Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: luftning av bromsar

  1. #1

    luftning av bromsar

    har bråkat med bromsarna nu ett bra tag men luften vill vill F*N inte ge med sig.
    - Har testat att koppla in vakumsugen för att suga ur bromsvätskan
    - har testat koppla på backventil och pumpat genom bromsvätskan
    - har testat lossa på oken lyft upp dom för att få dom på högsta punkten
    - låtit den stå för att luften ska samlas

    Nånstans finns det luft kvar i systemet då bromspedalen går att trampa i botten om man tar?
    Borde det inte vara totalt omöjligt att få pedalen eller frambromsen i botten? Vätska är ju inte komprimerbar!

    Några tips på vad mer man ska kunna testa?

  2. #2
    Tryck in vätskan via oket.

  3. #3
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Dags för det gamla klassiska tillvägagångssättet.

    Skydda först lackade delar kring bromsdetaljerna. Använd en bra ljuskälla så du ser ordentligt. Se till att huvudbromscylindern är högsta punkten i systemet. Stäng luftningsnippeln på oket, skruva av locket till huvudbromscylindern och tryck pedalen sakta nedåt i en jämn rörelse. Nu menar jag oändligt sakta, pedalen ska knappt röra sig nedåt. Om du trycker för hårt/snabbt kommer bromsvätskan att spruta rakt upp i nyllet, och det är obra. Du kommer att efter en stund se små mikrobubblor stiga från pumpen, håll på tills det inte kommer fler.. du känner när pedalen svarar, då är det klart. Tidsödande, men metoden har funkat för mig i alla år när sedvanlig luftning strular.
    The Older I Get, The Better I Was..

  4. #4
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    [QUOTENånstans finns det luft kvar i systemet då bromspedalen går att trampa i botten om man tar?
    Borde det inte vara totalt omöjligt att få pedalen eller frambromsen i botten? Vätska är ju inte komprimerbar!][/QUOTE]

    Dot 5 (silikon), orginal bromslang och en inte helt plan bromskiva ger en viss svampighet i pedal eller handtag. Dot 5 lär enligt uppgift komprimeras till viss del.

  5. #5
    Skit i silikonet. Sprit ska det vara , Dot 4.

  6. #6
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    DOT 4 ska det vara.
    The Older I Get, The Better I Was..

  7. #7

    nu funkar bromsarna...

    Efter många timmars luftande tror jag att det är bromsslangarna bak som utvidgas lite. Det är därför pedalen känns "svampig". Det är ju slang ända från bromscylindern till bromsoken. Totalt kanske omkring 2m.

    Momentet som man får när man trycker på bromspedalen när man har fotplattor och STOR bromspedal blir det ett jäkla moment när man trycker på bromsen. Speciellt om man står brevid och pressar ner pedalen stående. Då ger troligen både slangar och packningar efter lite vilket resulterar i denna känsla. Ena anna bidragande faktor kan vara att det är två ok på en orginalbromscylinder, så volymensom nen pressar är aningen för lite för att köra med två ok bak.

    När man tester att köra triken och bromsar tar bromsarna nästan direkt och inte mycket tryck till så låser man båda hjulen.

    Jag ska testa besiktiga som den är nu om det inte funkar så sätter jag ett bromsrö istället eller pressar egna bromsslangar som är mycket tunnare än dom man köper över diska färdigpressade.

  8. #8
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Tja!

    Lånar tråden lite här!

    Någon som kan ge mig lite tips om hur man luftar frambromsen på en FXSTC 98? Alla saker är nya, reglage, slang, skiva, klossar med mera.

    Har DOT 5 hemma.

  9. #9
    .Bäst sättet är att suga i luftningsnipplen.Man kan även ha oket löst och hålla det över huvudcylindern och räta ut slangarna så det minimerar risken för att luft blir stående i en böj.Även om all luft är ute kan bromsen kännas svampig då behöver det bara slita till sig.

  10. #10
    hadde liknande problem på ultran när jag bytade Ok och stålomspunnen slang provade det mesta vacumsug mm, det som tog det sista av luften var att jag tog ett straps om handbromsen lät det stå under tryck ett par dagar sen var det som nytt funka perfekt

  11. #11
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Tack för svar! Om jag fattat det rätt så ska jag hälla i olja i huvudcylindern sen suga nere vid nipplen i oket. Är de samma som att lufta bromsar på en bil ungefär?
    Detaljerad förklaring hade varit pricken över i:et

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av mtf Visa inlägg
    Tack för svar! Om jag fattat det rätt så ska jag hälla i olja i huvudcylindern sen suga nere vid nipplen i oket. Är de samma som att lufta bromsar på en bil ungefär?
    Detaljerad förklaring hade varit pricken över i:et
    Just så.Man kan använda en genomskinlig slang så ser man när det slutar komma bubblor.Sen e det inte olja de e bromsvätska

  13. #13
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Hade problem med min gamla hoj. Luftade o luftade fotbromsen med dåligt resultat. Kom sen på att o-ringen o packningen på kolvtoppen släppte igenom. Bytte dom och det funkade! Hade ISR bromsar.
    There are no problemsonly solutions

  14. #14
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av pidde Visa inlägg
    Just så.Man kan använda en genomskinlig slang så ser man när det slutar komma bubblor.Sen e det inte olja de e bromsvätska
    Okej tror jag fattar, BROMSVÄTSKA menar jag

  15. #15
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Har luftat nu i 3 timmar på olika vis och får inte de till och funka, tålamodet är slut och behöver lite tips och hjälp.. Har luftat på de som Kvarnstenen skrev och som pidde plus lite annat skit men de går icke.. Kanske läcker nån annanstans??

    Need help!!!

  16. #16
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av mtf Visa inlägg
    Har luftat nu i 3 timmar på olika vis och får inte de till och funka, tålamodet är slut och behöver lite tips och hjälp.. Har luftat på de som Kvarnstenen skrev och som pidde plus lite annat skit men de går icke.. Kanske läcker nån annanstans??

    Need help!!!
    Var bor du?
    Hör av dig om du behöver lite hjälp med det.
    Jag är inte expert men har gjort det massvis med gånger.

  17. #17
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Bor utanför Kristianstad. Hur lång tid brukar de ta?
    Har pumpat med handtaget
    släppt handaget
    öppnat nippeln
    tryckt in handtaget sakta
    spännt nippeln
    släppt upp handaget
    sen börjat om från start.

    Jag får väl köra ner till hoj meken i veckan annars så får väl dom göra de..

  18. #18
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Du ska ha tryck på handtaget när du släpper på luftningsnippeln, annars kommer det IN luft i systemet istället.
    Sen öppnar du typ max 1 sek o spänner igen med handtaget fortfarande intryckt.
    Pumpar upp tryck, håller inne handtaget släpper på nippeln o spänner igen snabbt.
    När det slutar komma luftbubblor i slangen så är du klar och du kan pumpa upp trycket, kolla vätskenivån, på med lock och du är klar.
    Du har gjort fel alltså, så det e inget fel på dina grejer antagligen.

  19. #19
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Förklarar en hel del! Tack som f*n, ska ut och testa med en gång!

  20. #20
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Testade nyss utan vidare resultat. Något jag tycker är skumt.

    Pumpar
    håller in handtaget
    släpper nippeln och spänner igen
    släpper handtaget och börjar pumpa igen

    Men om jag tar en liten paus från pumpandet i kanske några sekunder och sen trycker in handtaget igen så kommer det massa luftabubblor uppe i huvudcylindern. Betyder de inte att de kommer in luft någonstans?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Samverkande bromsar
    Av Norrland i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 19:37

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •