Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 73

Ämne: Koppling slirar

  1. #1

    Lightbulb Koppling slirar

    Ännu en gång är behovet av råd och tips uppstått.
    Har försökt söka här på forumet utan att hitta rätt.

    Hojen slirar på kopplingen när man drar på.
    Det är en -07, tassenkonverterad 1200 med Andrews N4 och ca 90rwhp, 105nm.

    1:an går bra, tvåan hyfsat, sen när man slänger i 3-5 så slirar den rejält känns det som. När man sedan slår av på gasen så skjuter hojen iväg betydligt mer samtidigt som varvet går ner.

    Jag kollade spelet på transkedjan (heter det så?) och bytte alla oljor för 100 mil sedan.
    Kan jag ha för mycket alt. för lite transolja? Tycker det är jävligt svårt att se rätt nivå när man byter på sporren.

    Som sagt, ytterst tacksam för råd från de som kan!

  2. #2
    Jag antar att du justerat spel i kopplingen med vire och så?

  3. #3
    V.I.B Dunders avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Järna;Hölö, Mölnbo, Gnesta! Men mest i Verkstaden
    Inlägg
    53
    Tackad: 0

    Många orsaker! som mulle sa., så är det nog det första man kollar! Sedan börjar man fundera på om fjädrarna börjar bli slappa,om lamellerna är slut, om det har blivit slitage på kopplingskorgen efter lammellernas yttre ingrepständer, Dom är oftast att fila til,l så att lamellerna löper som dom ska igen. Men sedan är ja faktiskt lite osäker själv på oljan.. Vet att det ska vara en tillsats i hojoljor för kopplingens skull. Ongefär som på bilar med diff, för att det ska bli rätt friktion mellan lamellerna!
    Hoppas på att någon annan svarar på detta så att även jag får veta!

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Var bor du...är du i närheten av Göteborg kan jag hjälpa dig.

    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Ännu en gång är behovet av råd och tips uppstått.
    Har försökt söka här på forumet utan att hitta rätt.

    Hojen slirar på kopplingen när man drar på.
    Det är en -07, tassenkonverterad 1200 med Andrews N4 och ca 90rwhp, 105nm.

    1:an går bra, tvåan hyfsat, sen när man slänger i 3-5 så slirar den rejält känns det som. När man sedan slår av på gasen så skjuter hojen iväg betydligt mer samtidigt som varvet går ner.

    Jag kollade spelet på transkedjan (heter det så?) och bytte alla oljor för 100 mil sedan.
    Kan jag ha för mycket alt. för lite transolja? Tycker det är jävligt svårt att se rätt nivå när man byter på sporren.

    Som sagt, ytterst tacksam för råd från de som kan!

  5. #5
    Jag upplevde samma på min sporre, fast egentligen bara på trean, jag kontrollerade oljenivån o fick tappa ur lite då blev det bättre.
    Sen justerade jag det enkla med kopplingen i övrigt med vire, spel och spännet på själva fjädern.
    Detta är väl enkla kontroll/fixar, jag kanske får frispel en kväll o kommer förbi dig?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Var bor du...är du i närheten av Göteborg kan jag hjälpa dig.
    Tack för erbjudandet!!
    Men jag är ju 08 så det är ju lite avstånd. Tog dock omvägen via bollebyggd när konverteringen gjordes.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av fenrik Visa inlägg
    Jag upplevde samma på min sporre, fast egentligen bara på trean, jag kontrollerade oljenivån o fick tappa ur lite då blev det bättre.
    Sen justerade jag det enkla med kopplingen i övrigt med vire, spel och spännet på själva fjädern.
    Detta är väl enkla kontroll/fixar, jag kanske får frispel en kväll o kommer förbi dig?
    Gärna det!
    Kommer säkert kolla lite imorgon, jag har en känsla av att jag kan ha för mycket olja också.

  7. #7
    Byttes kopplingsfjäder när du konverterade den? 883 och 1200 av de gummiupphängda motorerna har olika fjädrar. 883 fjädern klarar inte den effekt du har.

  8. #8
    Det tror jag inte...
    Har funderat på det också, nya fjädrar alltså?
    Stor operation att bytas på en sporre, någon som gjort detta?

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Du behöver ett specialverktyg för att byta solofjädern på 04 upp, har man verktyget går det rätt fort att göra det.
    Hjälpte en kompis med att byta packbox bakom transen på en Night train 08, betydlig smartare konstruktion på den som inte kräver specialverktyg.

    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Det tror jag inte...
    Har funderat på det också, nya fjädrar alltså?
    Stor operation att bytas på en sporre, någon som gjort detta?

  10. #10
    V.I.B Daniels avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    100
    Tackad: 0

    Hur svårt är det om man skall byta på en 00?

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    Hur svårt är det om man skall byta på en 00?
    Du behöver en clutch spring compressor tool. Beskrivs väl i tex Clymer manualen.

    Övriga orsaker som kan ge slir är som sagt felaktig justering av kopplingen, (Beskrivs även det väl i tex Clymer manualen.)
    Eller för hal olja. Använd mineraltransmissionsolja anpassad för sportster, tex HD:s Formula+. Eller ännu bättre Golden Spectros Heavy Duty Chaincase oil (Mindre dragging). Finns över disk hos Roffes om du är Sthlmare.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-05-28 klockan 19:55.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Du behöver en clutch spring compressor tool. Beskrivs väl i tex Clymer manualen.

    Övriga orsaker som kan ge slir är som sagt felaktig justering av kopplingen, (Beskrivs även det väl i tex Clymer manualen.)
    Eller för hal olja. Använd mineraltransmissionsolja anpassad för sportster, tex HD:s Formula+. Eller ännu bättre Golden Spectros Heavy Duty Chaincase oil (Mindre dragging). Finns över disk hos Roffes om du är Sthlmare.
    Kanon, höll faktiskt på sökte efter oljor på nätet. Vet att du snackat om någon du föredrog framför harleys egna formula+ på portalen förut.
    Jag har harleys egen servicemanual-handbok. Blev inte riktigt klok på hur jag ska göra dock. Fan, det är svårt med engelskan när det blir mycket facktermer, speciellt när man inte är så hemma på ämnet som man skulle önska.
    alltså, jag begriper ju hur jag justerar, men inte solklart hur jag ska få det rätt.

    Det är ju inte helt enkelt heller att testa sig fram, motor och låda borde väl uppnå arbetstemp, eller spelar det ingen roll?

    Jag kör och har alltid kört på harleys egna iaf, alltså Formula+ avsedd för min modell.

    _____a_t_t__g_ö_r_a______
    *Kontroll oljenivå
    *Justera koppling (påbörjat)
    _____k_v_a_r_________
    *kontroll skick lameller
    *Byta olja till golden spectror
    *Byta fjädrar


    rätt gång?
    Senast redigerat av gronvit den 2012-05-29 klockan 08:59.

  13. #13
    Hittar en uppsjö verktug på ebay, någon som vet om det finns till vettigt pris i sverige, frakten blir dyr på bara ett litet verktyg?

  14. #14
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag köpte mitt verktyg av Bertil på Nostalgia motor i Göteborg tel 031-516405, kommer inte ihåg vad det kostade men tror inte det var så dyrt..slå en signal o kolla vet ja

    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Hittar en uppsjö verktug på ebay, någon som vet om det finns till vettigt pris i sverige, frakten blir dyr på bara ett litet verktyg?

  15. #15
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Rätt tillvägagångssätt enl mig:
    Justera kopplingen.
    Funkar inte detta och oljan är boven så måste lamellerna ut och göras rent med tex bräkleen.
    Sen fyll på med bevisat bra olja och byt fjädern.
    justera upp och kör o va lycklig.

    PS: Innan du sätter i de tvättade lamellerna i hojen så ska de ligga i den nya oljan och dra i ca 24 timmar. DS

  16. #16
    Byt fjäder så har du löst problemet om du inte redan eldat upp dina lameller

  17. #17
    V.I.B Daniels avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    100
    Tackad: 0

    Så då har man bytt fjäder. Allt fungerar som det skall nu. Det blev Barnett kopplings fjäder. Det är riktigt skönt

  18. #18

  19. #19
    V.I.B Daniels avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    100
    Tackad: 0

    Fjäder köptes på bikeline. verktyg hos Nostalgia motor. Är det någon i Kristianstad trakten som behöver låna ett sådant verktyg så har jag ett för utlåning
    Senast redigerat av Daniel den 2012-06-04 klockan 14:43.

  20. #20
    Någon som vet var man kan få tag på fjäder och verktyg till en sportster -07?

    Bikeline hade inga fjädrar, slut hos custom chrome...

    Roffes?
    Någon annan?

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. startmotorn slirar.
    Av fastheeltoe i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-06-04, 11:13
  2. koppling och bromshandtag
    Av nightrod83 i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 20:42
  3. Trög koppling
    Av Skuggan i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 00:11
  4. ang koppling
    Av sören i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 20:19
  5. Snacka om bränd koppling :)
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 00:23

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •