Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Startmotor trött trots fräscht batteri

  1. #1

    Lightbulb Startmotor trött trots fräscht batteri

    Hej!

    Detta är mitt första inlägg så vi får se hur det funkar.

    Skulle sparka igång min Softail Deluxe 2007 i helgen efter att ha laddat upp batteriet över natten men icke sa Nicke, trött svar som om batteriet hade vart urladdat typ. Startmotorn svarar an från början men efter några varv dör den bort. Första tanken var att batteriet dött under vintern, köper ett nytt (Biltema) med samma resultat (efter att ha laddat upp det över natten). En kompis har mätt upp bägge batterierna och de visar dryga 12 v. Så min batteriladdare (Optima) tycks funka okej. Har även testat att kabla igång men med samma resultat, startmotorn var exakt lika trött.

    Hojen är mycket fräsch, har kollat jordningen till batteriet och inte ett spår av oxid så långt ögat når.

    Några tips om vad jag kan kolla på som nästa steg?

    Chopter

  2. #2
    Sök bland trådarna och du skall finna! Kolla anslutningarna, gör rent, fetta in med vaselin eller kopparpasta och dra fast. Speciellt jordkabelns anslutning till var den nu sitter..

  3. #3
    Hej har du kollat alla anslutningar till starten, när de står över vintern vill det gärna bli oxid överallt. du sa att du kollat jordningen, och då förutsätter jag att det var båda ändarna och inte bara vid polskon?
    Mvh Hasse

    - - - Uppdaterad - - -

    nu blev det dubbelsvar

  4. #4
    Ett batteri som håller 12.8 V är i 100% nyskick och då ska det mätas dagen efter du har laddat det.

    Biltemas batteri har bara 230 CCA jämfört med ett yuasa eller originalbatteri som ligger på 310CCA. Mindre CCA och det tar slut snabbare.
    Senast redigerat av Pulare den 2015-03-19 klockan 20:27.

  5. #5
    Aha, tack för bra info Pulare. Originalbatteriet (som jag trodde var slut) mättes dagen efter och det höll då drygt 12 v. Så slutsatsen att startmotorn är "trött" måste vara att felet inte ligger i dåligt batteri.

  6. #6
    Hasse diesel, har gjort visuell koll på jordanslutningen till batteriet (inklusive ramfästet) och ser ingen oxid där. Har ej kollat anslutning till startmotor dock. Ska kolla upp det också. Tack!

  7. #7
    koppla startkablar från ett bilbatteri direkt på mc batteriet har du fullt drag på starten då så är det ju inga problem med anslutningarna till starten och jorden från batteriet till motorn. Drygt 12 V vad är det 12.1 V ? Stor skillnad om batteriet bara droppar till typ 12.5 V. Kan vara en skadad cell och då sjunker spänningen direkt.Mät på batteriet under tiden du kör runt starten det får inte sjunka under 10 V under belastning.

  8. #8
    Han har redan gjort det Pulare. Oxiden syns ju inte om du inte skruvar isär anslutningen till ramen.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  9. #9
    Tack för era svar, ska göra ett ryck nu i helgen så får vi se om det löser sig. Allt tyder ju på att det handlar om dålig kontakt i någon av anslutningarna. Ska lossa dem och kika efter.

  10. #10
    När jag lyfter bort batteriet kommer jag ju lätt åt plusanslutningen till startmotorn (Softail deluxe 2007), men vet någon om det även finns en minusanslutning och var den i så fall sitter? Det är ju lite trångt! Har kollat på bilder på nätet men tycker mig inte hitta den i alla fall. :/

    http://www.ebay.com/itm/12V-Starter-...-/291109437986

  11. #11
    Du har bara en minusanslutning och den går från batteriets minuspol till chassiet eller något. Starmotorn är bara jordad genom att den sitter skruvad i innertransen och blir jordad därigenom.

  12. #12
    Tack stroker49, då behöver jag inte leta något som inte finns. Batteriets minuskabel har jag koll på.

  13. #13
    Hör och häpna, hojen startade i helgen utan problem. Det enda jag har gjort, förutom att kolla anslutningarna, är att jag laddat upp batteriet (original) rejält, typ i en vecka. Nu spinner den som en katt. Hå-hå-ja-jaa.

  14. #14

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Chopter Visa inlägg
    Hör och häpna, hojen startade i helgen utan problem. Det enda jag har gjort, förutom att kolla anslutningarna, är att jag laddat upp batteriet (original) rejält, typ i en vecka. Nu spinner den som en katt. Hå-hå-ja-jaa.
    Milwaukee moppe som spinner som en katt :-o !!! Då är det ngt allvarligt fel !?

Liknande ämnen

  1. Varningslampan för larmet slutat blinka trots fullt batteri
    Av DG65 i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-24, 21:33
  2. Startmotor 1,2kW
    Av Jonasbaggen i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-17, 22:56
  3. Startmotor S&S
    Av Latjo i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-26, 21:27
  4. Ultima 3.35" Beltdrive problem - Kopplingen "drar" trots frikoppling..
    Av PannaShovel i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 18:34
  5. Hjälp ! Bettan strejkar trots kollektivavtal!
    Av Vonkj i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 20:51

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •