Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Varför har HD ägare ett behov av att visa?

  1. #1

    Varför har HD ägare ett behov av att visa?

    Jag har i många år funderat på varför många av eller kanske rättare sagt vissa av oss som kör HD har ett oerhört behov av att på något vis visa det, det är HD jackor, tröjor, kalsonger, kaffemuggar, klistermärken på alla övriga fordon personen ifråga äger etc. Tror folk att de är på något vis "badass" för de har en HD? Jag ser ingen som kör Kawasaki eller Moto Guzzi ha motsvarande. Faktum är att våra hojar är lika ovanliga som en Volvo, så de lite unika och ovanliga med en HD är sedan länge borta. Vad tycker ni? Bara en reflektion från min sida.

  2. #2
    Du har inte sett andra loggor än H-D på kläder? Bor du på Svalbard?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av KingCobra_HD Visa inlägg
    Du har inte sett andra loggor än H-D på kläder? Bor du på Svalbard?
    Nä jag har inte sett jackor med andra loggor i samma extrema utsträckning som ju HD ägare tenderar att ha, du kan väl inte på allvar mena jag har fel. Då kan jag vända på frågan och undra om du är blind......

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av racechopper Visa inlägg
    Tror det heter smart marknadsföring att få folk bli märkesfixerade reklampelare
    Märkesdyrkan och tror att man är "badass".....


    Men det var som sagt bara en reflektion.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    Nä jag har inte sett jackor med andra loggor i samma extrema utsträckning som ju HD ägare tenderar att ha, du kan väl inte på allvar mena jag har fel. Då kan jag vända på frågan och undra om du är blind.......
    Kanske är jag som bor på Svalbard för jag tycker inte man ser H-D loggor i nån "extrem" omfattning

  5. #5
    V.I.B Mallocs avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1
    Tackad: 1

    Ja du.

    Huruvida det förekommer i större eller mindre utsträckning på Svalbard än någon annan stans eller inte ger jag mig inte in i.
    Däremot kan jag bjuda på en reflektion hos mig själv.

    Jag har precis köpt min första H-D. En Street Bob -16. Jag har inte ens hämtat hem den från butiken än, jag väntar på lite värme. Men redan nu har jag köpt:
    -Keps
    -Grogg-glas
    -Mössa
    -Termosmugg
    -Plånbok
    -Solglasögon
    -Klistermärken (har satt ett på min laptop och ett på min telefon)
    Sedan har jag också fått (give aways av handlaren)
    -Nyckelring
    -Penna
    -Ryggsäck
    Det har också kommit ett tygmärke och en pin från H.O.G

    Varför? Helt ärligt, jag vet inte. Jag gjorde inte såhär med min Honda.

    Men det känns som att det finns ett behov av att fylla sin tillvaro med saker/symboler som är relaterat till det man tycker om bäst.
    Föräldrar som tatuerar sina barns namn o.d. gör samma sak. Mustang-ägare. Hårdrockare har t-shirts med sina favoritband. Band som inte spelas på Rix FM och som det blir viktigt för hårdrockaren att visa omgivningen att hen är lite mer intresserad av detta än andra. Alltså om du gillar Rix FM bäst (Kawa, Yamaha, Honda) kommer du inte att vilja skylta med det för det är för stor spridning bland kreti och pleti för att det ska säga något om dig/göra dig unik. Att köra H-D gör dig inte unik MEN satsningen på marknasföring om att du är det om du kör en H-D gör att du känner dig unik. Är lite coolare än de andra. H-D ägare är nog också generellt en köpstarkt grupp (det grundar jag på att cyklarna är dyra och den som väljer en H-D gör det inte för prisets skull) så det finns gott om utrymme för merförsäljning av merch. Alltså det finns fler saker att köpa med ett H-D-märke på än med ett Honda-märke.

    Så om vi återgår till mig då. Jag har en vilja att sticka ut. Lyssnar på metal, har hårdrocks-t-shirtarna, tatuerad över nästan hela kroppen, ska aldrig ha barn. Kort sagt, vägrar göra som man "ska". Hata konformism liksom

    Jag är 33 år och H-D-gubbarna kommer säkert att se på mig som en poser (de kanske använder ordet pojkspoling). De som åkt länge, skruvat längs vägkanten, har motorolja i skägget. De som är badass på riktigt. Men småbarnsfarsorna kommer förhoppningsvis se mig som rebellen. Det de egentligen själva också vill göra men fastnade i familjelivet. De har på sin höjd en hoj i garaget som stått i flera år och sitt barns födelsedatum tatuerat på underarmen.

    Så när jag går ut med min H-D-keps känner jag att jag visar att jag inte är den pappan. Jag har ingen volvo. Jag förstår att det såklart finns H-D-ägare som är pappor, har volvo, barn, tjock fru och allt det andra som hör till Svensson. Men det är inte den gängse bilden och inte den som förmedlas i H-D-reklamen/markadsföringen.

    Fan nu känns det som att jag orerar och därför slutar jag här. Då har du fått några ord från en med behov av att visa. Om än inte svaret på varför.

  6. Följande användare tackar Malloc för detta inlägg:

    Caspher (2018-04-02)

  7. #6
    Oj oj, du har termosmuggen. Du kan nog vänta dej ett samtal från mr Barger vilken minut som helst..
    Senast redigerat av KingCobra_HD den 2016-04-26 klockan 15:24.

  8. #7
    Har kört Harley sedan jag var dryga 20år,har avverkat 7-8st,har flera i garaget just nu,men kom på att jag har fanimej ingen H-D tröja ens....En jacka har jag iof,men det är nog också allt..Jag är nog ingen "äkta" Harleyåkare då :-)

    //Robban

  9. Följande användare tackar Robban för detta inlägg:

    [MullE] (2016-04-26)

  10. #8
    V.I.B burningheads avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    44
    Tackad: 13
    Tror helt enkelt att det handlar om bra marknadsföring under lång tid från Harleys sida.
    Det finns i mina ögon två tillverkare som fattat "merchandise" biten vid sidan om motorcyklarna.

    Det är HD & KTM, och ja jag har en hel del KTM prylar och endast en HD Skjorta.

  11. #9
    Citat Ursprungligen postat av burninghead Visa inlägg
    Tror helt enkelt att det handlar om bra marknadsföring under lång tid från Harleys sida.
    Det finns i mina ögon två tillverkare som fattat "merchandise" biten vid sidan om motorcyklarna.

    Det är HD & KTM, och ja jag har en hel del KTM prylar och endast en HD Skjorta.
    Jag förstår inte kopplingen till marknadsföring, det är ju inte så att man får kläder etc. gratis. Folk betalar för att gå i HD jacka, kallingar, mugg, hatt etc. Jag personligen tror fortfarande mycket på att många vill tro de är "coola".

  12. #10
    SOA tröjor......nja, där går definitivt gränsen!

  13. #11
    Värre är väl när man kommer hem till någon som har pyntat hela sitt hem med hd prylar och sen äger dom inte ens en. Hamna på en fest en gång hos en brud som hade exakt så. Det var hd klockor, ringar, pennor, tavlor, sängkläder, bordsdukar och hela lägenheten var ett enda myller i svart och orange. Ja till och med hennes lilla hund hette Harley. Och det är helt sant!! Men då jag fråga henne lite lågt, -Vad kör du för hoj? Så hade hon ingen. Inte ens A kort.
    Jag köpte en gång en harley jacka på BL som satt som skit i ryggen. Made in China skit. Sålde den för halva priset efter en provtur. Ett par HD solglasögon som inte gick köra hoj i så gav bort dom till mitt ex. Givetvis med min allra första harley jag ägde. Idag är jag på nr:5 och behöver inget sånt skit. Jag är shovelholic istället och jag vill inte bli botad! Men jag håller med någon ovanstående. Det är ju bara marknadsföring och hd och ktm har gjort det jävligt bra. För folk betalar apa för grejerna. Ktm säljer ju brödrostar som bränner in ktm på frukostfrallan. Vafan ska man med sånt skit till? men folk betalar bra för det. Jag måste erkänna att jag varit ktm beroende en gång med. Och visst det har väl inte helt gått över, för visst pillrar det till i endurohjärtat när man hör någon fullblods enduro komma på slangen med raka rör.
    Trägen vinner!

  14. #12
    Jag köpte min harley bara för att va cool.

  15. Följande användare tackar Henrik Forslund för detta inlägg:

    Banditen01 (2016-05-04)

  16. #13
    Har Yamaha jacka och mössa och nu även en HD jacka och en mössa... volvo, barn och fru. Badass, typ ganska långt därifrån. Kör min sportster i allväderställ och integralhjälm även när det snöar.

  17. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av sir.tooby Visa inlägg
    Kör min sportster i allväderställ och integralhjälm även när det snöar.
    Det är Badass Biker om nån frågar mig

  18. Följande användare tackar racechopper för detta inlägg:

    sir.tooby (2016-04-27)

  19. #15
    När jag ägde min XR1200 ett par år så var det allväders-ställ och vit hjälm .Hojen gick lika Illa/bra ändå .

    Var lite imponerad av alla eftermarknadsprylar i början ska erkännas men insåg att allt "skit" är MASStillverkat i Asien så det blev bara en dörrmatta i gummi när den såldes ut för halva priset. Den funkar säkert några år till. Även sedan jag bytte hojmärke.

  20. #16

    Varför har HD ägare ett behov av att visa?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    .....Vad tycker ni?
    ... att badass parallellen var långsökt, kör man ett märke & är stolt, vfr inte, har själv inte hela accessoar katalogen, ett gäng t-shirts i förbannat bra kvalité har det väl blivit genom åren. Tycker nog det är var mans val vill man köra all-in på H-D grejen så vfr inte, går ju vända på steken, hade inte Milwaukee folket vänt trenden o just fattat värdet av ett starkt varumärke hade konkursen varit ett faktum tidigt 80 tal, då hade vi fått slåss om gamla shovel, pannor och knuckle idag. Eftermarknads utbudet hade varit obefintligt. SoA eller dylikt skulle jag däremot aldrig välja, så tycker jag !!
    Senast redigerat av Banditen01 den 2016-05-02 klockan 21:57.

  21. #17
    Citat Ursprungligen postat av Malloc Visa inlägg
    Ja du.

    Huruvida det förekommer i större eller mindre utsträckning på Svalbard än någon annan stans eller inte ger jag mig inte in i.
    Däremot kan jag bjuda på en reflektion hos mig själv.

    Jag har precis köpt min första H-D. En Street Bob -16. Jag har inte ens hämtat hem den från butiken än, jag väntar på lite värme. Men redan nu har jag köpt:
    -Keps
    -Grogg-glas
    -Mössa
    -Termosmugg
    -Plånbok
    -Solglasögon
    -Klistermärken (har satt ett på min laptop och ett på min telefon)
    Sedan har jag också fått (give aways av handlaren)
    -Nyckelring
    -Penna
    -Ryggsäck
    Det har också kommit ett tygmärke och en pin från H.O.G

    Varför? Helt ärligt, jag vet inte. Jag gjorde inte såhär med min Honda.

    Men det känns som att det finns ett behov av att fylla sin tillvaro med saker/symboler som är relaterat till det man tycker om bäst.
    Föräldrar som tatuerar sina barns namn o.d. gör samma sak. Mustang-ägare. Hårdrockare har t-shirts med sina favoritband. Band som inte spelas på Rix FM och som det blir viktigt för hårdrockaren att visa omgivningen att hen är lite mer intresserad av detta än andra. Alltså om du gillar Rix FM bäst (Kawa, Yamaha, Honda) kommer du inte att vilja skylta med det för det är för stor spridning bland kreti och pleti för att det ska säga något om dig/göra dig unik. Att köra H-D gör dig inte unik MEN satsningen på marknasföring om att du är det om du kör en H-D gör att du känner dig unik. Är lite coolare än de andra. H-D ägare är nog också generellt en köpstarkt grupp (det grundar jag på att cyklarna är dyra och den som väljer en H-D gör det inte för prisets skull) så det finns gott om utrymme för merförsäljning av merch. Alltså det finns fler saker att köpa med ett H-D-märke på än med ett Honda-märke.

    Så om vi återgår till mig då. Jag har en vilja att sticka ut. Lyssnar på metal, har hårdrocks-t-shirtarna, tatuerad över nästan hela kroppen, ska aldrig ha barn. Kort sagt, vägrar göra som man "ska". Hata konformism liksom

    Jag är 33 år och H-D-gubbarna kommer säkert att se på mig som en poser (de kanske använder ordet pojkspoling). De som åkt länge, skruvat längs vägkanten, har motorolja i skägget. De som är badass på riktigt. Men småbarnsfarsorna kommer förhoppningsvis se mig som rebellen. Det de egentligen själva också vill göra men fastnade i familjelivet. De har på sin höjd en hoj i garaget som stått i flera år och sitt barns födelsedatum tatuerat på underarmen.

    Så när jag går ut med min H-D-keps känner jag att jag visar att jag inte är den pappan. Jag har ingen volvo. Jag förstår att det såklart finns H-D-ägare som är pappor, har volvo, barn, tjock fru och allt det andra som hör till Svensson. Men det är inte den gängse bilden och inte den som förmedlas i H-D-reklamen/markadsföringen.

    Fan nu känns det som att jag orerar och därför slutar jag här. Då har du fått några ord från en med behov av att visa. Om än inte svaret på varför.
    Haha höga tankar om folk som har ungar har två harley, ingen Volvo (porsche 911 och alfa romeo 159) barn och en snygg tjej. Har dock inga mössor, termosmuggar eller foppatofflor som skyltar ut vilka olika fordon jag har, trots att wl -42an faktisk är ganska ovanlig idag.. Men det kanske är det som visar att jag är en tråkig gammal familjefar? Att jag inte är nån reklampelare för AR, porsche eller harley. Fast vänta, gammal?.. 26 år är ju jag, och tämligen mycket mer gaddad än bara nått födelsedatum är jag oxå.. Nee sånna där steriotyper ska man nog inte dra in i diskutionen om vandrande reklampelare.

    Personligen tror jag det är ett sätt att finna tillhörighet. Drar man på sig hela harleskruden är chansen stor att man träffar på nån annan med nästan lika mycket reklam på sig så har man fått sig en vän..

    (träffade fö på en kille på ett jobb som hade en gammal sliten sturgis t-shirt på sig. En arbetspolare hade börjat prata hoj med han och tipsade om att jag skruva endel HD.. Blev pratandes med snubben som tog ung 5min på sig att komma på vad det va för HD han hade. Va tvungen att fråga om han hade vart till sturgis, "nee hehe fan den köpte jag på loppis"...)

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

  22. The Following 2 Users Say Thank You to alex.johansson For This Useful Post:

    HippieDream (2016-05-03), Robban (2016-05-03)

  23. #18
    Citat Ursprungligen postat av Banditen01 Visa inlägg
    ... att badass parallellen var långsökt, kör man ett märke & är stolt, vfr inte, har själv inte hela accessoar katalogen, ett gäng t-shirts i förbannat bra kvalité har det väl blivit genom åren. Tycker nog det är var mans val vill man köra all-in på H-D grejen så vfr inte, går ju vända på steken, hade inte Milwaukee folket vänt trenden o just fattat värdet av ett starkt varumärke hade konkursen varit ett faktum tidigt 80 tal, då hade vi fått slåss om gamla shovel, pannor och knuckle idag. Eftermarknads utbudet hade varit obefintligt. SoA eller dylikt skulle jag däremot aldrig välja, så tycker jag !!
    Badass parallellen ser jag ofta, trottoar-knuttar med hela HD kittet vad gäller tröjor, bandanas, fake guldkedja etc., men.......de har ingen hoj. Alltså försöker de verka "farliga knuttar" genom klädseln. Ett exempel bara på vad jag sett ett flertal ggr.

  24. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    Badass parallellen ser jag ofta, trottoar-knuttar med hela HD kittet vad gäller tröjor, bandanas, fake guldkedja etc., men.......de har ingen hoj. Alltså försöker de verka "farliga knuttar" genom klädseln. Ett exempel bara på vad jag sett ett flertal ggr.
    Man tror inte de e sant,fy fan va löjligt.Man kanske borde jobba med sitt självförtroende så man vågade gå ut utan att klä upp sej och vara så rädd
    att skitkorven tittade fram ur röven.
    Fuck cancer

  25. Följande användare tackar Noyen för detta inlägg:

    Fredrikrosen (2016-05-03)

  26. #20

    Varför har HD ägare ett behov av att visa?

    Om jag ser badass wannabe i ovan beskriven outfit kan man bara skratta åt det (med lr utan mc), men det är fortfarande deras val, exakt hur sorterar du ut vilka av dessa som har mc eller inte, stannar du dem o frågar? Känns mer som att resonemanget bygger på att det är viktigt för dig att har man ingen H-D får man inte bära accessoarerna.
    Senast redigerat av Banditen01 den 2016-05-04 klockan 08:38.

  27. Följande användare tackar Banditen01 för detta inlägg:

    kapsylen (2016-05-04)

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. SADEL FXR visa mig vad ni har!
    Av tjockben i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-08-04, 11:52
  2. Kul sätt att visa säkerheten på...
    Av Sanniz i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-05, 01:49
  3. Ett måste för alla Fatboy-ägare!
    Av Niko i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 11:50
  4. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-11-12, 12:53
  5. Dax att visa sig....
    Av Believerstefan i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 07:36

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •