Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Köpa ny eller begad Fatboy

  1. #1

    Köpa ny eller begad Fatboy

    Tjena!

    Ny på forumet, men nu har jag äntligen bestämt mig för att skaffa mig en HD och en mattsvart Fatboy ligger högt upp på önskelistan. Jag kan tänka mig att betala en slant för att få en skön upplevelse och så problemfritt ägande som möjligt. Vad jag förstått så har Harley Davidson ganska bra andrahandsvärde, men vid vilket miltal / ålder skulle ni säga att man får bästa hoj för pengarna? Något man verkligen bör passa sig för eller tänka på om man köper begat? Och om jag köper en sprillans hoj, hur mycket ska jag räkna med att den förlorar i värde under första åren? Samma prisfall som för en ny bil?

    /Mantic

  2. #2
    Ja, räkna med stort prisfall. De priser du ser tex på Blocket är rena önskepriserna. Tiden är över när man fick igen pengarna på en begagnad hoj. Köp en fin begagnad som sjunkit mycket i värde. En välskött hoj skall inte vara någon risk nästan oavsett årsmodell.

  3. #3
    Nytt är ju alltid nytt. Det kommer man inte ifrån. Jag skulle gärna köpa ny om jag jag hade råd.

    Se det som en investering utan kapitalavkastningså hjälper det kanske

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Bombers avatar
    Reg.datum
    Jan 2015
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    25
    Tackad: 9

    Ny med originalstuk...
    Eller kanske en bättre begagnad som är mer i din egen stil.
    Personligen så skulle jag idag köpt en begagnad som redan var ombyggd om du har tanken på att få den lite mer personlig.
    Kostar sjukt mycket att "Hotta upp" en harley med originaldelar idag. Men är en sjukt trevlig hoj.

  5. #5
    Tycker personligen att de äldre med Evo är rätt fräcka. Och det är bara en tredjedel av priset mot en ny. Men det är klart att effekten är inte riktigt densamma.

  6. #6
    Tack för alla matnyttiga inlägg. EVO'n har jag hört ska vara rätt klen, och den har jag lite lämnat därhän, men är den charmig så kan det absolut vara värt en extra titt.

    Har även hört att Fatboy Special 2016 har en ny motor som folk verkar gilla, men när jag jämför på Harleys sida märker jag ingen skillnad mot 2015 modell. Någon som vet skillnaden mellan motorerna som kan klargöra?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av mantic Visa inlägg
    Tack för alla matnyttiga inlägg. EVO'n har jag hört ska vara rätt klen, och den har jag lite lämnat därhän, men är den charmig så kan det absolut vara värt en extra titt.

    Har även hört att Fatboy Special 2016 har en ny motor som folk verkar gilla, men när jag jämför på Harleys sida märker jag ingen skillnad mot 2015 modell. Någon som vet skillnaden mellan motorerna som kan klargöra?
    Några modeller 2016 finns i special edition med bl.a en hottad 110" motor. Samma motor men lite mer pulver.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Några modeller 2016 finns i special edition med bl.a en hottad 110" motor. Samma motor men lite mer pulver.
    Okej! Tack!!!

    Det var ungefär vad jag trodde, men utan att vara säker...

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Tycker personligen att de äldre med Evo är rätt fräcka. Och det är bara en tredjedel av priset mot en ny. Men det är klart att effekten är inte riktigt densamma.
    Efter att ha läst den här återblicken från förr blir man ju lite gladare inställd till EVO'n. Inte för att jag vet om det väger över, men ändå...


    http://www.hdopenroad.com/guest-arti...e-sweet-years/

  10. #10
    Någon som har erfarenhet både av EVO'n och TwinCam? När man läser artikeln som den ovan om EVO'n, så får man känslan av att TwinCam:en inte håller för att åka långt och mycket... Jag kan hålla med om beskrivningen att många hojjar som säljs på Blocket inte har gått speciellt långt...

  11. #11
    EVOn är en jättebra motor, visst är den lite slöare än en TC men vi pratar ju HD, vill du ha något snabbt och sportigt kan du välja vad som helst från annan tillverkare och den kommer att köra åttor runt HDn. EVO räcker gott till även på en fullastad Electra. Sedan är ju även de sista Evosarna lite till åren och det är ju en liten nackdel. På min gamla Electra har jag en otrimmad Shovel, den är slö men går otroligt fint och så småningom kommer man upp i 120 och kan cruisa där. Den har funkat bra och tagit mig bla till Budapest, runt Vitryssland och så.

    TC är ju en nyare konstruktion och naturligtvis bättre på allt, den är lite vekare om man skall trimma och tok-köra men för normal körning så går den säkert 50 000 mil innan man behöver göra något. Jag har haft min 2003 TC88B i en stelbenschopper i snart tio år men har inte åkt längre än till Kiev, St Petersburg, Kroatien och norra Rumänien så jag vet inte hur tillförlitlig den är på längre turer. Hur långt skall du?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    EVOn är en jättebra motor, visst är den lite slöare än en TC men vi pratar ju HD, vill du ha något snabbt och sportigt kan du välja vad som helst från annan tillverkare och den kommer att köra åttor runt HDn. EVO räcker gott till även på en fullastad Electra. Sedan är ju även de sista Evosarna lite till åren och det är ju en liten nackdel. På min gamla Electra har jag en otrimmad Shovel, den är slö men går otroligt fint och så småningom kommer man upp i 120 och kan cruisa där. Den har funkat bra och tagit mig bla till Budapest, runt Vitryssland och så.

    TC är ju en nyare konstruktion och naturligtvis bättre på allt, den är lite vekare om man skall trimma och tok-köra men för normal körning så går den säkert 50 000 mil innan man behöver göra något. Jag har haft min 2003 TC88B i en stelbenschopper i snart tio år men har inte åkt längre än till Kiev, St Petersburg, Kroatien och norra Rumänien så jag vet inte hur tillförlitlig den är på längre turer. Hur långt skall du?
    Hahaha! Super Stroker!

    Jag ska inte ha något sportigt. Cruisa runt på svenska landsvägar soliga dagar är målet så här långt. Och det känns väl som att en vända runt Europa blir en engångs-upplevelse den dagen jag känner mig redo för det. Tack för svar!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Tycker att de äldre med evo är mycket snyggare. De nya, med den groteskt breda bakdelen/bakskärmen saknar ju all skärpa i linjerna, den bakdelen är bara... stor.

  14. #14
    Ett par suspekta bekanta till mig stack iväg på en långtur förra sommaren och har kommit hem nu efter att åkt en sväng till Iran, runt omkring samt skeppat hojarna till södra Sydamerika o körde upp och i USA.

    När de skulle välja hojar skaffade de varsin Roadking. Med EVO. Varför, jo det är en enkel robust och bra motor som enklare går att fixa om något händer. Tex är det enkelt att stoppa in ett mekaniskt brytarsystem efter vägen om något händer, det går i nödfall med nästan vilka brytare som helst. I Vitryssland för några år sedan brann ett elektroniskt tändsystem för en polare (vi kan kalla honom Per-Anders) och in åkte ett mekaniskt. Efter 15 minuter gick kondensatorn på detta system. Men vi fick tag på en konding till någon Rysk traktor så kunde vi fortsätta! Denne kamrat förslog sidventilare till våra långåkarvänner, inte mycket som kan gå fel med en sådan!

    Jag kan också nämna att på vår Vitrysslandtripp så körde en av gubbarna en stelbenschopper med Knuckleheadmotor, ganska varmt och åka hela dagarna i 120. Ganska bra grejor som fixar det efter 70år!

  15. The Following 2 Users Say Thank You to stroker49 For This Useful Post:

    Jonasbaggen (2016-06-14), Robban (2016-06-16)

  16. #15
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Tycker att de äldre med evo är mycket snyggare. De nya, med den groteskt breda bakdelen/bakskärmen saknar ju all skärpa i linjerna, den bakdelen är bara... stor.
    Welll jag förstår vad du menar men vet inte om jag håller med dig. Jag tycker de nya Fatboy är jävligt snygga, speciellt som sagt, den mattsvarta...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  17. #16
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ett par suspekta bekanta till mig stack iväg på en långtur förra sommaren och har kommit hem nu efter att åkt en sväng till Iran, runt omkring samt skeppat hojarna till södra Sydamerika o körde upp och i USA.

    När de skulle välja hojar skaffade de varsin Roadking. Med EVO. Varför, jo det är en enkel robust och bra motor som enklare går att fixa om något händer. Tex är det enkelt att stoppa in ett mekaniskt brytarsystem efter vägen om något händer, det går i nödfall med nästan vilka brytare som helst. I Vitryssland för några år sedan brann ett elektroniskt tändsystem för en polare (vi kan kalla honom Per-Anders) och in åkte ett mekaniskt. Efter 15 minuter gick kondensatorn på detta system. Men vi fick tag på en konding till någon Rysk traktor så kunde vi fortsätta! Denne kamrat förslog sidventilare till våra långåkarvänner, inte mycket som kan gå fel med en sådan!

    Jag kan också nämna att på vår Vitrysslandtripp så körde en av gubbarna en stelbenschopper med Knuckleheadmotor, ganska varmt och åka hela dagarna i 120. Ganska bra grejor som fixar det efter 70år!
    Fantastisk historia! Mer sånt!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  18. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av mantic Visa inlägg
    Welll jag förstår vad du menar men vet inte om jag håller med dig. Jag tycker de nya Fatboy är jävligt snygga, speciellt som sagt, den mattsvarta...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Då har vi olika smak, den tycker jag ser jävligast ut. Min granne har just köpt en sån.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2016-06-14 klockan 09:17.

  19. #18
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Då har vi olika smak, den tycker jag ser jävligast ut. Min granne har hus köpt en sån.
    Hehe! Well, let's agree to disagree!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  20. #19
    Ni har fel båda två. Roadking är den enda som ser vettig ut, för de ser på håll ut som en Electra före 1984!

  21. #20
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ett par suspekta bekanta till mig stack iväg på en långtur förra sommaren och har kommit hem nu efter att åkt en sväng till Iran, runt omkring samt skeppat hojarna till södra Sydamerika o körde upp och i USA.

    När de skulle välja hojar skaffade de varsin Roadking. Med EVO. Varför, jo det är en enkel robust och bra motor som enklare går att fixa om något händer. Tex är det enkelt att stoppa in ett mekaniskt brytarsystem efter vägen om något händer, det går i nödfall med nästan vilka brytare som helst. I Vitryssland för några år sedan brann ett elektroniskt tändsystem för en polare (vi kan kalla honom Per-Anders) och in åkte ett mekaniskt. Efter 15 minuter gick kondensatorn på detta system. Men vi fick tag på en konding till någon Rysk traktor så kunde vi fortsätta! Denne kamrat förslog sidventilare till våra långåkarvänner, inte mycket som kan gå fel med en sådan!

    Jag kan också nämna att på vår Vitrysslandtripp så körde en av gubbarna en stelbenschopper med Knuckleheadmotor, ganska varmt och åka hela dagarna i 120. Ganska bra grejor som fixar det efter 70år!
    Men den ene suspekta vännen bytte ju till en ny motor innan han åkte vidare från Sverige, så den är väl lagom inkörd nu Tänk om han bara hade valt en shovel istället......

  22. Följande användare tackar hasse diesel för detta inlägg:

    Jonasbaggen (2016-06-14)

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-13, 11:20
  2. Dyrt eller billigt !!?? Snygg eller ful !!??
    Av Banditen01 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-06-25, 12:38
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-04-30, 13:01
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 19:23
  5. Fatboy eller Deuce avgas
    Av IDI i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-07, 11:56

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •