Jag håller med om att oljan och oljebyte är jätteviktigt. Visst är helsyntet bäst, men det är inte så lätt att hitta helsyntet med rätt viskositet. Jag vill inte behöva åka omkring och leta olja. Och inte vill jag behöva betala onödigt mycket för någon etikett och häftig reklam. Jag körde iofs med 10w-50 helsyntet i min TC och den oljan fanns på Odal om man letade (Racing blalbla). Men det borde ju gå att köra på vanig 5W-50, det finns ju nästan överallt? Att den är tunn vid kyla borde ju inte vara någon nackdel om man inte har en otät oljepump så att det läcker ner olja när man står parkerad.

Helsyntet har främst fördelar vid mycket kall väderlek och då det blir mycket varmt samt att den håller längre så att man kan byta mer sällan. Det är ju kanon på bilen som ibland startas i griskyla och som går en hel del mil mellan oljebytena.

Men jag vet inte om det är värt besväret på en hojj. Så många hundra mil på en sommar kör jag inte och jag brukar tröttna redan vid +-0 grader. Jag byter varje höst och då är oljan inte utsliten i vilket fall.

Ja, dessa långa bytesintervaller är inte bra. Och många bilar med dålig kvalitet har ju problem och ligger på gränsen (Mercedes för ca tio år sedan, Audi tvålitersdiesel runt 2005, nyare Audi speciellt vissa sexor, tidigare Smart). Min Cadillac har en oljebytesindikator som talar om när oljan skall bytas vilket beror på temperaturer, kallstarter etc. Den säger åt mig att byta vid 2000 mil. Men det skiter jag i, jag byter min long-lifeolja vid 1500 mil. Ett byte på verkstad kostar 4000 kr! Jag gör det själv för under 600kr och då kan jag byte lite tidigare.