Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: 883 - Köptips

  1. #1
    V.I.B Skuggans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    194
    Tackad: 0

    883 - Köptips

    Dilemma eller kanske i-landsproblem...

    Närmar sig 40 och det gör äntligen också A kortet (uppkörningen närmar sig), tackvare en HD dröm som länge och väl grott inombords =)

    Nu till frågan, har en ganska tight budget i år för hojköp. Nu är ju i stort sett säsongen slut men om det blir fint septemberväder kan man ju säkert hinna med ett antal mil innan man får ägna vintern åt puts, så jag är sugen på att köpa i år. Dock är enda möjligheten ekonomiskt att köpa en beggad 883:a, frågan är om den är alldeles för liten eller om den tvärt om är en alldeles perfekt första hoj?
    Är 186 och väger in på runt 95 så jag är ingen liten pajsare direkt.

  2. #2
    Hagis
    Guest
    186 och 95 pannor, det är ingen vikt per cm2
    Jag vet vart du kommer från i din fråga, pengar vs vad man får för dom inom HD hojs världen!
    Så länge du sitter bra på hojen så tycker jag inte du ska oroa dig så mycket för att det är en 883a! Ska du ta frugan på semester med den hojen? Nja kanske inte, då behöver du kanske lite mer men som solo hoj kan jag inte säga att du kommer bli besviken! Det är helt okej flås i den hojen och den är lätt att köra, så har du inte erfarenhet av +300 kg så börja med 883an!
    Jag vet inte vad du har för budget, men om du har möjligheten så spara 5-7 kakor och vila någon månad, då kan du hitta en konverterad 883, då har du en 883a med en 1200 motor

  3. #3
    Välkommen Skuggan!

    Vilken budget har du?? pratar vi 25.000 eller 75.000,-

    Jag har kört 883 -01 ett tag 1.85 och väger 84 pannor, inga problem alls. Visst är det en lite nättare H-D men ändå en H-D att börja på! Det är en dessutom en skottsäker båge! Som en B18 motor kan man säga...
    Man kan göra en hel del för att få det att kännas större: Brett styre, högt styre, framflytt och låg sadel etc etc.

    Och som Hagis säger, du kan konvertera den till 1200 när du har råd. Om du kan själv kostar det ca 6000-8000.- att göra detta. Tar några dagar i lugn takt.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #4
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Jag hade en 2004 Sportster XL1200R innan jag köpte min SB och är 183 .. var ok för mig :thumbs up smiley: ...och som Hagis sa .. kan alltid göra en 1200 konverteringen senare om du vill. Bäst att du provköra och se hur det känns ? Framflytt..apes ??
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer S.Rörum 012.jpg  

  5. #5
    V.I.B Skuggans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    194
    Tackad: 0

    Tackar!

    Låter som det kan vara en plan då, framflytt lär det bli och brett dragbar styre....sedan en del annat också men det är huvudplanen. Budget just nu ca 45-50k, varianten är ju att strunta i att köpa någon nu och vänta tills nästa säsong men som sagt lär man vilja ut på stubben när man väl har kortet i sin hand. Är det någon årgång man skall hålla sig borta från?
    Novis fråga, är det samma ram som på 1200:an? Storleksmässigt och så?
    Senast redigerat av Skuggan den 2011-08-12 klockan 08:10.

  6. #6

    883 som en segelbåt?

    Admin har väl en bra lista för det där, tror "bäst och prisvärdast" var mellan 00-03 - Årsmodell 2004 så blev motorn gummiupphängd (skönt men töntigt), 2005 blev dem med insprutning (bra men dyrt o trimma). Men du skuggan, vänd ett varv till i plånboken o sikta på en 1200 direkt. Jag kör 883 idag, o det går helt ok som första hoj som alla skrivit, eller tills du får prova en 1200. Jag pratade med tassen igår på www.sportster.se . Han jämförde vänligt och glatt sportster 883 med det närmaste en harley kan komma en segelbåt. Tassen gillar ju racing o fart men ha det iaf i åtanke. Om du inte kan göra konverteringen själv så kostar en utförd konvertering till 1200cc minst 10.000 . Vill man ha en trimmad 1200 istället så landar man strax över 20.000. Tänker du ändå lägga pengar på att byta allt som du inte gillar, så köp det billigaste du kan hitta. Annars vänta o ta det lugnt o hitta den som DU vill ha. Jag har ett dragbar 80cm till salu. PM om du e sugen sedan.

    En polare vill kränga sin Sportser 883R som e lite custad på ett schysst sätt. PMa om du vill ha nummer.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer sporster-883.jpg  

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Skuggan Visa inlägg
    Novis fråga, är det samma ram som på 1200:an? Storleksmässigt och så?
    Japp, exakt likadana cyklar, endast 1200cc delarna som skiljer.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  8. #8
    883R är bra om man gillar svart då motorn är svart....:thumbs up smiley:


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  9. #9

  10. #10
    V.I.B Skuggans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    194
    Tackad: 0

    Grymt, tack för all info och svar. Börjar mer och mer glömma bort alla "vanliga" hojar som jag hade tänkt börja med hehe

    http://www.blocket.se/gavleborg/Harl...m?ca=23_11&w=3 <-Sådär var min tanke att den skulle se ut! Blir nog ett samtal till dem idag!

  11. #11
    Klart länken inte funka


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  12. #12

  13. #13
    V.I.B Skuggans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    194
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Klart länken inte funka
    http://www.blocket.se/gavleborg/Harl...m?ca=23_11&w=3

    Fungerar den där då?

  14. #14

  15. #15
    Kolla efter läckor, vanligt att de läcker mellan rockerboxarna och cylindrarna (H-D originalpackningarna är skit på dessa).
    Inte hela världen om den läcker, men pruta då till ett packningsbyte. :thumbs up smiley:


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  16. #16
    Hagis
    Guest
    haha vart lite fundersam när jag klicka på första länken och fick upp en "Ytterdörr"
    Hade det inte varit sådan resväg för min del då mitt schema är späckat så hade jag åkt på den hojen! 44 K för en fin 1200.... köp den!

  17. #17
    Hagis
    Guest
    Jag lånar denna tråd lite!
    Jag åker och kollar på en 883a -02 nu i helgen. Inte konverterad men det hör inte till saken!
    Då jag har en 5 årig styvson och vi har motorolja och bensin i blodet sen födsel så är inte husvagnscamping våran grej, vi åker hellre på hoj semester i 2 veckor!

    Men jag vill inte sätta en 6 åring bakom mig på en sån lång resa, så jag överväger att titta på en sidovagn som man i så fall kan koppla på! Är det någon som har erfarenhet av detta?
    Priser, går det att göra själv osv... all upplysning är av intresse!

  18. #18

  19. #19

  20. #20
    Askoola..nu blev jag ju sugen



    Sen monterar du på en AK-47 till grabben...skjuta ärtor!



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •