Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: SEST

  1. #1
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    SEST

    I dag har jag kört om kring och gjort lite inspelningar av motordata, inget fel på dom inställningar som finns men tycker det är förbannat kul o lära sig en dag skall jag bli lika duktig som Båging om ca 15 år nja blir nog till att köra på rullen nästa gång ändå

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    I dag har jag kört om kring och gjort lite inspelningar av motordata, inget fel på dom inställningar som finns men tycker det är förbannat kul o lära sig en dag skall jag bli lika duktig som Båging om ca 15 år nja blir nog till att köra på rullen nästa gång ändå
    Kul, exakt vad jag oxå tänkt göra... Alltså lära mig.

  3. #3
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Ja visst är det kul också kan man se hur fort man kört och varvat motorn...

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Stockholm /Södra Roslagen
    Inlägg
    30
    Tackad: 0

    Har du din laptop ihopkopplad med hojen när du kör? Eller hu ser du alla värden?

  5. #5
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Ducktail Visa inlägg
    Har du din laptop ihopkopplad med hojen när du kör? Eller hu ser du alla värden?
    Nej det behöver man inte, man sätter boxen i inspelningsläge med hjälp av datorn, sen kan du ta bort kabeln o starta o stoppa loggningen med knappen på boxen.
    När du är klar med körningen kopplar du tillbaka kabeln o tankar ur informationen till din dator.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Nej det behöver man inte, man sätter boxen i inspelningsläge med hjälp av datorn, sen kan du ta bort kabeln o starta o stoppa loggningen med knappen på boxen.
    När du är klar med körningen kopplar du tillbaka kabeln o tankar ur informationen till din dator.
    Smart manick!! vilka värden kan du logga?

  7. #7
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Smart manick!! vilka värden kan du logga?
    Allt du behöver veta o lite till
    typ från ute temp till spridar tider...hur mycket som helst, har en tränings cd som jag håller på att lära mig med.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Allt du behöver veta o lite till
    typ från ute temp till spridar tider...hur mycket som helst, har en tränings cd som jag håller på att lära mig med.
    Tränings cd? det skulle jag behöva vart får man tag på den? håller på och försöker lära mig detta, har inte hunnit (eller vågat) testa så mycket nu på semestern ifall nåt skulle skita sig, vill ju inte köra trampcykel resten av sommaren

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av CC10 Visa inlägg
    Tränings cd? det skulle jag behöva vart får man tag på den? håller på och försöker lära mig detta, har inte hunnit (eller vågat) testa så mycket nu på semestern ifall nåt skulle skita sig, vill ju inte köra trampcykel resten av sommaren
    Köpte den via PH Outlet men finns att få tag på ebay
    Nja så länge du inte laddar in något i hojen är det ingen fara.
    Du kan tanka ur den mapp som finns i hojen och se hur den ser ut.
    Du kan ha datorn inkopplad och få live data
    Du kan spela in rakt in i datorn
    Du kan spela in i boxen och tanka ur till datorn
    Och givetvis förändra alla parametrar och ladda in i hojen men då måste man veta vad man gör.
    Finns en smart tune funktion, har inte lärt mig den ännu
    Man kan också läsa av och radera felkoder
    Enlig min mening totalt överlägset alla piggy system

  10. #10
    Tack PTB, ska köpa en cd på PH Outlet, har handlat en del där tidigare och det funkar bra.
    Jo jag köpte kablarna och programvaran för att när garantin gått ut så tänker inte jag serva hos någon Dealer och då kan det vara bra att kunna gå in och kolla och justera en del saker.

    Just nu är jag mest sugen att tanka ur mappen och kolla lite på den, inte för att det är nåt fel på den (+6,5 HP och +10,5 Nm jämfört med den nedladdade mappen från HD) men jag är lite nyfiken att kolla på den ( har varit med och mappat en del Halltec-sprut på bilar under min racetid).

    Sen är jag sugen att köra en smart tune (när jag lärt mig det) den går inte helt bra på 1500-2000 varv, hoppas att det går att läsa värdena och justera lite på de varvtalen. Eller så är det som han som tunade sa att det är svårt få V&H Power Duals och Hi-Outputs slipon att funka på riktigt låga varv
    Har oxå förstått att så länge jag inte laddar in nåt så är det ingen fara men vill ju inte riskera nåt på semestern, bara ifall att....

  11. #11
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det är enkelt att tanka ur och lära sig programmet, det svåra är att lära sig vad man skall göra för att den skall gå bättre, det är också alltid en balansgång om du skall ha effekt eller ekonomi, bänk gubbarna som hållit på många år har kunskap överlägsen den vi kan få med lite lek.
    Även om smart tune är ett bra hjälpmedel måste man ha en bredbandslambda och en bromsbänk för att göra ett 100-procentigt inställning.
    Jag har även en vego III http://www.daytona-sensors.com/WEGO3.html som jag vid tillfälle skall logga samtidig med och jämföra hojen smalbandare med en riktig Bosch 5 tråds bredband lambda.
    För min egen del gör jag mest detta för nöjets skull och anser mig tillräckligt duktig för att inse att det krävs mycket erfarenhet innan man mappar en hoj perfekt och överlåter det till proffsen när det behövs

  12. #12
    ja, håller med dig än en gång PTB, det är absolut bromsbänk som gäller, det visar ju mina siffror oxå för alla som tycker att det räcker med en nerladdad mapp. vi körde alltid med bredbandslambda när vi mappade Halltec, men samma där vi hittade mer hästar i bänken.
    jag gör oxå detta för att jag tycker det är kul, nöjer mig inte med att det är bra utan vill veta varför det är bra....och kan det bli bättre?

  13. #13
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32


    Citat Ursprungligen postat av CC10 Visa inlägg
    ja, håller med dig än en gång PTB, det är absolut bromsbänk som gäller, det visar ju mina siffror oxå för alla som tycker att det räcker med en nerladdad mapp. vi körde alltid med bredbandslambda när vi mappade H
    alltec, men samma där vi hittade mer hästar i bänken.
    jag gör oxå detta för att jag tycker det är kul, nöjer mig inte med att det är bra utan vill veta varför det är bra....och kan det bli bättre?

  14. #14
    En liiiiten rättelse bara i sammanhanget... du läser inte ur mappen ur cykeln. Du läser ur den ur VCI'n (oranga boxen)..... oväsentligt iofs, men ett litet påpekande bara
    Det här är dock en stor fördel mot SERT'en... den hade du ingen möjlighet alls att se vad som fanns i ECU'n. Nu tankar man på mappen till VCI'n som mellanlagrar den där och sedan trycker på den på cykeln. Sen kan du hämta mappen ur VCI'n och det är ju såklart den aktuella mappningen. Kanonbra funktion om man bara skall göra småförändringar.....

    Att man får effekten i bänk är egentligen inte så konstigt. Bränlset är ju bara en mindre byggsten i tuningen och är ganska enkel att få ordning på med bredbandare och smart programvara som kan räkna på aktuellt VE och procentuell förändring till nytt beräknat VE. Det bänken är ett större måste till, är ju att mappa tändkurvorna där större delen av effektvinsten finns.....

    Får ni funktion i "autotuningen" kan ni ju skrika till. Den har så vitt jag vet inte funkat från dag ett och fungerar fortfarande inte i dom nyare boxar jag kört
    Ett tips som funkar lika bra är MegaLogViewer. Den läser loggen och föreslår nytt VE.... funkar kanon på bilen i alla fall
    Finns här: http://www.efianalytics.com/MegaLogViewerHD/download/

  15. #15
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det är ofta så att ju mer man kan ju mer inser man vad man inte kan som du vet Båging så har jag lagt många många timmar med Mega squirten och nosade även i LogVievern både till min gamla sportster och race hojen och nu försöker jag lära mig lite om SERT,en, kan ju vara så i å för sig att visa tycker det är enklare än andra men jag har ju insett i alla fall att det krävs lång erfarenhet att bli duktig på detta....men kul är det tycker jag
    Får tacka dig att du delar med dig av kunskap....ovärderligt för många av oss mäster Båging

  16. #16
    Ingen fara, det är bara kul när folk är intresserade
    Prata inte om MS. Där kan man snacka om hög inlärningströskel, men efter i vintras tror jag att jag har rätt hygglig koll på MS. Bilen går som själva f*n nu i alla fall... Opel, Haybusa, Blackbird, Audi och Megasquirt var en rätt bra kombination

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Allt du behöver veta o lite till
    typ från ute temp till spridar tider...hur mycket som helst, har en tränings cd som jag håller på att lära mig med.
    Beställde en tränings CD igår, haha nu börjar det bli riktigt kul

  18. #18
    Jag behöver också en software cd ,kablar och en tränings DVD till min nya hoj. Vad har ni betalat för dessa prylar hos PH outlet? Ska över till USA den 12 november med jobbet så om man har tur kanske den lokale Harley handlaren har dessa grejor på hyllan annars blir det väl PH som får ta hem till mig.

  19. #19
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Tjena Pulare
    Jag lödade kablarna själv från kontakter jag hade hemma det är en vanlig seriell data kabel bara, skivorna betalade jag 900 kr för tillsammans
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Jag behöver också en software cd ,kablar och en tränings DVD till min nya hoj. Vad har ni betalat för dessa prylar hos PH outlet? Ska över till USA den 12 november med jobbet så om man har tur kanske den lokale Harley handlaren har dessa grejor på hyllan annars blir det väl PH som får ta hem till mig.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Tjena Pulare
    Jag lödade kablarna själv från kontakter jag hade hemma det är en vanlig seriell data kabel bara, skivorna betalade jag 900 kr för tillsammans

    Jag får se när min SERT box kommer på måndag. Jag tror det var USB kontakter på min SERT box om man läser om den (32109-08B) Han missade att få med den när jag hämtade hojen i onsdags och jag hade inte en aning om att boxen inte satt monterad hela tiden utan endast används som typ ett interface som man kan spela in värden på.

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •