Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Glappande framhjul men fina lager

  1. #1
    V.I.B piecess avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Tackad: 0

    Glappande framhjul men fina lager

    Hissade upp sporren idag för att känna över lagren, hittade glapp på framhjulet så jag har nu petat ur lagren och de ser jättefina ut?
    Slits shimsen ner med tiden så att lagerspelet blir för stort eller är det ändå dags för ett lagerbyte?

  2. #2
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Bara en förfluten tanke men har du kollat så att det inte är hjulaxeln som glappar i hålet på lagret. Eller att att glappar i hålet i gaffeln.

    //json

  3. #3
    V.I.B piecess avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Tackad: 0
    Nae det är i lagren glappet är, frågan är bara om man kan shimsa bort glappet eller som man ska byta lagren helt och hållet, det är de koniska lagren vi pratar om nu ---> 1999

  4. #4
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Vad har du för glapp och vad ska det vara för glapp, hur har du gjort bedömningen att det är för stort glapp?
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-04-13 klockan 07:38.

  5. #5
    Med hjulet löst: Gör rent noga , montera ihop klabbet med axel och mock-up distanser och dra enl spec
    Kolla axiellt spel enligt manual. Helst m indikatorklocka.. Justera gnm att ta bort shims eller svarva av mittdistans

    Återigen , se manual...

  6. #6
    Köp nytt . Skuret lager i 110 kmh = sjukskrivning big time .

  7. #7
    V.I.B piecess avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Tackad: 0
    Hehe jag får ta på mig dumstruten, ringde mc-experten idag och snubben där sa direkt: Ah, och när du kände så glappade det? Det ska det göra med koniska lager!
    Jag trodde det skulle kännas stumt...så ja..nybörjarmisstag

  8. #8
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    I min värld är det skillnad på glapp och spel. Kolla med klocka som Onatop säger. Jag har svårt att tro att det skall glappa.

  9. #9
    V.I.B piecess avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Tackad: 0
    Ja jag tycker med att det glappar för mycket för att vara ett vanligt lagerspel, ska köpa nya lager och be verkstan kolla spelet med klocka medan de byter däcket, lagren är ju ändå så billiga

  10. #10
    Lager skall för f.. inte glappa . Gäller koniska såväl som sfäriska . Om du applicerar rätt moment vid åtdragning ( momentnyckel ) skall lagret om det är helt , inte glappa . Har du momenten i armbågen , tänk om . 99 av 100 drar för hårt vid armbågsmoment och dödar lager och gängor . Så är det bara. Lager spel är något helt annat . Köp dig en verkstads bok , lär dig grunderna så slipper du " struten"
    Senast redigerat av Tundra Trotter den 2012-04-14 klockan 09:44.

  11. #11
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Konstigt hos oss på SKF står personalen och mäter glapp i sfäriska rullager med bladmått vid montering för att få rätt glapp

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av jossi Visa inlägg
    Konstigt hos oss på SKF står personalen och mäter glapp i sfäriska rullager med bladmått vid montering för att få rätt glapp
    Eftersom jag har mycket kvar i livet och lära , kan du utveckla ditt påstående vore jag tacksam .

  13. #13
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av jossi Visa inlägg
    Konstigt hos oss på SKF står personalen och mäter glapp i sfäriska rullager med bladmått vid montering för att få rätt glapp
    En gissning är att det är dom större storlekarna det är fråga om

  14. #14
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Hej det är större lager jag tänker på främst ,när man parar ihop A o B ring med rullarna så skall lagret ha ett visst glapp beroende på om det ett N normalglapp eller C3 glapp större än normalt, montörerna mäter med bladmått mellan rullar och A ring så det är rätt glapp när dom sätter ihop lagret , konisk axel och koniskt hål i lagret kan du påverka interna glappet beroende på hur långt du driver på lagret

    ta ex tvättmaskins trumma där brukar sitta spårkullager ex 6203 ena sidan andra sidan 6203 C3 , c3 störreglapp för att kunna ta värmeutveckling

    hjullager till bil om du har 2 koniska lager drar åt tills det nyper sen släpper du en 6 kant ungefär förenklat förklarat

    större lager mäter du axel samt hus därefter beställer du lager så att du får rätt glapp
    även dom små spårkullagrena har glapp men det är litet inte alltid lätt att känna

  15. #15
    Snackar vi inte " spel " här , jag menar " glapp" har en negativ form eller är det så att SKF : s lager "glappar"

  16. #16
    Axialspelet ska vara 0.05-0.15mm axlen ska momentdras till 68-74.6 Nm

  17. #17
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Glapp egentligen då menar jag det interna glappet i lagret typ i spårkullager eller sfäriskt rullager ta bort det då blir inte lagrena gamla

  18. #18
    Jag ger mig med vetskapen om att axiellt respektive radiallt spel underlättar smörjnig och förhindrar att dom värme nyper . Eller ?

  19. #19
    V.I.B piecess avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Tackad: 0
    Vad jag förstått är det lilla axialspelet till för att fettet ska kunna komma åt alla kontaktytor så det aldrig blir metall mot metall men ett axialspel på 0,05-0,15 mm borde väl knappt gå att känna utan mätinstrument. Glappet jag känner är dock inte bara axialt utan också när man vickar på hjulet "diagonalt"

  20. #20
    Det blir så att ju större axial spel man har så kommer lagret längre ifrån sätet och då glappar det också radialt. Axialspelet är till för att när man har kört en bit så har det utvecklats lite värme i lagret (även om det är smort) och då blir axialspelet lika med noll efter som metallen blir större när den blir varm.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Dyna hjulaxledimensioner / lager
    Av admin i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 16:20
  2. Harleyforumtröjor på lager för omedelbar leverans!
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 13:03
  3. Ajdå, den fina Rockern kvaddad i olycka!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 18:17
  4. Framhjul
    Av Jonas i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 19:56

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •