Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Kolfiberfoliering

  1. #1

    Kolfiberfoliering

    Hej,

    Jag vet att foliering har varit på tapeten (hehe) innan men då har det främst pratats om att en firma gör jobbet. Är lite nyfiken på om någon har testat att använda kolfiber-liknande folie för att klä in exempelvis en bakskärm?

    Nedan är två länkar till en relativt billig folie/film.


    http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...film-3D-33592/
    http://fyndiq.se/sport-fritid/motor-...t?ref=prisjakt

  2. #2
    V.I.B Moppes avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Aspudden, Stockholm
    Inlägg
    12
    Tackad: 0

    Billig film = dåligt resultat. Ska du klä in en plan yta så är det nog inga problem, men ska du klä in en skärm så måste du värma för att få den att töja sig och följa skärmen, och du måste även vika den runt skärmens kant och värma för att få den att stanna där. Tror säkert att du kan fixa detta och få det att se bra ut i en vecka eller så, men sen börjar folien att röra på sig och släppa i kanter och dylikt.

  3. #3
    Jo, jag håller helt med dig.

    Men jag har läst på lite och 3M's film verkar vara the real deal. Titta här: http://www.carbonfiberfilm.com

  4. #4
    V.I.B Moppes avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Aspudden, Stockholm
    Inlägg
    12
    Tackad: 0

    Absolut! 3M är proffsgrejjor, sen har du Avery och en del andra som även säljer. Finns ju folier/vinyler som är tänkta att användas just till bilwrapping med konstiga svängningar och så vidare. Men är man inte riktigt hajj på hur man gör så spelar ju inte kvalitén på folien nån roll...

  5. #5
    Tror inte det blir så blodigt om du lämnar in din skärm för foliering.
    Trägen vinner!

  6. #6
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    343
    Tackad: 2

    CHOPS OF THE DEAD
    deathtrap society.

  7. #7
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Men är inte det fusk?
    CS//

  8. #8
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    343
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av crazyswede Visa inlägg
    Men är inte det fusk?
    jo. men det är fjädring också.
    CHOPS OF THE DEAD
    deathtrap society.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av tjockben Visa inlägg
    jo. men det är fjädring också.
    Trägen vinner!

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    Alla ni som tycker att det dyraste är bäst och biltema är sämst. kanske ni har rätt? men har ni verkligen provat?, jag vill hävda att biltema har hela skalan från ren skit till riktigt bra grejer, vilken kategori folien tillhör vet jag inte,men era åsikter blir ännu mer värdefulla om ni berättar att ni har testat, för inte kan det väll vara så att man dömer ut något enbart bara för att det inte är dyrt nog? eller för att det finns dåliga saker också på biltema?

  11. #11
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av tjockben Visa inlägg
    jo. men det är fjädring också.
    Jo man kan tycka det , du har väl stelopererat din på samma sett fram som bak förstår jag , gummina är mest "for show"?

    CS//

  12. #12
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    Alla ni som tycker att det dyraste är bäst och biltema är sämst. kanske ni har rätt? men har ni verkligen provat?, jag vill hävda att biltema har hela skalan från ren skit till riktigt bra grejer, vilken kategori folien tillhör vet jag inte,men era åsikter blir ännu mer värdefulla om ni berättar att ni har testat, för inte kan det väll vara så att man dömer ut något enbart bara för att det inte är dyrt nog? eller för att det finns dåliga saker också på biltema?
    Finns ingen som dömer ut Biltema på det här forumet , hälften av alla avgasbyggen på det här forumet är byggda på just Biltema krökar!
    CS//

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    inklusive mitt

  14. #14
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Och mitt, men min erfarenhet är att man får välja saker med omsorg, kolfiber fakefolie ser man ju vad man får men t.ex. elkontakter på en dragracing hoj blir dyrt när man bokar bänktid och åker på tävlingar mm och grejorna går i sönder av vibrationer osv.
    då lönar det sig att köpa dubbel så dyrt från Elfa, kan räkna upp flera liknande exempel som säkert många andra Biltema köpare
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  15. #15
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    343
    Tackad: 2

    [QUOTE=crazyswede;63156]Jo man kan tycka det , du har väl stelopererat din på samma sett fram som bak förstår jag , gummina är mest "for show"?

    ja ja. dom bälgarna är bara pynt... massivt stålrör hela vägen...
    CHOPS OF THE DEAD
    deathtrap society.

  16. #16
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av tjockben Visa inlägg
    ja ja. dom bälgarna är bara pynt... massivt stålrör hela vägen...
    Helt rätt , ser din version är något kortare än förebilden bara som förmodligen har mer swuing i materialet men det kanske du kompenserar med lufttrycket i däcken i stället el. är dom åxå massiva , fogskum kanske ... Biltemas?!!

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer långben.jpg  
    CS//

  17. #17
    V.I.B Moppes avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Aspudden, Stockholm
    Inlägg
    12
    Tackad: 0

    Jo, jag jobbar en del med foliering och har gjort några bilar. Resultatet blir efter kvalitet på materialet och tiden man har på sig. Riktigt kraftiga vikningar i folien har jag inte lyckats riktigt bra med även med den bästa folien. Folier med struktur i, som kolfiberfolien ni pratar om, är ju tjockare än "vanlig" folie och blir ju därmed lite mer svårarbetad.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Moppe Visa inlägg
    Jo, jag jobbar en del med foliering och har gjort några bilar. Resultatet blir efter kvalitet på materialet och tiden man har på sig. Riktigt kraftiga vikningar i folien har jag inte lyckats riktigt bra med även med den bästa folien. Folier med struktur i, som kolfiberfolien ni pratar om, är ju tjockare än "vanlig" folie och blir ju därmed lite mer svårarbetad.
    Intressant! Vad skulle du säga mellan tummen och pekfingret vad det skulle kosta att lämna in en bakskärm för foliering?

  19. #19
    V.I.B Moppes avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Aspudden, Stockholm
    Inlägg
    12
    Tackad: 0

    Tja, en tusenlapp kanske... eller mindre... jo, mindre säkert.

    Kollade lite och hittade dessa i Vellinge (i närheten av Lund va?): http://www.vonne.se

  20. #20
    Du kan köpa vanlig epoxi och kolfiber också... då är det real stuff. Men skit svårt att lägga då kolfibret rör påsig direkt och mister symmetrin. Jag gjorde så på tankpanelen och redan det var svårt även om det inte är så stor bit.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •