Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Montera progressiva dämpare

  1. #1

    Montera progressiva dämpare

    Hej
    Jag funderar på att montera ett par progressiva dämpare 11" på min Sportster 883R. Jag har en Lejonkulan (Storsporten) med sk. vattenformad rygg (dvs väskan ligger skålformat runt dämparen). Nu till mina frågor:
    1) Kommer väskan fortfarande att passa eller kommer vinkeln på dämparen ändras?
    2) 11" betyder väl en sänkning av bakdelen på ca 5cm, kommer väskan skrapa i marken då jag lurar hojen i kurvorna?
    3) Bör man montera ett kortare stöd efter "ingreppet"
    4) Postiva/negativa konsekvenser?
    5) Jag vill ffa behållaväskan, borde jag isåfall överväga en längre dämpare, det finns ju allt från 11" - 12"

    Tack på förhand
    medicinmannen

  2. #2
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Gör en 11" modell, montera på och testa så får du en bild av hur allt sitter? Du kan till och med höja upp hojen, dra av dämparna och kapa till 11" virke och ställa allt på så ser du precis hur det estetiska kommer att bli.
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  3. Följande användare tackar abelseth för detta inlägg:

    medicinmannen (2016-05-15)

  4. #3
    Tack för tipset. Får prova, jag har mätt avståndet från marken till väskan och det verkar lite tight. Vill ju helst inte skrapa min fina väska i kurvorna.

  5. #4
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Kan bara svara på några:
    3) Bör man montera ett kortare stöd efter "ingreppet" Ja! eller göra ett jack vid fästet på ramen så stödet får liten annan vinkel
    4) Postiva/negativa konsekvenser? Det blir inte så mycket fjädring kvar för rumpan, kolla oxå att kablar och ev skruvar mm går fritt från däcket.
    Det blir väldigt mycket snyggare och bra för kortare personer

  6. Följande användare tackar minhoj för detta inlägg:

    medicinmannen (2016-05-16)

  7. #5
    Jag har Progressive 11" dämpare på min -04. Har inte kortat stödet och den har inte tippat hittills

    Positivt är naturligtvis att den ser någorlunda låg och snygg ut. Däremot tycker jag dom är lite mjuka, jag har förspänningen på max och åker altid ensam och dom slår igenom ibland när vägen är dålig. Markfrigången i kurvor är inga problem för mej, det går att lägga ner tillräckligt för hur jag kör. Däremot kan den skrapa i när man kör över korta fartgupp så dom får man åka på sidan av

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hoj2.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	47,6 KB 
Id:	18211

  8. Följande användare tackar KingCobra_HD för detta inlägg:

    medicinmannen (2016-05-16)

  9. #6
    Tack för svaret
    Är det ramen som riskerar att skrapa vid gupp? Markfrigången på 883R är ju ganska hög 141mm jämfört med tex 100mm på en 48:a. Kanske slipper jag det problemet, vad tror du?
    Med vänlig hälsning,
    Medicinmannen

  10. #7
    Tackar
    Ska kolla hur det blir, om det är tipprisk får jag vidta åtgärder. Är lösningen med jack i fästet krångligt? Som jag svarade KingCobra nedan så är ju markfrigången relativt hög på min hoj så det kanske inte blir någon issue med stödet heller?
    Tror ändå att det blir en klar förbättring eftersom 883R är så pass hög i originalutförande.
    Med vänlig hälsning,
    Medicinmannen

  11. #8
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Tips vad det gäller stöd, man kan hitta korta versioner. Köpte av en snubbe här inne förra året, hjälpte ordentligt då jag har sitthöjd på ca 65 cent. Annars kan man sätta stödet i ett städ och böja till lite
    Ska se om jag kan få upp nån bild på min hoj, kr också med postväska men har aldrig haft problem med skrap, enda som kan dra i är stödet.
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  12. #9
    Har du oxå 11" progressive suspension?

  13. #10
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Sänker man bak så tycker jag man ska sänka fram oxå, det blir snyggast så, det var så jag tänkte....och då behövs det en annan lösning på stödet
    så har vi gjort på frugans XL1200 -99

  14. #11
    Ok
    Jag tänkte börja med att sänka bak. Evt sänker jag fram vid ett senare tillfälle. Får se hur det blir med stödet isåfall.

  15. #12
    883r är ju högre just för att den har längre dämpare i bak och möjligen längre fjädrar i framgaffeln. Min hoj är sänkt 2" i fram åxå och stödet funkar fortfarande okej. Om du bara sänker bak blir det lite mer chopperlook på det hela, du får väl se om du tycker det ser bra ut.

  16. #13
    Det får bli en överraskning, det är ju bara att kompletera med sänkning fram ifall det blir för mycket chopper

  17. #14
    Det låter som en bra plan

  18. #15
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av medicinmannen Visa inlägg
    Det får bli en överraskning, det är ju bara att kompletera med sänkning fram ifall det blir för mycket chopper
    Jag köpte drop-in fjädrar fram och sänkte den säkert 2 tum. Blev riktigt bra istället för att köpa nya dämpare/släppa styrhuvudet.
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  19. #16
    Citat Ursprungligen postat av medicinmannen Visa inlägg
    Det får bli en överraskning, det är ju bara att kompletera med sänkning fram ifall det blir för mycket chopper
    Man kan lätt släppa ner 1" på benen i kronan. Då har du kvar fjädringsvägen o slipper det där hårda sänkfjädrarna.

  20. Följande användare tackar Henrik Forslund för detta inlägg:

    medicinmannen (2016-05-17)

  21. #17
    Låter intressant, hur går man tillväga?

  22. #18
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av medicinmannen Visa inlägg
    Låter intressant, hur går man tillväga?
    Lättar du toppen på gafflarna så sitter de fjädrarna i gaffeln nedtryckta med PVC liknande rör. Bara att kapa
    Eller så lägger man 1100 kr på ett drop in kit och sänker efter belåtenhet (också genom att kapa rören, men som Forslund sa, de är styvare.)
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  23. #19
    Det alternativet är ju asbra. Själv tycker jag fjädringen framtill är oklanderlig, har inget behov alls av styvare fjädrar. Är det bara PVC-rör som fungerar som distanser är det ju inget problem att ändra tillbaka om jag inte blir nöjd.
    Tack för tips (Henrik och adelseth)

  24. #20
    Nu är förvirringen kompakt..

    - Henrik menar att man ska flytta övre gaffelbenen uppåt i kronan så att dom sticker upp ovanför övre kronan med tex 1", effektiva längden på gaffeln blir ju då motsvarande kortare. Det är ju enkelt och gratis men inte speciellt snyggt med dom uppstickande ändarna. Det är ju ett bra sätt att testa sej fram hur mycket man vill sänka gaffeln hursomhelst.

    - Om gaffeln är original finns det inga PVC-rör att kapa, fjädrarna går ända upp till pluggarna.

    - Om man har ett drop in kit från tex progressive suspension (som jag har..) så består det av en lång och en kort fjäder samt ett PVC-rör som är tänkt att kapas till rätt längd beroende på vilken hoj man har, det följer med en liten tabell. Jag har kapat mina ungefär 15 mm mer än rekommenderat så den är väl i princip så låg man kan få den med drop in kitet. Jag tycker för övrigt inte att dom är speciellt hårda, ska man ha låg fjädring måste den ju vara hårdare för att det inte ska slå igenom men det är inget extremt, jag upplever min cykel som synnerligen mjuk och bekväm.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Progressiva dämpare Sporster
    Av Joakim Ekerfeldt i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-21, 20:54
  2. Progressiva stötdämpare
    Av Kwissling i forum Säljes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-30, 12:41
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-04, 21:53
  4. 11" progressiva dämpare
    Av Ozzy i forum Säljes
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 20:42
  5. Installera progressiva dämpare bak
    Av CrazyVic i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 17:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •