Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Hur fort slits era däck?

  1. #21
    Hallå jag har kört Dunlop däcken på ultran och jag har fått ut ca 1600-1800 mil på bak och knappt 3000
    på fram,men jag byter däck när jag når slitmarkeringenmen nu har jag lagt på Michelin Commander 2 vilken skillnad på våt vägbana kommer inte att köra Dunlop mer,livslängd kommer jag tillbaks med har nu ca 600 mil på däcken så det är för tidigt att se var det slutar men det blir 300 till mil nu dom närmaste 2 veckorna

  2. #22
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Min erfarenhet är att många korta turer med kalla däck sliter mycket på däck, samt att köra när det är kallt ute.
    Jag hade en MT01 för en del år sen o den slet upp första bakdäcket på 300 mil, utan vare sig burnande eller bakhjulslekande.
    Det borde då vara vridet som sliter enormt på gummit.
    Jag kör enbart ensam och får jag ett bakdäck över 1000 mil e jag nöjd.
    Ett Dunlop GT502 var slut efter 500 mil.
    Nu kör jag med Metzeler 880, men det verkar inte hålla några 1000 mil, 800 max.
    Tips på ett däck med både grepp och lång livslängd emottages gladeligen.
    En del av problemet är att jag är begränsad till ett litet urval av däck till hojen då jag kör med dimensionen 160-170mms bredd på en 17 tums fälg.

    PS: En gång på 80 talet körde jag med en BMW K100 och skulle köra på europa semester.
    Valde då ett metzeler M88 Marathon.
    När vi kom hem hade jag plöjt autobahn i 220 i 250 mil samt 250 mil i alperna och italien.
    Däcket hade då slitits knappt en mm av 8mm som det hade som nytt.
    Hög värme och kontinuitet i hastigheten verkar funka för att få däck att hålla bättre asså.
    Totalt fick jag ut 2400 mil av det däcket. DS
    Senast redigerat av Lars Nilsson den 2013-08-07 klockan 14:34.

  3. #23
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Bytte bakdäcket efter 1500mil. Så gott som blankt. Framdäcket är så gott som i nyskick. Originalmonterade Dunlop. Bytte till Metzeler 880 bak.
    Senast redigerat av xbones den 2013-09-22 klockan 19:41.
    There are no problemsonly solutions

  4. #24
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Verkar som sagt var variera stort, hur länge det håller.
    Hur skiljer sig "originaldäcken" som satt på er hoj som ny, mot andra däck ni kört med efteråt?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av ultra98 Visa inlägg
    Hallå jag har kört Dunlop däcken på ultran och jag har fått ut ca 1600-1800 mil på bak och knappt 3000
    på fram,men jag byter däck när jag når slitmarkeringenmen nu har jag lagt på Michelin Commander 2 vilken skillnad på våt vägbana kommer inte att köra Dunlop mer,livslängd kommer jag tillbaks med har nu ca 600 mil på däcken så det är för tidigt att se var det slutar men det blir 300 till mil nu dom närmaste 2 veckorna
    Läste att Michelin Commander 2 skulle vara bra däck. Verkar ju lovande, om du föredrar dom numera. Man vill ju gärna ha ett "allround däck", som passar i mer än ett väglag.
    Du får berätta hur det gick med slitaget.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  5. #25
    Det är främst accelerationer, inbromsningar och kraftig kurvtagning som sliter mycket då däcket slirar mot vägbanan även om det inte släpper helt. I tävlingsdäck används mjukare gummiblandning då detta ger bättre fäste, nackdelen är att dessa däck slits ännu snabbare.

  6. #26
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Alunda,Östhammars kommun
    Inlägg
    185
    Tackad: 2

    Hur är det med däcktrycket? Det lär väl påverka en hel del??

  7. #27
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Alunda Visa inlägg
    Hur är det med däcktrycket? Det lär väl påverka en hel del??
    Så klart det påverkar en del med, om man kör med felaktigt lufttryck. Och det är viktigt att kolla trycket regelbundet med KALLA däck.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  8. #28
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Tja! Jag åker ett Michelin Commander 2 och michelin fram,får bytta på ca 800-1000 mil beroende på hur mycket regn jag kör i,har 200 bak samt 2,9 kg luft..men kör man mera än dom milen så blir det inget skoj i kurvor...

  9. #29
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    I ungdomen rök ett däck/300 mil. Har ändrats :-)

  10. #30
    Nu har jag byt framdäck höll 2994mil bak höll det 2100
    Rätt hyfsat
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  11. #31
    2040 mil 3mm kvar bak och 2,5mm fram på orginal Dunlop däcken (Streetgliden)

  12. #32
    V.I.B Contributor
    MisterMajjos avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Västra Frölunda, Västra Götalands Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    135
    Tackad: 0

    Mitt bakdäck skall bytas på torsdag på servicen, hojen/däcket har nu gått 1620 mil och det är 1,3 mm kvar.
    Det är Michelin Scorcher som sitter som original.

  13. #33
    850 mil, knappt 2 mm kvar på original monterade Dunlop. Inga vidare däck med andra ord

  14. #34
    Citat Ursprungligen postat av sixten Visa inlägg
    850 mil, knappt 2 mm kvar på original monterade Dunlop. Inga vidare däck med andra ord
    Vilka däck och vilken hoj kör du. Jag kör Road King med dunlop tror dom heter 407 och 408 och jag tycker det är kanon däck. Är de som satt på original
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  15. #35
    Softail Custom däcken är dunlop 407 2mm kvar både fram och bak.

  16. #36
    Konstigt det är så stor skillnad
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  17. #37
    Ja verkligen, tänkte prova Metzeler när det är dags att byta .

  18. #38
    Det blev 1100 mil på Michelin commander 2 bak då är det jämt med slitmarkeringen kör med 2,8kg luft ,kör uteslutande landsvägskörning bra däck men skulle nog önskat lite till men jag kommer att fortsätta med Michelin ändå bra pris ,bra grepp ,bra i regn

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Kunnig om ICM? Amatörbyggd sportster. Startar och dör lika fort...
    Av weberg i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 22:24

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •