så tjackar jag in plåt (och några plattor öl)!!!
    VAD ÄR DET DÄR FÖR SYSTEM TROR DU? SKULLE KUNNA FUNKA...

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av 53/74 Visa inlägg
    Toppen Hank - säg till när du börjar bli klar med svets-kursen så tjackar jag in plåt (och några plattor öl)!!!
    VAD ÄR DET DÄR FÖR SYSTEM TROR DU? SKULLE KUNNA FUNKA...
    Lära mig metallkumskap o svets blir nästa hobby om 10 år eller så.

    Systemet är RSD slant o gjort av guld... Nä men fin fint från rsd. Finns i svart/kolfiber eller rostfritt. Ca 8-10 papp.
    O stötarna är 15" från burly



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

Liknande ämnen

  1. före och efter sporre 89:a
    Av André Troy i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-03, 18:49
  2. 100" S&S Sporre R
    Av JohnnyRocker i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-24, 10:11
  3. Sporre från Indonesien
    Av admin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 09:32
  4. Sporre sporre!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 11:45
  5. Stunta på en Sporre....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 00:42

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •