Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Läckage, oljebehållare för broms?!

  1. #1

    Läckage, oljebehållare för broms?!

    Tjena!

    Där är 2st behållare på styret på vardera sida.
    Antar att båda är för bromsoljan.
    Där finns ett läckage på båda behållarna, man kan se att det tom har frätt upp lite.

    Är det någon som vet vad det beror på?
    Samt är det någon som kan förklara hur man lagar det?

    Jag misstänker själv att jag måste skruva upp behållarna och kanske byta någon packning (eller hela behållaren) samt kanske byta till en silkonbaserad bromsolja? Men hur jag tömmer den vet jag ej.

    Ha d!

  2. #2
    Har du ingen frikoppling ? eller ? Om du skall byta till silikon baserad bromsvätska måste du byta alla packningar , slangar & dyl annars har du ett ovälkommet broms haveri att se fram emot . Köp dig en verkstads handbok lär dig grunderna . Om det dyker upp problem i " tolkningen " av densamma , hör av dig .
    Senast redigerat av Tundra Trotter den 2012-03-26 klockan 22:00.

  3. #3
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Kan ju vara hydralisk koppling, men Thundras tips om en verkstadshandbok e klokt. Det är alltid smart att ha bilder med också.

  4. #4
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Läckage av bromsvätska är inte kul med tanke på att just bromsvätska också är ett av världens mest effektiva färgborttagningsmedel. Se till att hitta läckaget och åtgärda bums, oavsett ifall det är broms eller hydralkoppling som läcker. Om broms eller koppling plötsligt slutar att fungera är det inte kul att sitta på hojen. Instämmer i kören skaffa en verkstadshandbok, koll mekfilmer på youtube, fråga folk som vet och kan eller lämna in hojen och få den fixad. Denna åkomma skall du inte köra runt med det är livsfarligt!

    //magnus

  5. #5
    Tja!
    Tack för era svar.
    Det är en NightRod 2008, jag har faktiskt ingen aning vad för typ koppling den har.
    Men insåg nu efter era svar att detta var en allvarligare grej än vad jag trodde.
    Så jag lämnar nog in den och får det fixat istället. Så blir det rätt och bra gjort.

  6. #6
    Klokt beslut .

  7. #7
    På min 90:à electra ska det vara silikon baserad broms vätska (dot 5). Som jag förstod när jag pratade med Roffes heter väl speedway i dag tror jag. Så var det väl först 2006 HD slutade med den. Det brukar stå på locket till broms vätske behållaren vad det ska vara.

  8. #8
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Hej på min -09 Night rod är det Dot 4 som gäller

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Hocke Visa inlägg
    På min 90:à electra ska det vara silikon baserad broms vätska (dot 5). Som jag förstod när jag pratade med Roffes heter väl speedway i dag tror jag. Så var det väl först 2006 HD slutade med den. Det brukar stå på locket till broms vätske behållaren vad det ska vara.
    Stämmer. Det står på locket på din bromscylinder vad du ska ha.
    Obs det är skillnad på dot 5 och dot 5 silicon.

    Man ska ha dot 5 silicon om det står dot 5 på locket.

Liknande ämnen

  1. Broms vätska
    Av harley i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 09:18
  2. oljeläckage växellåda
    Av H-D 2003 i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 14:10
  3. Problem med oljeläckage
    Av Sportster1960 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-02, 07:22
  4. broms fram
    Av Erik i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 16:41
  5. Oljeläckage '06 > Dyna
    Av Bikebandit i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 00:48

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •