Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: hastighetsmätare

  1. #1

    hastighetsmätare

    hur är det på besiktingen med milesmätare på hojen?
    jag har en milesmätare måste jag köpa en kmmätare eller kan jag märka om den jag har?
    vissa säger att man kan köpa en cykeldator på tex biltema och sätta dit bara för besiktning vissa kan besikta med milesmätare

  2. #2
    Mercakombi
    Guest
    Du måste ha en hastighetsmätare med kilometermätare.

    Cykeldator, eller påklistrad kilometermätare utanpå mätar-
    glaset godkänns inte.

    Där emot så kan du tillverka en ny kilometertavla, som du
    sedan placerar över den befintliga inuti hastighetsmätaren.

    Enklaste sättet att ta fram korrekt hastighet, tycker jag
    personligen, är med hjälp av en gps-navigator.

    Stämmer där emot hastighetsmätarens miles-angivelser
    ganska så väl, så är det ju bara att omvandla de nya
    mätarvärdena direkt till km, på en ny mätartavla.

    Och miles till km-konverterare hittar du bl.a här:
    http://www.metric-conversions.org/le...kilometers.htm

  3. #3

  4. #4
    Jag tejpa fast en gps på en hoj som hastighetsmätare och det funka fint.
    Enda jag fick var en "Bra att veta, km räknare kan ej avläsas"
    Trägen vinner!

  5. #5
    "Cykeldator" funkar visst på besiktningen bara du har belysning i den! Har haft samma undran som dig, ringt och frågat på besiktningen och fått ok samt besiktat hojen och fått igenom den utan anmärkning!!

  6. #6
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av BIGHAL Visa inlägg
    "Cykeldator" funkar visst på besiktningen bara du har belysning i den! Har haft samma undran som dig, ringt och frågat på besiktningen och fått ok samt besiktat hojen och fått igenom den utan anmärkning!!
    Det där verkar vara mycket godtyckligt, ifrån station till station.....precis som med mycket annat
    när det gäller SBP dessvärre

    Har många hojpolare som inte fått igenom sina byggen just p.g.a cykeldator. Med stor
    sannolikhet beroende på att dom inte hade någon belysning i den, eller så hade besiktnings-
    gubben en dålig dag, och ville helt enkelt inte godkänna den eftersom dom de facto egentligen
    inte är typgodkända för det motorfordon dom placerats på.

    Vad det gäller en gps så godkänns den inte, av en "vaken" besiktningsman, p.g.a att
    en gps inte kan visa korrekt hastighet, i realtid, i exempelvis tunnlar eller helt enkelt
    där gps:n inte kan ta emot någon satellitsignal.

  7. #7
    Jäkligt märkligt att Besiktningen skall vara godtycklig..... borde ju vara samma regeler för alla Besgubbar annars så har "bilprovningen" förlorat sin funktion lixom!!!!! Besade en Audi, fick en 2:a på dålig vindruta i Ljusdal, åkte sen till Hudiksvall med samma ruta o sa att den va bytt och fick då ett OK!! Knepigt......

  8. #8
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av BIGHAL Visa inlägg
    Jäkligt märkligt att Besiktningen skall vara godtycklig..... borde ju vara samma regeler för alla Besgubbar annars så har "bilprovningen" förlorat sin funktion lixom!!!!! Besade en Audi, fick en 2:a på dålig vindruta i Ljusdal, åkte sen till Hudiksvall med samma ruta o sa att den va bytt och fick då ett OK!! Knepigt......
    Jo, man tycker ju det, att alla bilprovningar borde följa samma regler och normer, men så är
    det ju dessvärre inte.

    Dock så har man ju förvisso även haft förmånen att träffa på även sunt tänkande besiktnings-
    gubbar ibland, som hellre friar, oftast med en uppmaning om snabb åtgärd av eventuella
    oklarheter med fordonet, än fälla rakt av.

    Sedan kan ju rimligtvis inte alla besiktningsgubbar känna till alla fordons egenskaper, som
    exempelvis hur en original hastighetsmätare egentligen ser ut på vissa typer av fordon.
    Och det är väl därför som vissa individer då lyckas slinka igenom SBP, p.g.a av ovaksamhet/
    okunskap från den som utfört besiktningen.

    Och som sagt det har ju även hänt att man själv dragit en liten vals ibland, om gubbarna
    på SBP skulle börja ifrågasätta något, angående det egna fordonet.

    Förövrigt så är det ju precis lika illa ställt med ordningsmaktens kunskaper, rörande vissa
    saker gällande diverse fordonsregler. Och än värre är det ju att SBP och farbror blå
    ibland kan ha två helt olika uppfattningar om samma sak, för att dom helt uppenbarligen
    tolkar Transportstyrelsens fordonsregler något olika.

  9. #9
    varit på besiktningen med cykeldator 2 gånger på olika stationer och det gick bra. var på bes med min buss (12 m lång, 13 ton tung) i mölndal och skulle regga om den från buss till vad som helst bara jag fick köra den på mitt kort (b,c-kort) dom sa att det finns inte en chans, det enda jag kunde göra var att sälja den eller ta ett d-kort, åkte till besiktningen i Trollhättan med bussen istället och dom sa: inga problem, och så reggade dom om den till personbil klass 2 och vips så gick det att köra på b-kort istället. med andra ord tolkas reglerna helt olika på dom olika stationerna.

  10. #10
    http://moman.eu/start,0,0.html
    prova den här länken. köpte en nytillverkad mätartavla till min road king 04 här. i mycket bra kvalitet. kostade 267 kr med frakt. och dom gör även customtavlor enligt dina egna önskemål.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av btk Visa inlägg
    http://moman.eu/start,0,0.html
    prova den här länken. köpte en nytillverkad mätartavla till min road king 04 här. i mycket bra kvalitet. kostade 267 kr med frakt. och dom gör även customtavlor enligt dina egna önskemål.
    Och hur får du in den i mätaren? Det är ju en valsad kant runt glaset som förstörs när man bryter bort den.

  12. #12
    går att ta bort med en skruvmejsel om man är försiktig. eller som jag. slipade om en poligrip. hade en milesmätare så jag hade inget och förlora om det pajat.

  13. #13
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Och hur får du in den i mätaren? Det är ju en valsad kant runt glaset som förstörs när man bryter bort den.
    Det er mulig,men tidkrevende.. med en flat skrutrekker går man rundt kanten og tvinger opp falsen litt av gangen veldig forsiktig til ringen kan taes av.
    Når man har bytt så rengjör glaset nöye,bruk gjerne et "antifog"-medel for glasögon og tynne bomullshansker. Monter med silikon och falsen klemmes sammen med en tang som man sette plastiikk spennband på kjeftene så det ikke blir merker i ringen.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  14. #14
    jag beställde en ny mätare från usa för 3200kr

  15. #15
    Hagis
    Guest

    hastighetsmätare

    Jag köpte en cykeldator! Finns ingen lag på att du inte får köra med en sådan, så länge den går att tända (belysning) vet fler som har gjort det samma!


    I'll slap you so fuckin hard it will feel like a freight train...

Liknande ämnen

  1. Hastighetsmätare/tripp-mätare urkopplad, miltal?
    Av Man-Bobster-72 i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 19:26
  2. Hastighetsmätare
    Av Lars Nilsson i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 20:22
  3. Sidmonterad hastighetsmätare.
    Av robbbull i forum Custom & Byggen
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 20:21
  4. Hastighetsmätare
    Av Hunter-HD i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 15:12
  5. Hastighetsmätare
    Av oggy69 i forum Köpes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 23:47

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •