Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Nybörjarfrågor..

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tackad: 6

    Nybörjarfrågor..

    Hej, Jag står i begrepp att i veckan förhoppningsvis köpa en Sportster forty eight -12 med ca 900 mil på mätarn . Vance n Hines short nånting och screaming eagle 1 luft.. Frågor: är 900 mil mycket för motorn? Vad bör jag förvänta mig vid provkörning, är det en slö hoj? Vridmoment? Utväxling motorväg? Soppatörst? När byta drivrem?Tips om bättre trim mottages gärna! Jag bor i Stockholm. Hälsningar Micke Söderlund ps. Priset 104 000:-
    Senast redigerat av Soderlund den 2015-08-25 klockan 16:49.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Soderlund Visa inlägg
    Hej, Jag står i begrepp att i veckan förhoppningsvis köpa en Sportster forty eight -12 med ca 900 mil på mätarn . Vance n Hines short nånting och screaming eagle 1 luft.. Frågor: är 900 mil mycket för motorn? Vad bör jag förvänta mig vid provkörning, är det en slö hoj? Vridmoment? Utväxling motorväg? Soppatörst? När byta drivrem?Tips om bättre trim mottages gärna! Jag bor i Stockholm. Hälsningar Micke Söderlund ps. Priset 104 000:-
    900 mil är ju knappt inget alls, den är ju inte ens inkörd då

  3. Följande användare tackar Sedition för detta inlägg:

    sir.tooby (2015-08-25)

  4. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tackad: 6
    :-)

  5. #4
    Hej!
    Frågor:
    är 900 mil mycket för motorn?
    Min har gått knappt 500 mil och det känns som om den bara blir bättre och bättre så 900 är inte mycket.

    Vad bör jag förvänta mig vid provkörning, är det en slö hoj?
    Jag tycker definitivt att 48:an inte är slö. Den drar fint. Jag har polare som sitter på klart kraftigare hojjar som tycker att draget är bra i den.

    Vridmoment?
    Helt OK, Vibrerar lite mer på låga varv, behöver lite varv för att gå riktigt bra.... typ över 2000

    Soppatörst?
    Under 0.5 på längre tripper mellan 80 - 120 km/h, annars strax över 0.5

    Tips om bättre trim mottages gärna
    Öppet avgas, Öppen Luftburk och mappad genom att köra den på rullande landsväg. (bra början)

  6. #5
    Instämmer i sir.tooby's inlägg, och tillägger att det finns hur mycket som helst att göra i trimväg, det är endast en fråga om hur stor plånbok man har!

  7. Följande användare tackar Martin för detta inlägg:

    sir.tooby (2015-08-25)

  8. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tackad: 6
    Hej igen och tack för svar! För en gångs skull känns det som när jag köpte första moppen eller första bilen.. en tredje ungdom ha ha. jag har alltid varit kritiskt inställd till Harley, mest pga allt oljud slammer och historier om att man man måste stanna var tionde mil o skruva fast allt som lossnat... men det det kanske upphörde på 90-talet?

    Jag säger detta med glimten i ögat så bli inte arga nu!

    jag ser verkligen fram emot att bli en Sportstertyp och att ta del av alla lärdomar som finns här på forumet.
    Återkommer med nya funderingar efter helgen då jag förhoppningsvis slagit till på ett bra ex--
    Tack så länge, Micke.

  9. #7
    V.I.B CZXVs avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    Om du varit kritisk pga. oljud så kanske du kommer tycka att just V&H Short Shorts-avgasrören är lite högljudda. Det är maffigt ljud å ena sidan, men kan kännas annorlunda efter två timmar på motorvägen. Det går dock att fixa med olika former av insatser för att skruva ner ljudnivån en aning, om man så vill.

    Annars skulle jag rekommendera att provköra hos t.ex. Probike innan du testar en privathoj. När jag provkörde hade de rätt cykel redan utanför, men jag tror nog de har en 48 demo att rulla ut om du ringer och frågar. Då kan du testa om det känns rätt, plus få något att jämföra hojen med.

  10. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tackad: 6
    Jag ringer dom nu! Har tänkt bege mig till Probike för sondering av terrängen.. Är det stora variationer mellan ex av samma modell när det gäller H D? Alltså från fabrik innan ägarna förbättrat? Hojen?
    Micke.

  11. #9
    Hej!
    Min gav 75 hk och 105 Nm efter tuning

  12. #10
    Har pysslat en del med ljuddämpare längre tillbaka i tiden (labbkörning med mätning av tryckfall vid olika pulsfrekvenser genom utblåset etc). Jag skulle tveklöst satsa på Supertrapp. Suveräna variationsmöjligheter i mottryck med skaplig ljuddämpande effekt. Dock är många av de kompletta systemen inte helt optimala (för 20 år sedan...). Dämparna i sig är dock kalas!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  13. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tackad: 6
    Jag skall till Probike imorgon o testa. Säljaren av 2012: an vill inte låta mig provköra vilket känns litet grisen i säcken.. Vad skulle ni gjort? Jag har stålar, borde jag handla av Probike istället o beställa allt som gör Sportstern till det jag hoppas på.? Avskalad, ny ensitssadel medfjädring rakt styre o vrid i mängd så det händer något när man vrider på rullen.. Short shots är snygga men jag gissar också att Supertrapp är bättre? Jag vill hellre att det går undan än att det låter.. Hjälp! Så många frågor så litet tid.. Vill ut innan sommarn är över. Litet stöd i mina undringar emottages tacksamt! Förresten, ärProbike en schysst dealer? Micke

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av sir.tooby Visa inlägg
    Hej!
    Min gav 75 hk och 105 Nm efter tuning
    Vad bestod tuningen av? Känns det bra?

  14. #12
    Hej!
    Köpte ett luffilterkit från Hammerperformance, Slipon från Acrapovic och Screaming Eagle Super Tuner. Bike i Trollhättan ställde sedan i den.
    I tråden ser du grafen.
    http://harleyforum.se/showthread.php...-efter-Dynojet

    Jag är jätte nöjd. Den går mycket bättre på låg och mellan register (Den var lite hackig på låga varv). Efter 4500 kommer det en massa drag Kör som mest upp till 4000 och strax över, räcker gott. Nu verkar de har gjort så att den kan varva till 7000 rpm...

    Dubbla ljuddämpare ger lite dålig markfrigång. Skulle nog rekommendera Supertrapp för lägre ljud (än de snygga short shotsen) och bättre frigång.

  15. Följande användare tackar sir.tooby för detta inlägg:

    Soderlund (2015-08-27)

  16. #13
    Soderlund: Om säljaren i te låter dig provköra så hitta en annan hoj. Det är köparens marknad och är man så otroligt puckad att man inte låter potentiella köpare provköra så förtjänar man fan inte att sälja heller.

  17. Följande användare tackar Martin för detta inlägg:

    Soderlund (2015-08-27)

  18. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tackad: 6
    Tack ska ni ha!! Struntar i tjommen o hoppas på vänligt bemötande hos Probike i morrn.

    Micke.

  19. #15
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Soderlund Visa inlägg
    Tack ska ni ha!! Struntar i tjommen o hoppas på vänligt bemötande hos Probike i morrn.

    Micke.
    Ja, och ändra dej inte nu, även om du känner dej lockad trots allt.
    Det behöver ju inte vara större fel än att personen är galen inuti själva huvudet, men det ringer väldigt många varningsklockor här.
    Det ringer varningsklockor så det sjunger om det!
    Köp inte!

  20. Följande användare tackar Caspher för detta inlägg:

    Soderlund (2015-08-28)

  21. #16
    Vilken dumskalle som inte låter spekulanter provköra

  22. Följande användare tackar larsengberg för detta inlägg:

    Soderlund (2015-08-28)

  23. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tackad: 6
    Tack för ert stöd , alla här på forumet vet väl hur det känns när köpdjävulen har en i sina klor.. Återkommer dagens hojtest.. Micke

  24. #18
    Citat Ursprungligen postat av Soderlund Visa inlägg
    Tack för ert stöd , alla här på forumet vet väl hur det känns när köpdjävulen har en i sina klor.. Återkommer dagens hojtest.. Micke
    Lycka till.
    Ett tips om probike o deras kundservice, ha lägre förväntningar än känslan av telefonkön till comhems bredbandssupport, då kan man bli glatt överraskad o gå ut igen o känna sig helt ok
    Mitt senaste besök var tyvärr ingen höjdarupplevelse ändå



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

Liknande ämnen

  1. Kedjekonvertering, frågor.
    Av admin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2016-08-04, 10:15
  2. Nybörjarfrågor shovel
    Av AntonElectra79 i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 22:44
  3. Sportster 1200 startar klockrent med dör när den blir varm! (nybörjare)
    Av kimedvinsson i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 21:20
  4. Köpråd till en nybörjare
    Av Kajen i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 15:00
  5. Nybörjare på Harley, gammal på hoj.
    Av stephand i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 11:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •