Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Rotor spricka...hur vanligt.

  1. #1
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Rotor spricka...hur vanligt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0003.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	102,3 KB 
Id:	12869Tja! har en TC 88 2006,med 95" blev ett himla liv i transen,rev den och så var det en spricka i rotorn motor gått 3000 mil..är det här vanligt och hur kan man göra så det inte händer igen.. någon som vet...
    Senast redigerat av harly2006 den 2013-09-12 klockan 07:59.

  2. #2
    Jag har haft 3 sådana haverier. Orsaken till detta är att man har spänt transkedjan för hårt. Snurra runt bakhjulet med en växel i och kolla var transkedjan är som mest spänd för det är där som man mäter min/max spelet ska allra helst göras med varm kedja då kedjan blir kortare när den är varm.

  3. #3
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    ok.. har den nu ca 16-18 mm och tar jag ner den ett snäpp blir den riktigt hänging.. ok ska kolla det i morgon och se om jag ska ta ner den ett snäpp..Tack för info.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    kedjan blir kortare när den är varm.
    ofan trodde (kedja) metallen töjer sig längre med värme (och belastning).

    Men håller med för hårt spänd kedja inte bra.
    Senast redigerat av racechopper den 2013-09-13 klockan 00:33.

  5. #5
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Tja! ja min kedja var rätt slak innan rotorn sprack: Softail och troligen Dyna: Med kall motor ska slacket på den övre kedjeparten vara 15,9-22,2 mm . Med varm motor ska slacket vara 9,5-15,9 mm. Att rotera dreven för att få minimalt spel gäller nog Sportster. så det är klart om kejdjan är hårt spend så blir det problem men det tror jag inte var i mitt fal.

  6. #6
    Kedjan ska kollas på det tajtaste stället det är därför man får snurra fram den positionen med hjälp av bakhjulet och en växel ilagd. Det finns en rotor som är 1/2" i tjocklek i centrumet som jag använder nu istället för orginalet som är 1/4"

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Alunda,Östhammars kommun
    Inlägg
    185
    Tackad: 2

    Troligen expanderar andra saker mer än kedjan av värmen... därför ska man mäta varmt.

  8. #8
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Pulare: Måste du skimsa eller ha en tunnare bricka mellan drevhylsan och rotorn för att få kedjan att gå rakt..

  9. #9
    Jag fick svarva av lite på hylsan som går igenom vevaxeltätningen för att få rätt linje på kedjan, då den tjockare rotorn bygger ut drevet för mycket

  10. #10
    Du har en 38 A laddning på din hoj så jag vet inte ifall det finns en heavy duty rotor till din hoj. Min är en oo:a som har 32 A laddning och då passade en som går till EVO motorn min hoj. Det är bara djupet som skiljer dom åt så sätter du en som min så får du mindre magnetfält och den laddar lite mindre. Jag har en ny orginal rotor som är till din hoj om du är intresserad för en 500 hundring.

  11. #11
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Du har en 38 A laddning på din hoj så jag vet inte ifall det finns en heavy duty rotor till din hoj. Min är en oo:a som har 32 A laddning och då passade en som går till EVO motorn min hoj. Det är bara djupet som skiljer dom åt så sätter du en som min så får du mindre magnetfält och den laddar lite mindre. Jag har en ny orginal rotor som är till din hoj om du är intresserad för en 500 hundring.
    ok då förstår jag,har själv en 38A men fick tag på en rotor från Roffes via onatop.. så det är fixat.. den funkade i 2900 mil..sedan bytte jag drev på HD verkstad och gick 120 mil då var det paj.. men så är det så nu funkar den.. kedjan var så slak att den tog i transen.. så jag vet inte vad som hände.. få se hur länge den går nu ..nu är den tyst och fin..

  12. #12
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Kul att det funkar igen, Fredrik. Det blir oftast bäst när man skruvar själv. Då vet man om det är riktigt gjort. Våra motorer är lika okomplicerade som en gammal B18 eller Cheva 350.

  13. #13
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Kul att det funkar igen, Fredrik. Det blir oftast bäst när man skruvar själv. Då vet man om det är riktigt gjort. Våra motorer är lika okomplicerade som en gammal B18 eller Cheva 350.
    Japp så är det har jag märkt...

  14. #14
    Min har inte spruckit, ännu. Men när jag har demonterat den så har jag tänkt att den ser ut att vara gjord i dålig tunn plåt jämfört med de gamla.

  15. #15
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Min har inte spruckit, ännu. Men när jag har demonterat den så har jag tänkt att den ser ut att vara gjord i dålig tunn plåt jämfört med de gamla.
    Nja tunn plåt vet jag inte tror den var dryga sex mm..

Liknande ämnen

  1. Som vanligt. Ett blinkersproblem. Sportster -98
    Av brore i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 09:18
  2. Tjocklek på rotor till alternatorn på en shovelhead?
    Av Jerka i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-28, 12:31
  3. TILL ER SOM ÅKER DYNA 06 KOLLA UPP STATOR OCH ROTOR
    Av Dempa i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-23, 03:07
  4. framflyttat mot "vanligt" sportster 03
    Av molin61 i forum Bytes / Skänkes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 19:16

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •