Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Sportster Forty Eight luft och buller

  1. #1
    V.I.B Joakim Ekerfeldts avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Tackad: 0

    Sportster Forty Eight luft och buller

    just köpt en Forty eight 2013 goldflake.
    Letar ny efter en bra avgassystem. Snyggt och med rätt sound är viktigt!
    Vad kör ni andra med och vad har ni för erfarenheter?

    Luftfilter blir nog ett från rough crafts.

  2. #2
    Finns en del att läsa i denna tråd http://harleyforum.se/showthread.php...-rekommenderas. Jag tycker du ska köra på ett 2-1 system

  3. #3
    Grattis till en cool hoj!
    Personligen gillar jag korta system på en sporre.

    D&D Bob Cat är rätt ballt (finns i matt/satin/rfr)


    Supertrapp har ett hyfsat nytt 2-1 till sportster (finns i matt/satin/rfr)


    annars är ju V&H stora:

    Short shots (finns i krom)


    slant 2-1


    tracker


    Competition (finns i matt/satin/rfr)


    De flesta av de där är nog hyfsade (osäker på tracker, ser tunnt ut) prestandamässigt. Några av dem är jävligt ljudliga.


    Glöm inte racetuner (eller liknande) och bänkning.
    Senast redigerat av gronvit den 2013-04-12 klockan 09:37.

  4. #4
    Jag har dessa med "quiet baffles" vilka inte alls är speciellt "tysta" Låter riktigt bra och man slipper öronproppar när man ligger på lite högre varv. Finns även i svart. http://www.vanceandhines.com/store/s.../slipons/16839

  5. #5

    Sportster Forty Eight luft och buller

    Gronvit du glömde taiwan alternativet som jag kör med. 3400 tullat o klart haha
    Heter danmoto ock köps enklast på ebay

  6. #6
    V.I.B Joakim Ekerfeldts avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Tackad: 0
    Tack för tipsen grabbar. 2 till 1 system skall väl vara det som ger bäst preanda bänkat och klart. Men fan om jag inte gillar utseendet bättre på ett par korta 2-2 v&h.
    Vilka system kan man fin justera ljudet med insatser? Bra om det väsnas för mycket. Om det nu kan göra det.
    Letar efter så mycket tyngd i ljudet som möjligt.

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Tackad: 0

    Sportster Forty Eight luft och buller

    V&H short shots finns det db-killer o köpa till sen hur pass mycke det gör o hur mycke man kan "fin justera" det vet jag inte.

    Kör med sånt system på min och jag funderar starkt på o köpa db-killer för det dånar i huvudet en bra stund efter man stannat.

  8. #8
    V.I.B Joakim Ekerfeldts avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Huzzi Visa inlägg
    V&H short shots finns det db-killer o köpa till sen hur pass mycke det gör o hur mycke man kan "fin justera" det vet jag inte.

    Kör med sånt system på min och jag funderar starkt på o köpa db-killer för det dånar i huvudet en bra stund efter man stannat.
    Haha!
    Hur är ljudet då, tung eller snärtigt?
    Känns motorn som innan eller hur blev prestandan?

    Originalljudet är ju riktigt mesigt.

  9. #9
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Bra val!!! Guld is da shit!
    Nu jävlar blir det åka av!

  10. #10
    Har också skaffat V&H short shots till min. Klart dom väsnas. Finns quiet baffles som tystar ner en aning. Man kan säkert modifiera om man vill. Tycker nog dom låter både tungt och snärtigt (på lägre varvtal). Och visst får man nog några pållar till med ett 2-1 sysytem....Annars finns annat trim om man jagar Hkr.

  11. #11
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    avgassystem är ju inte direkt billiga så det gäller att hitta rätt från början för ett par byten drar iväg med kosing.
    Man får ju tänka efter hur man använder hojen, körs den mycket i stadstrafik eller på landet, är utseendet viktigare en hur den låter osv.
    Den erfarenheten jag har själv och genom polarnas hojar så är alltid den där klassiska Svenska kommentaren "lagom är bäst"
    ledsnade på V&H short shots väldigt fort Högt hårt o snärtigt är väl bra uttryck för det systemet, snyggt men nej efter ett tag dock ser hojen väldigt bra ut på parkeringen.
    Satsa på ett dovare o tystare system o gärna 2-1 så får du botten draget också på köpet, det vinner i längden men kör man väldigt lite o bara köper på utseendet o gillar det så skit i vad alla andra ger dig för tips ink mig o köp vad du vill för det gör man ju alltid ändå
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Tackad: 0

    Sportster Forty Eight luft och buller

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Ekerfeldt Visa inlägg
    Haha!
    Hur är ljudet då, tung eller snärtigt?
    Känns motorn som innan eller hur blev prestandan?

    Originalljudet är ju riktigt mesigt.
    Prestanden vet jag inte om det vart nån skillnad då jag köpte den ny o dom monterade de innan leverans.
    Det är väl som dom andra det är både högt o snärtigt på sitt sett, det hörs när man kommer

  13. #13
    V.I.B Joakim Ekerfeldts avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    avgassystem är ju inte direkt billiga så det gäller att hitta rätt från början för ett par byten drar iväg med kosing.
    Man får ju tänka efter hur man använder hojen, körs den mycket i stadstrafik eller på landet, är utseendet viktigare en hur den låter osv.
    Den erfarenheten jag har själv och genom polarnas hojar så är alltid den där klassiska Svenska kommentaren "lagom är bäst"
    ledsnade på V&H short shots väldigt fort Högt hårt o snärtigt är väl bra uttryck för det systemet, snyggt men nej efter ett tag dock ser hojen väldigt bra ut på parkeringen.
    Satsa på ett dovare o tystare system o gärna 2-1 så får du botten draget också på köpet, det vinner i längden men kör man väldigt lite o bara köper på utseendet o gillar det så skit i vad alla andra ger dig för tips ink mig o köp vad du vill för det gör man ju alltid ändå
    Väldigt bra tips.
    Helt klart är det det "köttiga" ljudet jag vill åt.
    Vilka 2-1 system skulle ni rekomendera?
    Gärna bilder när dom sitter på en Forty eight.

    Och kan någon rekomendara ett 2-2 system med ok prestanda och gurgel och oljud är jag nyfiken på det med.

  14. #14
    Tror det är ganska svårt att rekommendera. Det jag gillar kanske någon annan hatar. Finns en massa ljudklipp på youtube om sportsters och avgassystem, men ljudet får ingen riktig rättvisa genom en jävla dator. Måste höras irl och det är då det blir svårt. Har watt lite inne på att kanske bara skaffa ett par krökar 2-1 och skaffa en kort liten kolfiberdämpare o montera dit

  15. #15

    Sv: Sportster Forty Eight luft och buller

    Jag har Supertrapp 2-2 system på min Forty-eight och är riktigt nöjd med det!
    Senast redigerat av Tullemannen den 2013-04-24 klockan 17:16.

  16. #16
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av PAINTERN Visa inlägg
    Tror det är ganska svårt att rekommendera. Det jag gillar kanske någon annan hatar. Finns en massa ljudklipp på youtube om sportsters och avgassystem, men ljudet får ingen riktig rättvisa genom en jävla dator. Måste höras irl och det är då det blir svårt. Har watt lite inne på att kanske bara skaffa ett par krökar 2-1 och skaffa en kort liten kolfiberdämpare o montera dit
    Det var precis vad jag gjorde,kapade av mitt V&H short shots och svetsade in ett par krökar från Biltema
    och köpte en supertrapp, med open end cap låter det helt okej också

    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  17. #17
    Här är min med Thunderheader 2-1
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1511.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	87,5 KB 
Id:	11260

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Joakim Ekerfeldt Visa inlägg
    Haha!
    Hur är ljudet då, tung eller snärtigt?
    Känns motorn som innan eller hur blev prestandan?

    Originalljudet är ju riktigt mesigt.
    Håller med Lasse.S.
    Körde shortshots med quiet baffles i på min förra hoj (sporre 1200 -07). Ganska hårt, högt och snärtigt. Med sporren blir det ju lite mer varv när man kör också vilket gör det ganska tröttsamt för öronen i längden. Men det är fortfarande ett av de snyggaste systemen jag vet.
    Jag tror att längd och inte minst volym ger mer kött i ljudet.

    Bytte på min softail nu, hade V&H big radius 2-2, bytte till supertrapp supermeg 2-1.
    Gick från ett stenhårt och överdrivet högt ljud till ett djupt och dovt maffigt sound. Gillar det som fan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Gronvit du glömde taiwan alternativet som jag kör med. 3400 tullat o klart haha
    Heter danmoto ock köps enklast på ebay
    Snyggt som fan!

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Gronvit du glömde taiwan alternativet som jag kör med. 3400 tullat o klart haha
    Heter danmoto ock köps enklast på ebay
    Jag är sugen på ett 2-1 till min Nightster och Danmoto är ju inte bara billigt utan även löjligt ballt. Hur går din hoj med pipan och vad tycker du om dånet? Vill helst inte ha ett system som väcker de döda och ett par extra hästar skulle kännas fint. Funderar på ett D&D Bobcat men Danmoto kan helt klart vara ett alternativ.

  20. #20

    Sportster Forty Eight luft och buller

    Citat Ursprungligen postat av Krille K Visa inlägg
    Jag är sugen på ett 2-1 till min Nightster och Danmoto är ju inte bara billigt utan även löjligt ballt. Hur går din hoj med pipan och vad tycker du om dånet? Vill helst inte ha ett system som väcker de döda och ett par extra hästar skulle kännas fint. Funderar på ett D&D Bobcat men Danmoto kan helt klart vara ett alternativ.
    Bra ljud, lagom, åt det högre hållet men grovt ljud istället för skärande. Finns lite klipp på youtube.
    Inte hunnit utvärdera prestandaskillnad, håller på med ombestyckning o fix ännu. Men 2-1 system är alltid bättre för bottenvridet.
    Inte sett några negativa kommentarer om prestandan over there.
    Dock att det svarta rörets pulverlackering inte är den bästa, så tat lugnt vid montering o blanda inte för snålt på bränslet så dom blir onödigt varma.

Liknande ämnen

  1. Luft och buller
    Av owenil i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 23:22
  2. Luft och buller till min FortyEight. Hjälp...
    Av Fredrik_t i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 15:19
  3. Luft&Buller
    Av harly2006 i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 20:03
  4. Luft och buller?
    Av Aggelito i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 20:26
  5. Luft och buller
    Av Ppll i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 20:00

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •