Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 144

Ämne: ”Förgasare suger! - Allt du behöver veta om förgasare”

  1. #81
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    tjena
    Vad är din åsikt om dynojetkit?
    Har hört från vissa att de har mjukare material i sina grejer som gör att de slits mycket fortare, samt att fjädrarna "fadar" (inte fjädrar så bra) efter ett tag.
    Men om man ska ha originalstorlek på grejerna(inget luft o buller), så är kanske original bäst?
    Förgasarna i fråga är 3st Mikuni 36 mm CV.

    Hittade den här infon på nätet: "The earlier mikuni carburettors suffer from premature needle and jet wear" (det är de jag har).
    Så original från 1996 var inte så bra, men finns kanske bättre grejer till dem nu?

    Ha de gött
    Lars

  2. #82
    Har gjort så sedan jag köpte den i vintras. Den förra ägaren uppmärksammade nog inte de. Den är ställd på 1 1/2

  3. #83
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Hej Lars!

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    tjena
    Vad är din åsikt om dynojetkit?
    Läs gärna mitt föregående inlägg angående vad jag tycker om Dyrojet och pepparkaksdeg...

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Har hört från vissa att de har mjukare material i sina grejer som gör att de slits mycket fortare, samt att fjädrarna "fadar" (inte fjädrar så bra) efter ett tag.
    Varumärket Dynojet är, som jag ser det, inget annat än ett smart säljkoncept som går ut på att slå mynt av folks okunnighet

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Men om man ska ha originalstorlek på grejerna(inget luft o buller), så är kanske original bäst?
    Oavsett om du väljer att köra med original eller plocka på luft/buller så handlar det bara om att anpassa bestyckningen, inget annat. Visserligen kan det vara svårt att hitta nålmunstycken/nålar till oem-förgasare (märkesbundna förgasare som tex sitter original på din hoj) men ofta räcker det med att gå upp i lågfart, högfart och eventuellt shimsa nålen. Munstycken till dessa oem-förgasare är samma som i aftermarket-fuggarna och finns lätt tillgängliga (fråga en som vet )

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Hittade den här infon på nätet: "The earlier mikuni carburettors suffer from premature needle and jet wear" (det är de jag har).
    Så original från 1996 var inte så bra, men finns kanske bättre grejer till dem nu?
    Jag har aldrig hört att Mikunis tidiga oem-förgasare skulle ha sämre nålmunstycken/nålar... men vem vet . Om du kan få tag i original så tycker jag ändå att du ska satsa på det.

    Lycka till hur du än gör!
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  4. #84
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av FeJ Visa inlägg
    Har gjort så sedan jag köpte den i vintras. Den förra ägaren uppmärksammade nog inte de. Den är ställd på 1 1/2
    Du har ju bekräftat att den inte tar tjuvluft och inte har skräp i lågfartskretsen... och att den alltid varit sån här. Då skulle jag prova med att gå upp i lågfart... prova med 70. Jag jobbar inte med den här förgasartypen och vet således inte vilken typ av lågfartsmunstycke som sitter monterad? Men om du hittar den bland dessa munstycken http://www.braigasen.com/keihin_jet_order.htm så har jag den i lager
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  5. #85
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jag funderar på att köra förgasarna i en ultraljudstvätt vi har på jobb.
    Brukar du använda nån speciell vätska till det?
    Kör du den kall eller du kör med lite värme på den?
    Jo, det är triumphen som jag ska ta tag i nu igen.
    En Adventurer från 1996.
    De bytte tydligen från mikuni till keihinförgasare 1999 pga problemen med de här förgasarna.
    Ducati 900 ss kör tydligen med liknande förgasare och där snackas det om att Emulsionsröret slits jäkligt fort.
    Vad är emulsionsröret??
    Symptomen är: Den måste varvas jäkligt försiktigt annars dör den.
    Chokar man den så går den ännu sämre när den e kall.
    Bensinkranen måste stängas när man kört med hojen och helst ska man låta den gå ett par varv när man startar innan man slår på den igen.
    Det är omöjligt att få den att gå på fullgas.
    Nytt luftfilter sitter på och förgasarna är "rengjorda" av triumphverkstaden i landskrona.
    Det känns som om nålar och munstycke är slitna och släpper igenom bensin, så den går surt som fan vid gaspådrag.
    Membranen ser hela ut och trottlarna lyfter när man blåser i dem.
    Mikuni BST 36 tror jag e det oficiella namnet på dem.
    tack på förhand
    Lars

  6. #86
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Hej Lars!

    Ursäkta att jag inte svarat dig tidigare
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Jag funderar på att köra förgasarna i en ultraljudstvätt vi har på jobb.
    Brukar du använda nån speciell vätska till det?
    Ja, jag har tre olika vätskor beroende på materialet (alu, alu/zink, mässing...).
    Kör du den kall eller du kör med lite värme på den?
    Jag kör med värme, 40-50 grader.
    Vad är emulsionsröret??
    Emulsionsröret är det långa mässingrör som sitter gömt innanför och ovanför huvudmunstycket. Röret förbinder huvudmunstycket med nålmunstycket och har till uppgift att skapa en emulsion (bränsle/luftblandning) redan innan bränslet lämnar nålmunstycket. Tvåtaktsförgasare har oftast inget emulsionsrör utan nöjer sig med ett spridarrör utan emulsionshål vilket samtidigt fungerar som nålmunstycke.
    Symptomen är: Den måste varvas jäkligt försiktigt annars dör den.Chokar man den så går den ännu sämre...
    Om hojen går sämre med choke så får den helt klart för mycket soppa! Detta kan bero på antingen slitna nålmunstycken/nålar... eller/och otäta nålventiler.
    Bensinkranen måste stängas när man kört med hojen och helst ska man låta den gå ett par varv när man startar innan man slår på den igen.
    Typiskt symtom på läckande nålventiler.
    Det är omöjligt att få den att gå på fullgas. Nytt luftfilter sitter på...
    Du säger att du har du satt i ett nytt filter. Om detta är av "öppnare" modell, typ K&N, så kan detta vara orsaken till att den inte vill varva ur. Byter man till K&N brukar man få bestycka om.
    Det känns som om nålar och munstycke är slitna och släpper igenom bensin, så den går surt som fan vid gaspådrag.
    Är trottelnålarna så slitna att eloxeringen är borta på något ställe? Ja, då kan du räkna med att nålmunstyckena är slitna. Men det första jag skulle titta på är nålventilerna. Om dessa är slitna behöver du byta till nya.
    Membranen ser hela ut och trottlarna lyfter när man blåser i dem.
    Bra att du kollade detta. Då kan vi bortse från att felet ligger här.
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  7. #87
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    underbar info!
    tackar o bugar

  8. #88
    Hej Crille!
    Fick förgasaren jag beställde hos dig i fredags, det kommer att bli helt perfekt. Men nu när det börjar bli dags att sätta dit den så undrar jag hur jag ska dra gaswiren? Räcker det med en dragande eller ska det vara en skjutande också? Känns som vansinnigt korkade frågor men det bjuder jag på.

  9. #89
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    ... gaswiren? Räcker det med en dragande eller ska det vara en skjutande också? Känns som vansinnigt korkade frågor men det bjuder jag på.
    Inga frågor som gäller förgasare är korkade Som den seriöse förgasarhandlare jag är måste jag naturligtvis rekommendera dubbelvajerDet är skönt - den dan fjädern går av - att kunna stänga spjället "manuellt". Jag har dock aldrig hört talas om att någon råkat ut för ett dylikt problem med en CV40. (Kanske någon som läser detta har annan erfarenhet?). Sannolikheten att detta händer är nog lika med Noll & Tott... och förresten finns det väl koppling och dödarknapp på de flesta hojar
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  10. #90
    Sportster 2004 883
    Luft teardropkopia med kn filter
    Buller danmoto 2-1
    Munstycke 45/175
    Cv performance bestyckad med "snabb" fjäder, deras emulsionsrör, nål och munstycken och EZskruv på cirka 2,8 varv utskruvad, det är nå kit dom säljer.
    Mörkbruna stift
    Separat vevhusvent

    Går allmänt bra men nångång så händer detta
    ibland kan tveka till vid lätt gaspådrag, sen kommer den, typ en hostning
    Kan nysa även fast den är varm
    Kanske är det nysningarna men det blir soppa i luftfiltret, o sen soppa som lägger sig i luftfiltrrkåpan, den soppan "duschas" sen vid aktiv körning ut över bakre cylindern, oljetanken, mitt högerben och sadeln.

    Tips på vad jag bör göra?

  11. #91
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    ... ibland kan tveka till vid lätt gaspådrag, sen kommer den, typ en hostning
    Kan nysa även fast den är varm. Kanske är det nysningarna men det blir soppa i luftfiltret, o sen soppa som lägger sig i luftfiltrrkåpan, den soppan "duschas" sen vid aktiv körning ut över bakre cylindern, oljetanken, mitt högerben och sadeln.

    Tips på vad jag bör göra?
    Tjena Henrik!

    Med tanke på att du redan har bytt till ett större lågfart än original - och att du har bränsleskruven nästan 3 varv ut - så misstänker jag att problemet istället ligger i acc.pumperiet. Har du kollat att du har fräscha grejor här... membran och u-ring? Ser du att det kommer än stråle när du gasar? Du säger att det bara händer ibland. Hmm... får jag fråga: Hände detta även innan du hade moddat förgasaren med mjukare fjäder? Om trotteln lyfter för snabbt sjunker gashastigheten över nålmunstycket och blandningen blir för mager... Fast jag tror inte att enbart en mjukare fjäder skulle ge detta resultat. Däremot om man dessutom borrar upp vakuumhålet i trotteln!

    Kolla så att du inte har råkat blockera flottörhusventilationen (hålet som sitter kl 10 i förgasarmunnen). Om detta hål täpps till bildas vakuum i flottörhuset vilket gör att förgasaren inte orkar leverera tillräckligt med bränsle och nyser vid pådrag. En annan sak är tjuvluft... Tänk på att vakuumslangar med torrsprickor också kan ge nysningar.

    Vad beträffar bränsle i luftburken så kan detta orsakas av att man kör med öppna rör och vassare kammar. Fenomenet kallas för reversion och innebär att insugspulsen får för sig att gå åt fel håll genom förgasaren för att sedan sugas tillbaks in igen och sedan puttas ut... För varje gång den passerar över nålmunstycket plockar den upp bränsle. Detta skapar en överfet blandning som kondenserar i luftburken och bildar en pöl som sedan rinner ner i sandalerna. Om inkontinensen beror på detta kan du prova med att använda anti-reversion-cones vilka monteras mellan cylindertopp och avgasrör.
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  12. #92
    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    Tjena Henrik!

    Med tanke på att du redan har bytt till ett större lågfart än original - och att du har bränsleskruven nästan 3 varv ut - så misstänker jag att problemet istället ligger i acc.pumperiet. Har du kollat att du har fräscha grejor här... membran och u-ring? Ser du att det kommer än stråle när du gasar? Du säger att det bara händer ibland. Hmm... får jag fråga: Hände detta även innan du hade moddat förgasaren med mjukare fjäder? Om trotteln lyfter för snabbt sjunker gashastigheten över nålmunstycket och blandningen blir för mager... Fast jag tror inte att enbart en mjukare fjäder skulle ge detta resultat. Däremot om man dessutom borrar upp vakuumhålet i trotteln!

    Kolla så att du inte har råkat blockera flottörhusventilationen (hålet som sitter kl 10 i förgasarmunnen). Om detta hål täpps till bildas vakuum i flottörhuset vilket gör att förgasaren inte orkar leverera tillräckligt med bränsle och nyser vid pådrag. En annan sak är tjuvluft... Tänk på att vakuumslangar med torrsprickor också kan ge nysningar.

    Vad beträffar bränsle i luftburken så kan detta orsakas av att man kör med öppna rör och vassare kammar. Fenomenet kallas för reversion och innebär att insugspulsen får för sig att gå åt fel håll genom förgasaren för att sedan sugas tillbaks in igen och sedan puttas ut... För varje gång den passerar över nålmunstycket plockar den upp bränsle. Detta skapar en överfet blandning som kondenserar i luftburken och bildar en pöl som sedan rinner ner i sandalerna. Om inkontinensen beror på detta kan du prova med att använda anti-reversion-cones vilka monteras mellan cylindertopp och avgasrör.
    Tack för svar.
    Ska lära mig om acc pumperiet, inte kommit dit i kunskapen ännu. Mn jag glömde skriva att det ingick i instruktionen att borra vacuumhålet med en medföljande borr, plus då mjukare fjäder. Ska jag sätta tillbaka originalfjädern eller köpa en ny av dig?
    Det hände inte före mjukare fjäder. Det kommer en stråle.

    Måste lära mig om flottörhusventilationen oxå. Ska köpa en ny vacumslang, den är 10 år gammal.

    Har inte rakt rör, sitter en muffler i, och originalkammar. Får kanske titta på anti.reversion cone

  13. #93
    Min nya CV förgasare har varit monterad ett tag nu och hojen har aldrig varit mer lättstartad men jag har problem att få till tomgången. Jag köpte med skruven som sitter i botten på förgasararen för att inte behöva fippla med skruvmejsel men det händer inte mycket när jag skruvar på den. Nu har jag ställt tomgången med den lilla stjärnskruven som man kan påverka själva hjulet som gasviren sitter på, är det rätt att göra så? Och i så fall hur ska skruven under förgasaren vara?
    När jag startar hojen med choke på så är tomgången bra men när motorn blivit varm och jag stänger choken så dör hojen av låg tomgång.

  14. #94
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Min nya CV förgasare har varit monterad ett tag nu och hojen har aldrig varit mer lättstartad men jag har problem att få till tomgången... När jag startar hojen med choke på så är tomgången bra men när motorn blivit varm och jag stänger choken så dör hojen av låg tomgång.
    Har du ställt tomgången med tomgångsskruven (... den som påverkar "gasvajerhjulet") när motorn är varm så att den ligger runt 900-1000 rpm? Jag misstänker att du har tomgången för lågt ställd? Svara mig på detta innan jag börjar komma med en massa andra onödiga förslag
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  15. #95
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Min nya CV förgasare har varit monterad ett tag nu och hojen har aldrig varit mer lättstartad men jag har problem att få till tomgången. Jag köpte med skruven som sitter i botten på förgasararen för att inte behöva fippla med skruvmejsel men det händer inte mycket när jag skruvar på den. Nu har jag ställt tomgången med den lilla stjärnskruven som man kan påverka själva hjulet som gasviren sitter på, är det rätt att göra så? Och i så fall hur ska skruven under förgasaren vara?
    När jag startar hojen med choke på så är tomgången bra men när motorn blivit varm och jag stänger choken så dör hojen av låg tomgång.
    Skruven under förgasaren är det nog bäst du tar bild på o visar. Är det bränsleblandningsskruven så är det viktigt att den står rätt.

  16. #96
    Nu fattar jag ingenting http://www.braigasen.com/specials.htm Inkl borr för trotteln och mjukfjäder och allt?



    Läs gärna mitt föregående inlägg angående vad jag tycker om Dyrojet och pepparkaksdeg...



    Varumärket Dynojet är, som jag ser det, inget annat än ett smart säljkoncept som går ut på att slå mynt av folks okunnighet

  17. #97
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Nu fattar jag ingenting
    Det är lika bra att du inte fattar nåt! Men ärligt talat... Det är ungefär samma situation som när jag jobbade som trubadur och folk bad mig spela låtar jag helst ville spy åt. Men vad gjorde man? Jo, man bet ihop och prostituerade sig. Ända tills man tröttnade på hela skiten och startade Bra i gasen. Om någon idag ber mig sjunga Dynojets lov så vägrar jag. Men om nån vill köpa ett kit av mig tänker jag inte hindra honom/henne. Att leva är att dö lite grann... för att citera Shakespeare.
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  18. #98
    Retas bara Trubadur där ser man, Mycket "Leende guldbruna ögon" då/Hasse

  19. #99
    "Har du ställt tomgången med tomgångsskruven (... den som påverkar "gasvajerhjulet") när motorn är varm så att den ligger runt 900-1000 rpm? Jag misstänker att du har tomgången för lågt ställd? Svara mig på detta innan jag börjar komma med en massa andra onödiga förslag "

    Tomgången är numera rätt ställd med skruven som påverkar "gasvajerhjulet". Den andra skruven jag menar är den som sitter i botten på förgasaren, om jag förstått det rätt så sitter den i ett hål som från början är plomberad och borras ur. Jag har letat runt efter en korrekt benämning och är ganska säker på att den på vissa sidor kallas EZ skruv. Hur ställer jag den?

  20. #100
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    "Har du ställt tomgången med tomgångsskruven (... den som påverkar "gasvajerhjulet") när motorn är varm så att den ligger runt 900-1000 rpm? Jag misstänker att du har tomgången för lågt ställd? Svara mig på detta innan jag börjar komma med en massa andra onödiga förslag "

    Tomgången är numera rätt ställd med skruven som påverkar "gasvajerhjulet". Den andra skruven jag menar är den som sitter i botten på förgasaren, om jag förstått det rätt så sitter den i ett hål som från början är plomberad och borras ur. Jag har letat runt efter en korrekt benämning och är ganska säker på att den på vissa sidor kallas EZ skruv. Hur ställer jag den?
    Ez skruven ställer bränsleblandningen, skruva den i botten, inte hårt utan bara så du kan känna lite motstånd. Sen skruva ut den igen 2,5 varv. Gasa o lyssna så den både svarar och går tillbaka utan puffar eller bangar. Justera tills den gör det fint samt kan hålla tomgången du önskar.
    Ut o provkör o efteråt kolla färgen på stiften. Målet är chokladbruna stift, för vita/grå så går den snålt, skruva ut pyttelite till o kör igen o sen kolla. För svarta stift så blir det tvärtom.
    Blir det aldrig riktigt bra så har du något annat fel o får fråga vidare om kanske tjuvluft eller andra munstycken osv. Lycka till

Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Viktiga att veta ang forumet!
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 19:57
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 09:49
  3. Ställa flottörnivån i en CV-förgasare?
    Av admin i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 22:12
  4. Förgasare
    Av zeb.lovehell i forum Köpes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 23:02
  5. Fan vad det suger i åka nerven!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 22:33

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •