Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 73

Ämne: Koppling slirar

  1. #21
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Roffes och Parts stop, eller så åker du till Åklagarn, e min rekommendation.

  2. #22
    V.I.B Daniels avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    100
    Tackad: 0

    Har du hört med harleybutiken.se om dom kan fixa fram det?

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Roffes och Parts stop, eller så åker du till Åklagarn, e min rekommendation.
    Åklagarn, hänger inte med?
    Ska kolla med Roffes och parts stop imorrn.

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    Har du hört med harleybutiken.se om dom kan fixa fram det?
    Nä, bara kollat på sidan, där finns ingen.
    Vore skönast att få tag på det snabbt.

  5. #25
    ProBike och en orginalfjäder till 1200 modellen. Annars har jag en 25% styvare Barnettfjäder till salu eller så finns en lätt begn orginalfjäder ifrån 02(883 och 1200 har samma fjäder på de äldre modellerna)

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    ProBike och en orginalfjäder till 1200 modellen. Annars har jag en 25% styvare Barnettfjäder till salu eller så finns en lätt begn orginalfjäder ifrån 02(883 och 1200 har samma fjäder på de äldre modellerna)
    Vad kostar barnettfjädern?
    Funkar den till en -07?
    Räcker det med en 1200 originalfjäder, det skiljer ändå en del i effekt på min och en original 1200?

  7. #27
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Ett tips är att sätta i en Müller moment omvandlare också för att undvika Karl Alfred underarm, hade en sådan inköpt på Nostalgia motor på min 1440 som fungerade hur bra som helst

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Ett tips är att sätta i en Müller moment omvandlare också för att undvika Karl Alfred underarm, hade en sådan inköpt på Nostalgia motor på min 1440 som fungerade hur bra som helst
    skulle gärna ha karl-alfred underarmar, resan dit blir så jävla jobbig bara, tack för tipset!

  9. #29
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    skulle gärna ha karl-alfred underarmar, resan dit blir så jävla jobbig bara, tack för tipset!
    Müller-kopplingsmekanismen har bara mer utväxling, så slaglängden på tryckplattan minskar i motsvarande grad. Jag köpte och provade en Müller, men på min hoj vart det för dålig frikoppling (dragging) och för mycket smäll vid iläggande av växel med kall motor. Jag gick tillbaks till originalmekanismen.
    Det var först när jag hydraulkonverterade (metmachex slavcylinder plus 14mm.s ISR-pump och stålspunnen slang) som det vart lättare koppling och fortfarande full slaglängd. Du kan få min Müller om den passar till din hoj, jag tyckte den var värdelös som du kanske förstår. Ska se om jag har den kvar eller om jag slängt den. Jag provade den på min Scorpion, sen på min Bandit-koppling. Kanske funkar mindre dåligt på en originalkoppling.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-06-06 klockan 02:28.

  10. #30
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Hade som sagt inga som helst problem med "draggning" på min eller smällar i vxlådan trots den något mindre slaglängden.
    det är ju ett mindre jobb att byta o testa och jag tror den passar bättre till H-D orginal som du är inne på Jörgen.
    barnettfjädern var tillräckligt så kopplingen hade inga som helst tendenser till slir trotts att den fick prova på klistrad asfalt en del så jag var mycket nöjd. Här är vad Stefans Båging fick fram på sin Superflow bänk, glömmer aldrig hans leende och tummen upp efter första körningen i bänken...den gick bra

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Müller-kopplingsmekanismen har bara mer utväxling, så slaglängden på tryckplattan minskar i motsvarande grad. Jag köpte och provade en Müller, men på min hoj vart det för dålig frikoppling (dragging) och för mycket smäll vid iläggande av växel med kall motor. Jag gick tillbaks till originalmekanismen.
    Det var först när jag hydraulkonverterade (metmachex slavcylinder plus 14mm.s ISR-pump och stålspunnen slang) som det vart lättare koppling och fortfarande full slaglängd. Du kan få min Müller om den passar till din hoj, jag tyckte den var värdelös som du kanske förstår. Ska se om jag har den kvar eller om jag slängt den. Jag provade den på min Scorpion, sen på min Bandit-koppling. Kanske funkar mindre dåligt på en originalkoppling.
    Jag tar den gärna och testar om den finns kvar!
    Risken är väl att det inte passar dock.

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Hade som sagt inga som helst problem med "draggning" på min eller smällar i vxlådan trots den något mindre slaglängden.
    det är ju ett mindre jobb att byta o testa och jag tror den passar bättre till H-D orginal som du är inne på Jörgen.
    barnettfjädern var tillräckligt så kopplingen hade inga som helst tendenser till slir trotts att den fick prova på klistrad asfalt en del så jag var mycket nöjd. Här är vad Stefans Båging fick fram på sin Superflow bänk, glömmer aldrig hans leende och tummen upp efter första körningen i bänken...den gick bra
    fina kurvor!

  13. #33
    Fan.

    Jag har fått kopplingen bättre med justering av spel, oljenivå och det.
    Men den slirar likt förbannat.

    Lameller och fjäder finns i stockholm.
    Ingen i stockholmsområdet som kan låna/hyra eller tipsa om vart man kan få tag på "clutch spring compressor tool"?
    Och om man ändå byter fjäder, ska man inte passa på att byta lamellerna, jag vet inte hur de ska se ut när de är nya.
    Det verkar inte finnas tider att lämna in den heller för ett "snabbt jobb", då snackar vi augusti eller något.

    Jag antar att jag lär behöva byta packning på transkåpan också, är det någon som har koll på mer saker som kommer behövas. Det är så sjukt frustrerande att stå där utan och inte få ihop skiten när man börjat.

    Har HD's egna servicemanual, antagligen är man lite trög, men det är inte helt lätt allting när det är på engelska.

  14. #34
    LÅngskott kanske... men kolla med typ Probike... Johan kanske kan få dom att vara snälla?

    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg

    Ingen i stockholmsområdet som kan låna/hyra eller tipsa om vart man kan få tag på "clutch spring compressor tool"?

  15. #35
    Mc lagret genom TOLLE hjälpte mig med fälgarna. Verkar kunna HD kändes det som o genom Tolle fick dem specialverktyg mm om jag förstod rätt.
    Karlsbodavägen 4 (i närheten av K-rauta), Bromma, Tel 08 - 510 260 30
    Öppet mån-tor 9-18 fre 9-16

  16. #36
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Är du säker Fenrik, sist jag kollade hade Tolle flyttat upp till Täby Kyrkby mittemot Probike nångonstans?

  17. #37
    stämmer bra.
    men det blev genom TOLLE på nå vis. I dont know men han verkar ju kunnig osv. Själv fattade jag ingenting när jag fick tillbaks fälgarna. Ringde upp Tolle o han förklarade om koniska lager med mera. Jag fattar fortfarande ingenting o ska jag försöka få till distanser som jag inte heller fattar någonting om.

  18. #38
    Spectro-oljan inköpt & bytt.
    Inte testat än.

    Roffes trodde det skulle kunna hjälpa.
    Tassen sa att det borde hjälpa och ska räcka med originalfjädern, byt, kör ett tag, byt igen. Så sa han. Får se om det funkar, annars blir det att börja riva nästa vecka.

  19. #39
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg

    ...Jag kör och har alltid kört på harleys egna iaf, alltså Formula+ avsedd för min modell.


    _____a_t_t__g_ö_r_a______
    *Kontroll oljenivå
    *Justera koppling (påbörjat)
    _____k_v_a_r_________
    *kontroll skick lameller
    *Byta olja till golden spectror
    *Byta fjädrar


    rätt gång?
    Lite bakgrund:
    Harley har inte längre ngn "sportster-anpassad" olja. Förr fanns "Sport Trans Fluid", den var speciellt framtagen av HD för sportsterns behov, dvs tillräckligt tunn för koppling/primär, men tillräckligt bärig för växellådan.

    Sen rationaliserade HD bort Sport Trans Fluid. Den skulle då ersättas med Formula+.
    Historiken på Formula+ är att det behövdes en tjockare mer bärig olja av GL5 typ när HD introducerade Helical gears (snedkugg) i BT-modellerna för att klara bullerkraven. Med sådana kuggar fodras en tjockare och mer bärig olja än i de rakskurna drev som sitter i sportster. Så Formula+ oljan vart betydligt sämre i sporstern än vad den gamla Sport Trans Fluid var. Det kan slira lättare innan oljan är fullt uppvärmd, och också tjuvdra mer vid inkramad koppling (dragging), samt även smälla mer när man lägger i ettan från stillastående.

    Bäst i sportster är GL4 transmissionsionsoljor runt SAE80. Jag tror att Formula+ liksom andra GL5 växellådsoljor för BT med snedkugg ligger på ca SAE 85/90.
    En annan bra olja i sportster är därför även Golden Spectro 80W Gear Oil.

    Rent allmänt kan sägas att GL5-oljor (pga additiven) sällan är rekommenderade i transmissioner med våta kopplingar, våta diffbromsar osv.

    De nya gummiupphängda sportstrarna är jag dåligt insatt i, men jag har läst att de har helical gears/snedkugg på några drevpar from 06. Av rek.tabellerna på Golden Spectros hemsida kan man säkert se om dessa modeller är undantagna eller omfattas av tex HD chaincase oil eller 80W Gear oil.

    Förr, när HD hade Sport Trans Fluid körde jag dock på den. Den funkade bra.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-06-17 klockan 19:40.

  20. #40
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Dom "nya" gummiupphägnda sportstrarna börjar bli gamla nu Jörgen, 8år sedan dom kom jo 3,4,5 skall väl vara sneskuret vad jag vet. får nog byta ut min gamla verkstadshandbok ändå...lite förändringar har det blivit med vxl, lyftarstyrningarna elsystemet och inte minst insprutningen.

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande ämnen

  1. startmotorn slirar.
    Av fastheeltoe i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-06-04, 11:13
  2. koppling och bromshandtag
    Av nightrod83 i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 20:42
  3. Trög koppling
    Av Skuggan i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 00:11
  4. ang koppling
    Av sören i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 20:19
  5. Snacka om bränd koppling :)
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 00:23

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •