Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Svårt att växla!

  1. #1

    Svårt att växla!

    Halloj,

    Jag var ute och testgasade lite med mitt projekt igår på stan, mycket kul , förutom att jag upptäckte att det var lite svårt att få i växlarna när man drog på fullt och skulle växla upp. Det liksom ville inte byta till nästa växel förens typ andra försöket, kanske var det för att varvtalet gått ner? jag vet inte riktigt.

    motorn kommer från en Buell s1 Lightning 98, koppling förstärkt med kevlarlameller samt med en braker trapdoor.

    några föslag på vad som är slitet och behöver bytas?

  2. #2
    Ok, kompletterar med info: på det flesta växlingar så får jag dra i växelpedalen 2 ggr för att lyckas växla! Endast vid start dvs lägga i 1 och 1-2 verkar fungera skapligt!? Har ju sällan bråttom men det är lite tråkigt att dubbelväxla

  3. #3
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Testa att justera kopplingen så du har "nollspel" vid handtaget. Med andra ord trycka isär lammellerna mera, när du drar in handtaget. Bara för att prova!
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  4. #4
    Har du kontrollerat själva kopplingen innanför transen. Så att skruven är rätt dragen?
    Annars så skruva skruven så den är lös, sen skruva tillbaka, när du känner motstånd, vrid tillbaka kvarts eller halvt varv. Kommer inte ihåg hur mycket men det står i handboken. Tar 5 minuter o utföra.

    Plus rätt spel uppe i handtaget, c:a 1,5-3mm, står oxå på samma sida i handboken.

  5. #5
    Ska kika på detta i helgen...

  6. #6
    Ok, fick kanske lite bättre funktion men i stort så kvarstår problemet... Kopplingen tar dessutom för lite, lameller slut eller går även detta att justera?

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Jompa Visa inlägg
    Ok, fick kanske lite bättre funktion men i stort så kvarstår problemet... Kopplingen tar dessutom för lite, lameller slut eller går även detta att justera?
    Svårt att veta vad du menar med att "kopplingen tar för lite".
    Men kan du lägga i ettan från stillastående utan att det smäller vanskligt mycket, då är det inte kopplingen som ligger bakom dina växlingsproblem.

    Ta fram servicemanualen och justera in "Ratchet pawl" med 3 mm borr.
    Kontrollera/justera även transkedjespänningen, tänk på att detta måste göras på det spändaste stället, står i boken.
    Kolla också att fjädern som håller "detent arm" är hel, samt att "detent plate" sitter fast ordentligt på selektorrullen, dess låsbricka (engångs) kan lossna om den återmonterats begagnad. Man måste använda en ny låsbricka.
    Justera sist in kopplingen korrekt enligt boken.
    Clymers servicehandbok är bra om du tycker att original-servicemanualen är för dyr.

    Har du fram- eller tilllbakaflyttade fotpinnar, så kolla även att dessa är rätt injusterade. Det ska vara ca 90 grader mellan stag och armar, annars blir geometrin galen.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-05-24 klockan 01:24.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •