Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 84

Ämne: Bäst i test, olja.

  1. #61
    Kolla vilken bra test jag hittade!

    https://www.youtube.com/watch?v=dW227-Bj4wQ

    Det visar att om man överhettar olja till långt över arbetstemperaturen så blir Castrol mindre svart vilket bevisar............inte ett skit.
    Senast redigerat av stroker49 den 2016-02-19 klockan 22:53.

  2. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    TCKalle (2016-02-21)

  3. #62
    Precis servat nu med red line big twin olje kit, växellådan blev silkeslen o knäpp tyst. Rekommenderas! Ride safe snart vår!

  4. Följande användare tackar Henrik Forslund för detta inlägg:

    Erik Lundberg (2016-07-06)

  5. #63
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Precis servat nu med red line big twin olje kit, växellådan blev silkeslen o knäpp tyst. Rekommenderas! Ride safe snart vår!
    Min växellåda är ganska klonkig och växlar "hårt"... Tror du att det kan bli bättre med den här oljan?

  6. #64
    Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    Min växellåda är ganska klonkig och växlar "hårt"... Tror du att det kan bli bättre med den här oljan?
    Att det är lite klonkigt är bara en skönhetsfläck. Du upplever säkert att lådan är helt tyst och fin när den är kall?, det beror på att då är oljan tjock som sirap (nästan). Så en tjockare olja kan mycket väl göra det lite tystare. Jag har provat med vanlig växellådsolja (inte Red Line) av viskositeten 80W-140 och då upplevde jag det tystare och mindre klonkigt. Så du kan prova med Red Lines olja så tror jag säkert att du kommer att uppleva en förbättring. Men det spelar ingen annan roll, du förlorar snarare lite lite effekt med den tjocka oljan men det är också helt försummbart.

  7. The Following 2 Users Say Thank You to stroker49 For This Useful Post:

    Banditen01 (2016-03-13), Bushido (2016-03-13)

  8. #65
    +1 på ovanstående, jag har oxå slått på lite högre viskositet o det gjorde susen, inte Red Line utan från en firma som startades i en källarlokal i Linköping ...

  9. #66
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Att det är lite klonkigt är bara en skönhetsfläck. Du upplever säkert att lådan är helt tyst och fin när den är kall?, det beror på att då är oljan tjock som sirap (nästan). Så en tjockare olja kan mycket väl göra det lite tystare. Jag har provat med vanlig växellådsolja (inte Red Line) av viskositeten 80W-140 och då upplevde jag det tystare och mindre klonkigt. Så du kan prova med Red Lines olja så tror jag säkert att du kommer att uppleva en förbättring. Men det spelar ingen annan roll, du förlorar snarare lite lite effekt med den tjocka oljan men det är också helt försummbart.
    Jag tackar så mycket för bra info och rådgivning! Kanske tar och testar en något lite tjockare olja nästa service då

  10. #67
    Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    Min växellåda är ganska klonkig och växlar "hårt"... Tror du att det kan bli bättre med den här oljan?
    D blir som natt o dag. Köp smidigt på www.bajadera.se

  11. #68
    Servade också med Red Lines oljor senast. Använde 20W60HD till motorn, V-Twin Transmission Oil till växellådan (samma som Heavy Weight ShockProof) och V-Twin Primary till kopplingen (samma som MTL). Anledningen till att jag valde 20W60HD i stället för 20W50 är för att hojen står i varmgarage och därmed aldrig startas svinkall. Enligt Red Line själva (har mailat deras support) är det då inga problem att använda den lite tjockare oljan. Den gör så att motorn arbetar lite tystare.

    Köpte det rabatterade kittet på bajadera.se men fick bytt ut 20W50 motoroljan mot den lite tjockare för samma pris. Införskaffade även harleys egna "tratt" för påfyllningen av primären, fungerar smidigt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1886.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	94,0 KB 
Id:	18334

  12. Följande användare tackar Erik Lundberg för detta inlägg:

    Henrik Forslund (2016-07-06)

  13. #69
    Är det självklart att motorn/växellådan mår bättre bara för att dom går tystare? Frågar för att jag inte vet.

  14. #70
    Inte nödvändigtvis men däremot kan det bli mer trivsamt för öronen. Sen så ger en tjockare olja i regel något kraftigare oljefilm vilket bör ger bättre skydd men den får inte vara för tjock för då kanske den inte når fram till alla delar på ett tillfredställande sätt. Det kan även bli så att delarna blir trögare att dra runt vilket ökar bränsleförbrukningen och försämrar prestandan något. Normalt sett bör man hålla sig till den viskositet tillverkaren rekommenderar. Men det handlar även om sunt förnuft och i vilken temperatur man använder grejorna.

  15. #71
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Precis servat nu med red line big twin olje kit, växellådan blev silkeslen o knäpp tyst. Rekommenderas! Ride safe snart vår!
    600mil senare har jag kommit fram till att helsyntetisk motorolja inte är något för min spis iaf. Den drar olja ordentligt vilket den inte gjort tidigare och verkningsgraden verkar blivit sämre från typ 400mil, mer rassel o skit än vanligt. Nu blev det oljebyte i motorn till mineral 20w50 igen, nu går den "tyst" igen och antagligen kommer den inte dra någon olja heller.

    Fler som har liknande noteringar från att stoppa i helsyntet i en big twin som redan har gått några tusen mil?

  16. #72
    Jag provade 10W-60 helsyntet på min TC88B för några år sedan (för jag hade sådant hemma) märkte inget varken positiv eller negativt. Nu kör jag med vanlig 20w-50 (även på min Shovel) och det funkar bra. Jag ger upp vid +-0 grader och byter varje år så helsyntet är ingen idé om det nu skull vara någon ev. fördel. På min bil däremot kör jag med helsyntet, men där kan det bli tal om en rejäl kallstart någon gång ibland och "oilmonitor" säger åt mig att köra 2000 mil innan byte (men jag byter efter 1500!)

  17. #73
    Vet flera som upplever att deras motorer rasslar mer med syntetolja. Detta beror sannolikt på att oljan är tunnare jämfört med motsvarande mineralolja. Man kan tycka att en syntetolja och mineralolja som båda håller klassningen 20W50 borde ha samma viskositet men läser man specifikationerna är så inte alltid fallet.

    Jag använder mig av Red Lines lite tjockare 20W60HD av just denna anledning. Tycker inte den rasslar vare sig mer eller mindre än innan. Men med en tjock mineralolja hade men sannolikt kunnat få motorn ännu tystare. Skrev ett inlägg på hdforums.com för ett tag sedan angående ventilrassel och fick tips om Spectro 25W60. Enligt flera som testat sig fram ska denna vara en av de tystaste oljorna, dock inte provat själv. Om kallstart och smörjegenskaperna är lika bra som med en syntetolja har jag heller ingen aning om.

    http://www.spectroshop.com/heavy-dut...0/prod_60.html

  18. #74
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Vet flera som upplever att deras motorer rasslar mer med syntetolja. Detta beror sannolikt på att oljan är tunnare jämfört med motsvarande mineralolja. Man kan tycka att en syntetolja och mineralolja som båda håller klassningen 20W50 borde ha samma viskositet men läser man specifikationerna är så inte alltid fallet.

    Jag använder mig av Red Lines lite tjockare 20W60HD av just denna anledning. Tycker inte den rasslar vare sig mer eller mindre än innan. Men med en tjock mineralolja hade men sannolikt kunnat få motorn ännu tystare. Skrev ett inlägg på hdforums.com för ett tag sedan angående ventilrassel och fick tips om Spectro 25W60. Enligt flera som testat sig fram ska denna vara en av de tystaste oljorna, dock inte provat själv. Om kallstart och smörjegenskaperna är lika bra som med en syntetolja har jag heller ingen aning om.

    http://www.spectroshop.com/heavy-dut...0/prod_60.html
    Oljudet är en sak men jag gillar inte att den drar en massa olja också. Har du hittat den spectro i sverige?

  19. #75
    Det är ju onödigt att ha en tjockare olja än vad som rekommenderas, det går varmare och man förlorar effekt. Använd öronproppar.

  20. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    Lasse.S (2016-09-14)

  21. #76
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Oljudet är en sak men jag gillar inte att den drar en massa olja också. Har du hittat den spectro i sverige?
    Inte hittat Spectro 25W60 men däremot 20W50.

    http://www.bikeparts.se/produkter/ol...50-harley.html

    Hade varit kul o testa den. Men jag tror det blir svårt att få bort allt ventilrassel hur man än gör. Harley-Davidson har tydligen arbetat på att få ner mekaniskt missljud i och med den nya Milwaukee-Eight motorn.

  22. #77
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Inte hittat Spectro 25W60 men däremot 20W50.

    http://www.bikeparts.se/produkter/ol...50-harley.html

    Hade varit kul o testa den. Men jag tror det blir svårt att få bort allt ventilrassel hur man än gör. Harley-Davidson har tydligen arbetat på att få ner mekaniskt missljud i och med den nya Milwaukee-Eight motorn.
    Spectro mineral 20w50 är ju som vilken 20w50 som helst? Lika gärna köpa biltemas 20w50 för kanonpris eller? Så kommer jag göra, biltema och sen oljebyte kanske lite oftare.

  23. #78
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Spectro mineral 20w50 är ju som vilken 20w50 som helst? Lika gärna köpa biltemas 20w50 för kanonpris eller? Så kommer jag göra, biltema och sen oljebyte kanske lite oftare.
    Nu vet jag inte hur det är med Biltemas eller Spectros oljor men Red Lines Harley-Davidson olja har zink och fosfor tillsatt just för att ge ett gott skydd vid de höga temperaturer som uppstår i en luftkyld motor. Detta finns inte i deras standardolja.

    http://www.redlineoil.se/motorolja/s...torolja-for-mc
    https://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=110
    https://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=8

    Zinc, avg PPM 2125
    Phosphorus, avg PPM 2100

    Läser man på Spectros hemsida så verkar det som att de också har anpassat additiverna för att oljan ska ge ett så bra skydd som möjligt i en luftkyld motor.

    http://spectro-oils.com/wp-content/t...Lubricants.pdf

    Hur stor betydelse detta har vet jag inte men helt klart är det så att man kan optimera en oljas egenskaper en hel del med hjälp av olika additiver. Om en olja redan från början har additiver som inte ger ett fullgott skydd så hjälper det inte att man byter oftare. Men som sagt har jag dålig koll på hur stor betydelse det verkligen har. Dock så har jag hört flera som har sagt att zink och fosfor är bra för våra motorer.

  24. #79
    Alla oljor har en massa additiver för att klara kraven. Zink tex är bra i marknadsföringen och kan göra viss nytta om oljefilmen inte håller, men då har man problem i vilket fall och det lär inte hjälpa i längden.

    Varmt? En motor på 1,5 liter som inte ens kan leverera 100 hk!

    Köp vilken olja som helst som är enligt spec. och byt enligt spec. så blir det inga problem.

  25. #80
    En luftkyld motor blir ofta rätt så varm även om den inte utvecklar så mycket effekt. Visst kommer det fungera med valfri olja som uppfyller specifikationen men skillnader mellan olika oljor finns det helt klart. Sen om man är beredd att lägga pengar på att oljan exempelvis har extra zink och fosfor är upp till var och en att avgöra. Finns garanterat många försäljningsknep i branschen. Spectros H-D olja är dock inte så farligt dyr, 95 spänn flaskan.

Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista

Liknande ämnen

  1. "Trafikmagasinet" test av Saab.
    Av Pontus i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 21:26
  2. TEST efter uppgradering: 4.1.7 -> 4.1.8
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-16, 09:38
  3. fall away test
    Av indy 500 i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 17:27
  4. Test Rat-Bike
    Av Broder Dalton i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 00:00
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 00:07

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •