Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Tanklyft Sportster. Rensa snyggt under tanken,

  1. #1

    Tanklyft Sportster. Rensa snyggt under tanken,

    Hej alla entusiaster!
    Jag tycker det är grymt snyggt med luft under tanken på Sportstermodellerna. Beställde därför Tanklift, Key/ignition-relocationkit från DK Custom. Tanken från början var att låta Motospeed göra jobbet. Jag hade dock googlat en hel del och till sist beslutade jag mig för att prova själv. Med rätt verktyg, mod och försiktighet gick det som en dans. Enda missödet var att DK hade skickat fel tankliftkit och det upptäckte jag först i slutet av projektet. Det var inte värre än att jag fick vänta en vecka extra på nya delar som DK var så vänliga att sända med expresspost utan extra kostnad.
    Till min hjälp använde jag mig av Forty8:s tidigare tråd i ämnet, http://harleyforum.se/showthread.php...e-tuck-Del-1-2. Han gick ju tydligen lite s i all iver under projektets gång och glömde bort att fota själva "kablageringen" därför tänkte jag komplettera med ytterligare en tråd i ämnet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0316.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	53,1 KB 
Id:	18161Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0327.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	73,5 KB 
Id:	18162Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0335.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	62,7 KB 
Id:	18163Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0346.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	50,3 KB 
Id:	18164Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0348.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	57,9 KB 
Id:	18165Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0353.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	58,8 KB 
Id:	18166Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0496.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	18172Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0562.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	52,3 KB 
Id:	18168Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0564.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	18169Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0573.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	55,9 KB 
Id:	18170

    1) Jag började med att skapa ordning och reda på arbetsbordet. Jag hade Ipaden till hands under projektets gång. Använde mig av Forty8:s förträffliga guide samt dessa Youtubelänkar.
    https://m.youtube.com/watch?v=vT7GNOTz2OQ
    https://m.youtube.com/watch?v=ZihUP669jVM
    2) Börja med att lossa batterikåpan och dra ut huvudsäkringen (den stora gröna). Annars skiter det sig när du börja trixa med elen.
    3) Lossa bränsleslangen under tanken på vänster sida. Använd en trasa för att fånga upp bensindropparna.
    3) Montera av sadeln och lätta på det bakre fästet på tanken. Obs skruva inte bort bulten helt.
    4) Skruva loss den främre bulten helt och lyft därefter tanke. För att var på den säkra sidan använde den "Heliga skriften" som stöd för tanken.
    5) Nu är det bara att rensa bort plasthöljena som täcker kablarna och därefter plugga ur kontakterna.
    6) Skruva av tändningslåset och lossa fästet för tändspolen. Nu tejpade jag kablarna till tändningslåset och monterade den mellan bakre cylindern och batterikåpan (DK f6 tillval), fästet skruvas fast från höger sida och det är lite bökigt att komma åt. Man behöver man en ganska lång skiftnyckel. Tändspolen var betydligt lättare att montera fast mellan cylindrarna.
    6) Därefter fortsatte jag att rensa i kabelflätan och fördelade kablarna över ramen. Kablarna till respektive kontakt tejpades.
    7) Att fördela kablarna över ramen var det moment som var mest tidskrävande. Jag provtejpade fast kablarna med maskeringstejp, provsänkte tanken ett antal gånger, gjorde om och gjorde rätt flera gånger om. Till sist hittade jag det där goa läget när all bara faller på plats. Då lät jag maskeringstejpen sitt kvar och därefter tog jag fram Zipbanden och monterade dessa på några väl valda ställen.
    8) Stagen för att lyfta tanken monterades. Jag var tvungen att använda en extra bricka på utsidan av tanköronen, annars hade gängorna skavt mot ramen. Nu har jag en marginal på några millimeter på varje sida.

    Jag blev väldigt nöjd med resultatet. Projektet tog uppskattningsvis 1 dag i anspråk men jag är också extremt petig. Jag använde Loctite 243 (den blå) för att säkra samtliga skruvar mot vibrationer. För att linda kablarna använde jag silicontape, Tesa Xtreme Conditions, den ska tydligen klara temperaturer från -60C till +260C och den är klibbfri. Den går att köpa på K-rauta för 150kr. Jag använde två rullar. Så det kostar en slant men ändå värt varje krona.

    Jag förstod aldrig meningen med att följa den långa långa kabeln med den "osynliga" kontakten under hojen. Struntade i detta momentet och det blev hur cleant som helst ändå.

    När detta var klart roade jag mig med att flippa sidospeglarna uppochner, tycker det ser lite busigt ut. Jag hade också beställt en Caferacerkåpa på e-bay för ca 300kr inklusive frakt från Hong Kong. Kvaliten på ABS-plasten var förvånansvärt bra. Det följde med fästen och ett antal märkliga skruvar som inte passade någonstans så det var bara att gå på jakt efter nya schyssta skruvar. Någon bruksanvisning fick jag heller inte med. Jag hittade tackochlov den här filmen på You-tube https://www.youtube.com/watch?v=Sl4cmvPZF-s.

    Jag monterade även en sadel från Roland Sands med Caferacerstuk som jag köpte här på forumet av Sportster81.

    Hoppas detta kan vara till någon hjälp för andra som funderar på att göra denna mod
    Senast redigerat av medicinmannen den 2016-05-03 klockan 22:42.

  2. The Following 4 Users Say Thank You to medicinmannen For This Useful Post:

    Henrik Forslund (2016-05-04), Sedition (2016-05-08), Simon13 (2016-05-10), Sportster81 (2016-05-05)

Liknande ämnen

  1. rensa filter, nytt kostar 800spänn sportster 89 evo
    Av André Troy i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-26, 12:53
  2. Tanklyft 2" till Sportster
    Av Perra i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 17:56
  3. Vad är tanken med denna tanken?
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 19:45
  4. Rensa upp styret, rejält.
    Av mellqvist i forum Custom & Byggen
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-09-23, 19:55

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •