Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Varm bromsskiva bak, Road king

  1. #1

    Varm bromsskiva bak, Road king

    Hej!
    Tappade bromskraft bak vid körning och upptäckte att bromsskivan bak var skållhet.
    Placerat mc´n på lyftbord och kontrollerat följande.
    Bakhjulet roterar flera varv när man snurrar runt det med handen.
    Kört utan att bromsa med bakbroms, skivan blir ändå varm.
    Kontrollerat att det inte kommer någon värme från hjullagret.
    Renoverat bromsoket, kolvarna går lätt och smidigt. Bytt bromscylindern och bytt bromsolja, kollat så att skivan är rak, problemet kvarstår ändå.
    Problemet kom efter jag bytt till nya bromsklossar av hårdare sort, inte original, dessa är dock storsäljare till HD.
    Någon som har andra förslag?
    Är på väg att ge upp och byta ut oket, skivan, hydraulslang för att få slut på detta....

  2. #2
    Byt klossarna igen. Hjälper inte det iaf så tippar jag ändå på axel/hjullager.

  3. #3
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Byt klossarna igen. Hjälper inte det iaf så tippar jag ändå på axel/hjullager.
    Sprider sej verkligen värmen från ett rasat lager hela vägen ut till och ut i skivan tror du..? Låter skumt tycker jag.
    Men visst, kanske det är så.
    Hursomhelst, efter denna upphettning hade jag valt att kolla/helst byta hjullagren i vilket fall som helst.

    Bolak: Följdfråga. Går kolven lätt även efter montering och att bromsvätska fyllts på och du använt bromsen?
    Eller gick den lätt efter montering och du har inte kollat efter montering/trycksättning?
    Funderar på om trycksatt slang inte släpper tillbaka oljan eller gör det väldigt sakta. Det kan inträffa om det är skittrångt i en anslutningsnippel.
    Det hände mej en gång på 80-talet på en Bol Dơr.
    Slangen och nippeln fick moddas den gången så det blev fjutt i flödet.

    En följdfråga till. Finns det marginal mellan skiva och dina specialklossar då kolven är intryckt, eller är klossarna så tjocka att de nätt och jämt får plats?

    Nåt annat kommer jag inte på nu. Men byt lager, det är nog ingen dum försäkring för att få bekymmersfria mil i sommar. Bytte själv nyligen. Det ena såg ut som om det legat på sjöbotten utanför Rödön i Uddevalla.
    Har fettet försvunnit är det snart kört, se bilden så inser man vad jag menar.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0536.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	29,4 KB 
Id:	16770
    Senast redigerat av Caspher den 2015-05-26 klockan 19:46.

  4. #4

    Varm bromsskiva bak, Road king

    Bytt vätska o hoppat mellan DOT 4/5 o det har klegat igen så returen går för sakta som Caspher ovan är inne lite på !?!? Hjulet rullar lätt i "luften" men händer det ngt när man sitter på, långsökt kanske men ....

  5. #5
    Hur gammal är hojen? Jag hade ett liknande problem fast min broms ville ligga på mer och mer till den nästan låste sig. Visade sig att gamla broms slangar kan nästan luckras upp lite invändigt likt en kalkad blod åder. Så när du trycker på bromsen går vätskan ut i oket men gick ruskigt långsamt till baka när bromsen är släppt. Ju mer den låg på ju varmare det blev så expandera broms vätskan och blev mer broms. Jag böt broms slangar och allt blev toppen igen. Hoppas du förstår min lite röriga förklaring.
    // Hocke

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av bolak Visa inlägg
    Hej!

    Kört utan att bromsa med bakbroms, skivan blir ändå varm.

    Problemet kom efter jag bytt till nya bromsklossar av hårdare sort, inte original, dessa är dock storsäljare till HD.
    Skulle nog ha testat att byta tillbaka till de "gamla" bromsklossarna om de inte är helt slut och testkört.Vilka bromsbelägg
    var det du köpte ?
    Fuck cancer

  7. #7
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Banditen01 Visa inlägg
    Bytt vätska o hoppat mellan DOT 4/5 o det har klegat igen så returen går för sakta som Caspher ovan är inne lite på !?!? Hjulet rullar lätt i "luften" men händer det ngt när man sitter på, långsökt kanske men ....
    Ja, det där är ju en klassisk miss.
    Kan ju passa på att nämna en av orsakerna till misstaget. Utöver att man blandar vilt alltså.
    Dot 3 är ovanlig och används väl inte så ofta numera. Den är glykolbaserad.
    Dot 4, en väldigt vanlig bromsvätska är också glykolbaserad.
    Sen utvecklade man Dot 5.0 som är en silikonbaserad vätska och får inte blandas med glykolbaserad.
    Den tål mer värme och är ju en vanlig vätska. Original på åtminstone min HD.
    Senare utveckades en bromsvätska som nåt ljushuvud valt att döpa till 5.1
    Den är..glykolbaserad. Tål ännu mer värme än 5.0 men är inte blandbar med denna. Med 5.0 alltså.
    Lurigt där :-/
    Ville bara nämna detta - kanske räddar det nån som annars kanske råkat blanda fel vätskor.

  8. #8
    I mina rallytävlar-dar så va det ett känt problem att orginalbromsslangar kunde separera och vätskan kom ut i mellanskiktet i mellan yttre och inre delen av slangen, då kunde det bli en typ svullnad på slangfan och fick samma effekt som du beskriver, det löste man med metallomspunna teflon-slangar, då nöp det direkt när man brömsade, ingen svampeffekt där inte


    Skickat från min WC via Tapatalk
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

Liknande ämnen

  1. Road king -07
    Av Bigblock63 i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 23:12
  2. Life on the Road with the Road King
    Av hunky i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-08-08, 17:36
  3. Skillnad Road King Police vs "standard" Road King
    Av Robban i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-08, 15:46
  4. Road King
    Av Pettsson i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 17:00
  5. Road King-08
    Av fez i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 18:21

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •