Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dunkande Sportster

  1. #1

    Dunkande Sportster

    Har ett problem med min Sportster 1200 (2009), som uppträder ibland. Efter att ha kört några mil på landsväg och kommer in till stan, så dunkar och slår motorn på i stort sett varenda växel, som om man skulle köra i 30 på femman. Gjort både luft och buller och bänkat den.

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    gummiupphängning som gått sönder?

  3. #3
    Kompensator mutter som är lös? Ett vanligt problem kolla med att stå stilla med hojen och varva upp och släpp hörs det ett hugg och ryck när du gasar och släpper från transkåpan så är det muttern.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    XL motorn har ingen sådan mutter.
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Kompensator mutter som är lös? Ett vanligt problem kolla med att stå stilla med hojen och varva upp och släpp hörs det ett hugg och ryck när du gasar och släpper från transkåpan så är det muttern.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    Oh Fan jag har spännt en på en 06:a och den muttern som satt på veven och var lös
    Senast redigerat av Pulare den 2013-08-03 klockan 21:01.

  6. #6

  7. #7
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    http://cyrilhuzeblog.com/2012/11/06/...ter-sprockets/
    Another best kept secret from Evolution Industries: the Race Application Aluminum Compensator Sprocket

  8. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Oh Fan jag har spännt en på en 06:a och den muttern som satt på veven och var lös
    Jo självklart sitter där en mutter som håller drevet men det är en stum montering, dvs ingen kompensator inbyggd som big twin har.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #9
    Det är inget löst som dunkar utan själva motorn. Samma ljud som när man kör på för hög växel, fast i det här fallet inte gör det.

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av owenil Visa inlägg
    Det är inget löst som dunkar utan själva motorn. Samma ljud som när man kör på för hög växel, fast i det här fallet inte gör det.
    Precis så kan det bli om muttern till motordrevet i primären har släppt. Åtdragningsmomentet på den muttern har höjts pga av lossnande muttrar.
    Fram med servicemanualen och demontera transkåpan och kolla, sedan återmontera och justera transkedjespänning (och koppling) enligt manualen.
    För slack transkedja gör också att drivlineglappet blir större och att det blir rick-rack ljud.

    Man måste felsöka sig fram till orsaken vid den typ av problem du beskriver. Vi som läser kan bara hinta om troliga orsaker, omöjligt att veta vad det är utan att undersöka hojen irl.

  11. #11
    Tack för hjälpen.

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    30
    Tackad: 0
    Har du löst problemet? Min sportster beter sig på ett liknande vis. Låter som att det dunkar från vänster sida av motorn när man närmar sig dom högre varvtalen. Det försvinner så fort jag släpper gasen, men sist jag körde så fortsatte de 1 sekund efter att jag släppt gasen. Borde jag kolla muttern jag med?

  13. #13
    Kommer inte från något särskilt håll. Inget missljud, bara tungt dunkande som när man kör på för hög växel.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •