Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Allmän hjälp med sportster

  1. #1

    Allmän hjälp med sportster

    Hej

    Ja som rubriken lyder.

    Jag kommer att fråga massor med frågor, en del dumma en, del bra.

    Jag har (tycker jag) använt sökfunktionen men inte lyckats, jag kanske använder den fel?


    eftersom jag i dagarna har för avsikt att inhandla en ny leksak så har jag några frågor ang detta.

    1: hur stor skillnad är det egentligen mellan årsmodellerna då de böt till gummiupphängd motor? vad tjänar jag på att betala större pengar på en 05 än tex en 02? miltalen kan ju ofta vara väldigt lika.

    2: går alla årsmodeller av 883 att konvertera till 1200, då menar jag andra cylindrar, ej borra.

    3: vad innebär luft och buller på en sportster utan insprutning? är det bara bestycka förgasare när det är gjort?

    en liten början, det kommer med största garanti att komma fler frågor.

  2. #2
    1. I stort sett är inget lika mellan de med fast monterad motor alternativt gummiupphängd. Ny ram, ny motor osv...De gummiupphängda hojarna är också betydligt tyngre + att de har mera elektronik.

    2. Ja, det ska inte vara några hinder att konvertera så länge det är "Evosportster" vi talar om.

    3. Luft & buller. Luftrenare, avgassystem/dämpare och ombestyckning av förgasare. Om man konverterar till 1200 är det också bra att byta tändmodulen så att man får bättre tändkurvor i 1200'an.
    D.F.W.T.B

  3. #3
    Bara låt dom komma, frågorna alltså.

    Som IDI säger.

    Vad ska du göra? Vad är ditt mål med hojen, bygga, riva, bara köra till jobbet!??! Kan vara av vikt vid valet.

    02 eller 05, skit samma enligt mig. Ska du bygga "kool" gammal chopper, gå på 00-03 typ. Större utbud av ramar, stelbensrumpor att svetsa på.

    Ska du pendla till jobbet, kan 04-> vara vettigt, men inget måste..


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #4
    Har haft 02 och 05 (R) samtidigt och om du gillar att köra lite aktivt skulle jag välja en 05 direkt.
    Sportster är väl inga kurvraketer men chassiet på 05 är betydligt stabilare och det är väl
    framförallt därför den är lite tyngre,kraftigare ram.

    Bromsarna var oxå avsevärt bättre på 05 trots simplare ok.
    Startspärr på 05 är ju inte heller fel för att hålla klåfingriga borta.

  5. #5
    Robin! Min Sporre är förresten till salu. Se hojannonserna på forumet.
    2002, 1200 och riktigt läcker.
    D.F.W.T.B

  6. #6
    Hej alla

    Tack för svaren, det hjälper en massa.

    Det kommer att bli en nyare årsmodell, alltså 04 och frammåt.

    Admin: ja vad ska jag göra det vet jag inte själv än, men det lutar åt ett rent avskalat bygge, lite hillbillystuk kan man nog förklara det som.

    Idi: den hojen har du lyckats bra med, mycket fin! men jag är ute efter en så gott som standardhoj, jag gillar att se förändringen från, ganska tråkig till det jag vill ha.
    Kanske därför saker aldrig stannar särskilt länge hos mig, när det är klart så är det inte lika roligt längre, jag önskar jag kunde bygga och sen vara nöjd och bara åka, men nej det funkar tydligen inte.

    Men nu har jag en klar bild över vad jag söker och det tackar jag för, nu är det bara ut å handla

  7. #7
    Hagis
    Guest
    Ja jag köpte ju själv en -02a 883, jag kan väll säga som så utan att ha någon erfarenhet alls av andra modeller! Jag tycker ändå att den jag köpte var väldigt smidig i kurvorna, vi var ut o gasa för någon dag sen och ja det enda jag saknade var att den var konverterad och sänkt!

    Rätta mig IDI om jag har fel, men den gummi upphängda motorn lär väll göra så att vibrationerna försvinner en del? För när jag väl stanna efter 2 mil i rätt bra fart på en väldigt kurvig väg så kändes det som jag kört motard i 4 mil! Händerna mer eller mindre vibrera Inget mig emot dock!

    Och Robin, det är bara fråga på! Dessa herrar som besitter en enorm kunskap har visat gång på gång att dom svarar och dom svarar utan att nedvärdera Oss rookiesar Det är bra folk så jag är personligen inte rädd o fråga, dock skulle jag kanske låta bli o fråga vad dom har på sig haha.....

  8. #8
    Jättekul med alla frågor!

    Vitsen med just ett forum är att fråga, få tips, ge tips, dela med sig etc...

    Jag tycker det är jättekul att så många nya köper H-D för första gången och kan vi hjälpa till här inne så kommer det öka förstagångsköpen ytterligare, det lovar jag. :thumbs up smiley:


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  9. #9
    Hagis..Jodå, gummiupphängningen gör ju så att vibbarna från motorn inte går vidare ut i chassiet. I alla fall så tar det bort en del av dom.
    Om du vill få lite annan karaktär på din hoj så ska du prova att byta växelådsdrevet till ett som sitter på 1200 modellerna. Drevningen innebär att man får lite lägre varv på motorn och oftast även mindre vibbar i normalfart. Min sporre är 1200 konvert. och drevad och jag marschar lätt 120 kmh/tim mil efter mil. Original 883 drev är 27 kugg och 1200 drevet är 29 kugg. Man använder samma rem och man byter drevet på ca 1 timme.
    D.F.W.T.B

  10. #10
    Hagis
    Guest
    IDI ska dra ett pm till dig sen! Vill konvertera min med men behöver tips

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av IDI Visa inlägg
    Om man konverterar till 1200 är det också bra att byta tändmodulen så att man får bättre tändkurvor i 1200'an.
    Intressant, visste jag inte, nån speciell tändmodul du kan rekommendera och kan detta hjälpa en 883 oxo?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  12. #12
    883'ans tändmodul har en lite långsam tändkurva jämfört med 1200'ans.
    Vid 2000 rpm har 883 10 graders förtändning och 1200 har 20 graders.
    883 kommer inte upp i full högtändning förrän vid 6000 rpm medans 1200 är uppe i full högtändning vid 4200 rpm.

    En 883 som man öppnat upp med filter och avgas går betydligt bättre med en annan modul. För att inte säga 1200'an.

    En tändmodul som passar bra (om man får tag på den) är den tidiga 1200 modulen P/N 32410-87. Den är bara "Plug and Play".

    Andra moduler som är bra är Crane, Accel, DynaTek, Daytona Twintec osv.
    D.F.W.T.B

  13. #13
    Hagis
    Guest
    IDI
    Så du menar om jag förstår det rätt, att jag då som bara har filter och avgas via Screaming Eagle bör byta denna modul för att få bättre tändning på rätt varv?

  14. #14
    Om man vill ha ut vad som finns i motorn, så Ja. Annars så funkar det ju hyfsat med originalmodulen. Man kan jämföra med insprutmotorerna. På dessa mappar man om både insprut och tändning när man byter renare och avgas (om man gör det rätt). På avgashojar bestyckar man ofta bara om förgasaren och glömmer tändning. Tändboxarna har varit ett tufft jobb för Harleys ingenjörer att få till så att de kan stå upp mot miljö och alla andra krav som finns.

    Om man konverterar till 1200 (ofta högre komp) eller höjer kompressionen på en 883 ska man definitivt ändra på tändningen.
    D.F.W.T.B

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av IDI Visa inlägg
    Om man vill ha ut vad som finns i motorn, så Ja. Annars så funkar det ju hyfsat med originalmodulen. Man kan jämföra med insprutmotorerna. På dessa mappar man om både insprut och tändning när man byter renare och avgas (om man gör det rätt). På avgashojar bestyckar man ofta bara om förgasaren och glömmer tändning. Tändboxarna har varit ett tufft jobb för Harleys ingenjörer att få till så att de kan stå upp mot miljö och alla andra krav som finns.

    Om man konverterar till 1200 (ofta högre komp) eller höjer kompressionen på en 883 ska man definitivt ändra på tändningen.
    Förslag på var man köper sådan box?

  16. #16
    MecTec, Mek1, Bikeline, Harleydealers
    D.F.W.T.B

  17. #17
    Dåså mina vänner

    Vad säger ni om det här objektet? http://www.blocket.se/vasternorrland....htm?ca=10&w=3

    Miltal- spelar det någon större roll?

    annars ser den fin ut tycker jag.

    Vad säger expertpanelen?

  18. #18
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Ser trevlig ut. Vad jag sett så kommer miltalet på den påverka andrahandsvärdet. Tror hojarna börjar bli svårsålda när de passerar runt 3000. Men rent mekaniskt är den ju precis inkörd.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  19. #19
    Absolut bra.. du får sänka den bak 10-15cm bara

    Skämtåsido.. R-modellen är kanon då den har svart motor!
    KÖP!

    Ball plåt dessutom..WOFF!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  20. #20
    Eller den här kanske.
    Kolla vad som ingår för 10 lappar till!!
    http://www.blocket.se/stockholm/Harl....htm?ca=11&w=1

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •