Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: luftning av bromsar

  1. #21
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    du har med största sannolikhet en jäkla massa luft i systemet.
    Men kör du bara som jag sa o ser till att bromsvätskebehållaren inte blir tom så ska det gå.

  2. #22
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Fixat! De löste sig tillslut. Bromsen tar men bara halv vägs nere.. Blir de bättre med tiden man bromsar?

    Hur vet man hur mycket vätska man ska ha? Styret åt vänster = rinner över och tvärtom åt höger

  3. #23
    Jag ska till Bromölla imorgon så jag kanske kan titta förbi och hjälpa dig.

    //Christer

    PM:a mig ditt telefon nummer så ringer jag när jag har varit på Claesson´s

  4. #24
    OK, lånar denna tråd.

    Jag och en polare höll på och skulle lufta frambromsen på hans hoj efter styrbyte.
    Vi körde med slang på bleeder-nippeln på oket. Vi gjorde som det stod i handboken och vi gjorde allt som inte stod.
    Vi fick igenom bromsvätska genom huvudcylindern så att det kom rent utan bubblor från nippeln på oket. Men kolvarna som ska trycka belägget rörde sig inte en mm. Vi testade att pumpa sjukt långsamt, med öppen huvudcylinder och med stängd, vi testade snabbt, lagom mm mm.
    Kan det vara något fel på huvudcylendern/kolv? Någon packning, fett eller liknande? Vi höll på länge, och som sagt, bromsvätskan som kom ur oket var luftfri, däremot kom det små luftbubblor ibland när man tittade ner i huvudcylindern. Handtaget blev inte "styvare" alls, det var inte svampigt, det var ingenting. Vad kan vara felet?

  5. #25
    Så här gjorde jag vid samma problem: ta av locket så du ser vätskan och pumpa ytterst lite så kommer luften upp i bromsvätskebehållaren, (det rör sig om ett fåtal millimeter i det yttersta läget) kör på tills det slutar att bubbla.

  6. #26
    Tack för tipset.
    Snackade just med honom, tydligen hade han gjort exakt samma sak som igår, men efter två pump på bromsen funkade det?
    Så inga problem alltså, men ändå intressant, hur fan kan det bli så, har luften jobbat på och samlat sig/stigit under natten?

  7. #27
    Ingen omöjlighet, luft i vätska rör sig uppåt så det är nog det som har hänt där med, såg nån video på tuben där de beskrev att om man hade problem på det sättet ni hade kunde man vänta ett dygn och sen hoppas på det bästa.

  8. #28
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Lite mer känt som den sk. Ketchupeffekten, ingenting, ingenting plötsligt allting.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Tack för tipset.
    Snackade just med honom, tydligen hade han gjort exakt samma sak som igår, men efter två pump på bromsen funkade det?
    Så inga problem alltså, men ändå intressant, hur fan kan det bli så, har luften jobbat på och samlat sig/stigit under natten?
    Min erfarenhet av att lufta frambromsar är precis så som du beskriver. Fyller på behållaren, åker hem, tillbaka dagen efter
    några små pumpningar på bromshandtaget för att se om det kommer några bubblor ur huvudcylinderns bromsvätskebehållare, justera nivån vid behov
    sen är det klart.
    Med andra ord ha inte bråttom.
    Det är inte målet som räknas, utan färden
    Framtiden är som ett babianarsle, färgglatt och fullt med skit.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Samverkande bromsar
    Av Norrland i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 19:37

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •