Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vibrationsdämpare till styret

  1. #1

    Vibrationsdämpare till styret

    Jag har en god vän som strax fyller år. O nu behöver jag eran hjälp.

    Han lider av vibrationsskadade händer från för mycket körande med bilmaskin. så de här med sportster har blivit jobbigt för händerna, dem somnar helt enkelt.



    Jag funderar på och ge honom detta i present

    Bikeline 21-292 Gummiupphängning för styrfästet H-D 73-upp


    Bikeline 21-085 Vibrationsdämpare 1" styre




    Är det någon som provat och upplevt någon förbättring?
    Senast redigerat av Henrik Forslund den 2012-01-16 klockan 09:18. Anledning: hur taggar man ett inlägg i efterhand?

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Detta med domnande händer är inget vidare.Har din polare friktions ratten kvar på gashandtaget finns en liten plastmoj att
    trä över denna så man har s.k semestergas.Funkar bra att kunna köra med en hand ibland.

  3. #3
    Har vibrationsdämpare men inte tyckte jag att det blev mycket bättreMen visst med gummiupphängningen kanske det blir braMen visst det blir ju både hårt o mjukt paket

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    du väckte min nyfikenhet,de flesta verkar försiktigt positiva.. på sporthoj klippte jag ut följande:

    "Testa att köra stånka utan styrändar! Styret vibrerar så kraftigt att efter tre mil tappar du känseln och efter ytterligare ett par så smärtar fingrarna så mycket att det inte går att hålla i styret längre.
    Har man styrändar tar det hela 3,5 mil!"

  5. #5
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Ett gammalt trix är att fylla styret med blyhagel. finns att köpa i jaktaffärer som tillhandahåller prylar för att ladda om hagelpatroner.

    //Json

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jag har de stora styrvikterna från bikeline, och har haft det på mina 3 sista hojar.
    De funkar alltså.
    Men det viktigaste är att ha ett styre som händerna är relativt obelastade på.
    Att sen ha ett bra stöd för baken och ländryggen gör att man inte behöver hålla sig fast i styret så hårt.
    Ett par feta iso grips från küryakyn med throttle bossar på båda sidorna för ett skönt avslappnat grepp.
    Lycka till

  7. #7
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Fenrik, jag tror på vibbdämparna rent teoretiskt de bör fungera till en viss grad, sen tror jag det finns många andra bakomliggande faktorer som tex hur mycket "vita fingrar" han har, vilket frekvensområde han är känsligast för, styrets form& längd, grovleken på materialet i styret, infästningen, handtagens grovlek & material, handskarna han använder tjocklek & storlek.

    På jobbet var vi nyligen med i en undersökning som en forskningsgrupp från Karolinska gjorde, den mätte vibrationerna från ett antal handverktyg. Som du vet finns det ett stort antal i den branschen som också får sk. vita fingrar efter många års användning av vibrerande maskiner.

    Det är ju inte riktigt samma vibbar i en bilmaskin som i en luftdriven muttermaskin men det dom med mycket goda resultat, provade på en del av våra maskiner var en helt ny modell av handske, svindyr men tydligen mkt bra. Nu är bara frågan om ett sådant par handskar passar mot din polares bakomliggande faktorer/behov svårt att säga utan ha alla faktorer klara.

    Jag minns en hoj för många månvarv sedan som jag upplevde var väldigt stökig i styret, där monterade jag vibbdämpar, samma typ som du visar och ett par rätt feta typ skummgummihandtag, har sett att dem fortfarande finns men inte lika populära längre, hade sådana där gamla militärhandskar kragmodell i fårskinn, du vet med tre fingrar liksom, allt detta gjorde susen för mig och den hojen.

    Det är bara att börja jaga "the beast", vill du så kan jag kolla var får tag på och vad man får ge för mirakelhandskarna och om "forskarna" tror det kan fungera på hoj om man har "vita fingrar syndrom".


  8. #8
    Tack för tipset. Sportstern har "inbyggd" semestergas. En skruv som går att låsa rullen med. Tyvärr är domningen värre än så, det räcker tyvärr inte.

    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Detta med domnande händer är inget vidare.Har din polare friktions ratten kvar på gashandtaget finns en liten plastmoj att
    trä över denna så man har s.k semestergas.Funkar bra att kunna köra med en hand ibland.

  9. #9
    Tack för alla tips. Tror även hans körställning pressar honom mot styret, snarare än upprätt. Kanske kombinera era och mina tips, med pullback risers o bra handskar.

    Jr, tar gärna namnet på handskarna du pratar. Jag säljer ejendals vibrationshandskar själv. http://www.proffsgarderoben.se/shop/?artnr=9180
    Kanske kan vara något?

  10. #10
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Jr, tar gärna namnet på handskarna du pratar
    Kollar imorgon o pm dig.

    Helt rätt man kan inte göra för mycket för en bro som inte kan åka på sin Harley.

Liknande ämnen

  1. Svarta bakdämpare till Fat Bob?
    Av sedaii i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-01-31, 19:51
  2. Rensa upp styret, rejält.
    Av mellqvist i forum Custom & Byggen
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-09-23, 19:55
  3. Fräckaste styret på länge :D
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 22:31
  4. Trimma originalblinkers på styret (julgranskulorna)
    Av admin i forum Gör-det-själv-avdelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 19:47
  5. fråga om ljuddämpare till evo motor
    Av zeb.lovehell i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 20:48

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •