Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Inget spel i bromsgreppet

  1. #1

    Inget spel i bromsgreppet

    För längesen bytte jag styre etc o då även till en längre bromsslang.
    Sen dess har min broms fungerat kanon osv men det är sak jag aldrig får till hur jag än gör. Spelet i bromshsndtaget, oftast kan man greppa handtaget med alla fingrar innan det börjar nypa. Men sen jag bytte slang med allt det innebär så tar liksom bromsen direkt med bara ett finger på. Den tar bra och fjantar eller svampar sig inte. Men jag vill ha det där spelet som är original.

    Kan jag få nå tips på vad jag gör för fel eller vilket symtom gör så spelet nästan försvinner.
    Jag har luftat enligt handbok, bytt bromsvätska igen, laborerat med Olika luftningsmetoder som sug, tryck o traditionell bromsgreppspump, finns ingen luft i systemet.

    Tacksam för alla tips.

  2. #2
    Spelet går, vad jag vet, inte att justera i original bromshandtaget. Att din broms tar tidigare beror säkert på att din nya bromsslang är stummare och expanderar inte som originalslangen. Troligtvis bara att leva med.
    D.F.W.T.B

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av IDI Visa inlägg
    Spelet går, vad jag vet, inte att justera i original bromshandtaget. Att din broms tar tidigare beror säkert på att din nya bromsslang är stummare och expanderar inte som originalslangen. Troligtvis bara att leva med.
    Jag menar inte det spelet som du beskriver och nej man kan inte justera spelet på originalgrepp. Teorin om stummare slang, är det fler med stum slang som upplever det jag beskriver?
    Om jag ska leva med det skulle jag iaf vilja veta hur det kommer sig.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Henrik: Använder själv en rostfri slang och vanlig dot 4 bromsvätska med ISR ok. Orginal dot 5 (silikon) är ju svampig i sig och med orginal gummi slang ger det ingen vidare känsla i broms handtaget. Fast det är ju en smak sak hur man vill ha sin broms

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Henrik: Använder själv en rostfri slang och vanlig dot 4 bromsvätska med ISR ok. Orginal dot 5 (silikon) är ju svampig i sig och med orginal gummi slang ger det ingen vidare känsla i broms handtaget. Fast det är ju en smak sak hur man vill ha sin broms
    Ok
    Min är inte svampig, snarare tvärtom väldigt bestämd direkt man får grepp om fingertaget. Jag vill inte att den ska ta så himla långt ut. Kan man minska/fördröjja trycket och på så vis uppnå att den börjar ta senare?



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Har du bara bytt slangen?
    Om du bytar grepp till ett med fel bromscylinder kan man få det fenomenet.

  7. #7
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Henrik: Så allt är orginal förutom en längre broms slang? org broms ok, singel skiva, org 9/16" (14mm) broms cylinder med org handtag och dot 5 broms olja?
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2013-09-11 klockan 22:44.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Har du bara bytt slangen?
    Om du bytar grepp till ett med fel bromscylinder kan man få det fenomenet.
    Bara slangen



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Henrik: Så allt är orginal förutom en längre broms slang? org broms ok, singel skiva, org 9/16" (14mm) broms cylinder med org handtag och dot 5 broms olja?
    Japp
    Inte original belägg(sbs) o skiva (zodiac)

    Jag vill ju få det till att jag satt ihop handtaget fel men har gjort om det igen o fenomenet kvarstår. Kan ju satt det fel igen. Kan man man ens sätta ihop fel? Passar ju ihop eller inte. Kanske är det 1mm mån där vid klack mot cylinder som jag satt för tajt?



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  10. #10
    Hej det kan inte vara så att skivan är lite fetare än original + några tiondelar på beläggen gör att du inte får tillräckligt spel vid oket ? /Hasse

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Hej det kan inte vara så att skivan är lite fetare än original + några tiondelar på beläggen gör att du inte får tillräckligt spel vid oket ? /Hasse
    möjlig teori helt klart men jag håller nog vid att det har att göra med stålomspunnen slang. Eftersom bromsgreppet alltid ligger ann mot bromscylindern oavsett stålomspunnen eller vanlig bromsslang. Eftersom handtaget måste ha tryck tillbaka konstant för att t.ex även nå mot bromsljuskontakten som är åt andra hållet. men jag vet inte riktigt

    Nu har jag filat ner min klack i bromsgreppet som ligger ann mot bromscylindern, blev bättre och resulterade i att det nu inte når mot andra hållet där bromsljuskontakten är, så får bygga på där istället på någe vis. kanske borra ett hål o gänga i en liten skruv där. För längre fingrar lär jag inte få.
    Alternativet är ställbara grepp från t.ex Oberon

    http://www.oberon-performance.com/ac...le_levers.html

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Hej det kan inte vara så att skivan är lite fetare än original + några tiondelar på beläggen gör att du inte får tillräckligt spel vid oket ? /Hasse
    bromspumpens kolv startar o stoppar o pumpar alltid samma mängd olja o fyller på systemet från behållaren allteftersom klossarna slits och påverkar inte läget alls, det ända man kan uppleva som skillnad är om en slang expanderar så det blir en svikt i handtaget.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-17, 10:24
  2. Inget batteri= inget roligt
    Av Kallekobra i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 17:41
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 17:38
  4. Inget slår en sporre!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 19:25
  5. Inget styre för en bredaxlad :)
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 20:16

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •