Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Startmotor

  1. #1

    Startmotor

    Startmotor B/T 89-06 (ej Dyna 06) HD original köpes. Ej AB Runda Bulten från Mongoliet eller Nikkodango.

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    stroker49: Har en org svart TC startmotor (från Dyna -03) i prima skick med ny Spyke starter clutch.

  3. #3

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    1800mil. 100 mil efter genomgång med ny starter clutch. 1500kr och jag står för frakten.

  5. #5
    Ok, vi kör på det. Min var en kromad variant och jag kräks snart på all kinaskit. Vill du ha betalt med Swisch eller skall jag skicka en check ;-)

    Problemet med HD och att de sägs vara av bristfällig kvalitet är två:
    1 Ägarna. Många är som jag och tror de kan meka och förbättra saker.
    2 Man skruvar dit skit från AB Runda Bulten i Mongoliet och när grejjorna går sönder säger man att HD är skit!

    Det enda som går att använda är HD original samt bra skit som S&S, Jims etcetera.

  6. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    Banditen01 (2015-09-13)

  7. #6
    Rena poeten ju, skrattade gott !!

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ok, vi kör på det. Min var en kromad variant och jag kräks snart på all kinaskit. Vill du ha betalt med Swisch eller skall jag skicka en check ;-)

    Problemet med HD och att de sägs vara av bristfällig kvalitet är två:
    1 Ägarna. Många är som jag och tror de kan meka och förbättra saker.
    2 Man skruvar dit skit från AB Runda Bulten i Mongoliet och när grejjorna går sönder säger man att HD är skit!

    Det enda som går att använda är HD original samt bra skit som S&S, Jims etcetera.

  8. #7
    Jag har inte hunnit få dit strtmotorn jag köpte av Jonasbaggen ännu. Jag var bortrest några dagar förra veckan och åkte inte med paketet till garaget förrän i söndags morse. Jag planerade att spruta på en massa 5x56 och göra ren den etc. Men när jag öpnnade det väl emballerade paketet kunde jag konstatera att motorn inte bara var i mycket fint skick utan också ren och fin utan motstycke. Tack så mycket!

    Men jag har inte testat den :-( På min chopper är det trångt och jävligt så jag måste ta loss och vika undan oljetanken för att komma åt fästskruvarna till startmotorn. Enda sättet att komma åt de två skruvarna som håller startmotorn till innertransen är med förlängare och hylsa rakt från högra sidan. Men denna fina originalstart har det så trångt mellan sexkantskallen och motorhuset att det inte går att komma åt ens med en tunn led eller hylsnyckel. Vad gör ni andra, sätter ni dit en insex?

  9. #8
    Jag har insex på min.

  10. #9
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Man kan ju inte sälja gammalt smutsigt junk, Gunnar Som Pulare skriver så är det 2st insex skruvar org som håller starten mot innertranskåpan.

  11. #10
    Det blir insex 5/16 UNC x1 3/4", det gäller bara att hitta något verktyg som är långt så att jag kan sticka in det hela vägen från höger.

  12. #11
    Funkar med insex bits ihop med en lång 1/4" förlängare och en vinkelknut på den bakre bulten räcker med förlängaren på den främre bulten

  13. #12
    Ok, nu har jag kunnat provköra startmotorn med nya insexskruvar och oljetanken på svaj till vänster. Den snurrar så att man blir helt euforisk!

    Men nu till nästa problem! Skall man bygga chopper skall man gilla sådana här pussel:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Knut.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	30,6 KB 
Id:	17178

    Helvete var trångt och man måste montera allt i rätt ordning om det skall gå ihop sig!

    Det var trång utan motstycke mellan min kinesstartmotor och undersidan på oljetanken. Den nya originalstartmotorn är flera tiondelar större och det går inte att få dit oljetanken. Det går emot stora pluspolen.
    Så om jag river isär halva elsystemet så att jag få bort oljetanken och sedan får jag troligen skära ur och svetsa så jag får en svacka på undersidan för frigång.

    Solen sken och jag blev så trött på choppern så att inget annat fanns att göra än att rulla ut den gamla Electran för att åka lite svängar, den kan man lita på!

  14. #13
    Inget är som väntans tider

  15. #14
    Kick...
    Trägen vinner!

  16. #15
    Jag satte oljetanken i verkstadspressen och tryckte till en lite buckla så att pluspolen på startmotorn fick frigång. Nu är hojen i drift sedan någon vecka och startmotorn funkar bättre än vad man kan önska sig.
    Nu ringde en polare från Sundsvall och hade problem och kanske är det den kromade startmotorn med oklart ursprung som sagt upp sig. Jonasbaggen eller någon annan: finns det en begagnad originalstartmotor att köpa?

  17. #16
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Stroker49: Finns org startmotor att köpa billigt hos Pinwall Cycle parts på eBay. Sen kan ju Gibson eller någon annan ligga på en org startmotor.

  18. #17

  19. #18
    Nu har det löst sig och polaren har fått snurr på sin, det var andra problem inblandade. Tack i alla fall.

Liknande ämnen

  1. Startmotor-problem
    Av Jnbbs i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-07, 20:33
  2. startmotor
    Av Snow i forum Custom & Byggen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-23, 14:02
  3. Startmotor
    Av Elexem i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 22:20
  4. Startmotor
    Av Bent Knudsen i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 08:14
  5. Startmotor
    Av oggy69 i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 20:41

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •