Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: "Lanesplitting".. är det lagligt i Sverige??

  1. #1

    "Lanesplitting".. är det lagligt i Sverige??

    Har funderat på om "Lanesplitting" ( att köra mellan bilarna i köer och vid rödljus) är lagligt i Sverige?..
    Onekligen retar man upp bilister iaf, men med en luftkyld harley vill man ju inte direkt stå och svettas när man inte
    behöver det..

    Är det nån som åkt dit för det eller kan med säkerhet säga att det är lagligt?

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Bästkusten
    Inlägg
    338
    Tackad: 0
    Ser det hela tiden här i GBG (Har ingen hoj själv än), Men gör man det bara "ansvarsfullt" så tror jag ingen bryr sig.
    Håll ögonen frammåt bara, Finns ju folk som öppnar dörren ibland för att försöka se vad som orsakar kön.
    Hur vida det är olagligt eller ej vet jag inte. Men sitter snuten i kön så ska det väll inte vara så svårt att köra ifrån han innan han lyckas få fri väg

  3. #3
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Wallis Visa inlägg
    Ser det hela tiden här i GBG (Har ingen hoj själv än), Men gör man det bara "ansvarsfullt" så tror jag ingen bryr sig.
    Håll ögonen frammåt bara, Finns ju folk som öppnar dörren ibland för att försöka se vad som orsakar kön.
    Hur vida det är olagligt eller ej vet jag inte. Men sitter snuten i kön så ska det väll inte vara så svårt att köra ifrån han innan han lyckas få fri väg
    Skulle tro att det är olagligt. Är det en fil så är den väl ägnad åt ett fordon (´trampcyklar räknas nog inte) i bredd. Ska man dra från snuten så gäller det och inte ha regskylt på Wallis
    There are no problemsonly solutions

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Bästkusten
    Inlägg
    338
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Skulle tro att det är olagligt. Är det en fil så är den väl ägnad åt ett fordon (´trampcyklar räknas nog inte) i bredd. Ska man dra från snuten så gäller det och inte ha regskylt på Wallis
    Jo det är väll så Får ha en som går att fälla med en liten spark

  5. #5
    Lanesplitting är olagligt däremot så läste jag nånstans om att smc lobbar för att få det lagligt.

  6. #6
    Lanesplitting är olagligt men minnes oxå att det inte finns några bestämmelser för hur många fordon i bredd det får finnas i samma fil. Utför det säkert så kan ingen ta dig för det.


    ---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.591077,17.469483

  7. #7
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Coax Visa inlägg
    Lanesplitting är olagligt däremot så läste jag nånstans om att smc lobbar för att få det lagligt.
    Det var det jag trodde. Det ær væl ok o splitta om det finns plats o så tycker jag. Jag gør det sjælv och ser inget problem med det. Det ær ju vanligt! Och jag har inte møtt problem med bilister heller. Iofs man hør ju inte vad dom sæger inne i bilen
    There are no problemsonly solutions

  8. #8
    I lagomlandet Brunsås ( Sverige ) så är väl snart allt olagligt som uttryckligen inte är tillåtet ....
    En av anledningarna till att köra hoj är ju att det är enkelt och snabbt att ta sig fram ( kan man ju iaf säga till de som inte förstår frihetskänslan ).
    Jag använder sunt förnuft och nyttjar självklart lanesplitting, inte sitter jag snällt stilla och väntar i bilköerna .... visst retar det upp en del biltokar men va f-n ... sk-t i det.
    Se bara , som sagt ovan, upp för tokar som öppnar dörren !

Liknande ämnen

  1. Dyna Wide glide 2010 "stallar vid lägre gaspådrag"
    Av oilelf i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 10:00
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 22:27
  3. Sons of Anarchy 4x02 - "Booster" / Season 4 Promo (HD)
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 20:02
  4. Premiär av "Nya" butiken på "nya" Mc-konsult / Motorteknik
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 15:57
  5. Southeast Custom Cycles - Softial "Funky Cold Medina"
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 07:59

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •