Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vilken är maxbredden på bakhjulet på fatboy -00

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2015
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    28
    Tackad: 0

    Red face Vilken är maxbredden på bakhjulet på fatboy -00

    som rubriken lyder så undrar jag hur brett bakdäck jag får på originalfärgen utan att göra några andra modifieringar.
    Orginalhjulet är 130/90 -16. Vet att ett 150 ska gå dit men vill ha brett som möjligt och undrar om någon provat att kränga dit ett 160?
    Om man sätter ett smalare belt, hur brett går det då att få dit?

    Mycket funderingar . Tack på förhand

    Mvh Daniel

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2015
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    28
    Tackad: 0
    Ingen som vet nåt?

  3. #3
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Danne: Bakfälgen är org 16"X3" på din hoj. Ett 150/80-16 är nog max på den fälgen.
    Nästa steg är att byta till ett hjul med max en 17"x4,5" eller 18"x4,25" fälg. Då kan du köra med ett 160/60-17" eller 160/60-18" däck. Bredare = problem med belt / beltskyddet.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2015
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    28
    Tackad: 0
    Okej! Tack så mycket för svaret. Är helt ny på harley så det är mycket som man inte har koll på än
    Såg dock att det var en som sålde en orginalfälg från en -01 med ett 160 däck på?
    Vet du möjligtvis hur brett man skulle kunna få dit om man Bitte ut beltremmen också?

  5. #5
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Danne: Svårt att säga exakt då olika HD modeller skiljer sig lite åt. Du får försöka mäta dig fram. Rätt mkt jobb att riva hela primären (både inre och yttre) för att byta beltrem. Ibland finns det möjlighet att flytta det bakre belthjulet lite till vänster för att vinna några mm. Finns säkert någon Softail åkare här på forumet som kan ge dig ett bättre svar.

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2015
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    28
    Tackad: 0
    Ja, jag tänkte göra det. Mäta direkt på hojen så borde man ju kunna få fram det. Problemet kan ju ibland vara att vissa däck är bredare än vad det står om man mäter på bredaste stället men det löser sig.
    Tack för hjälpen

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Danne_77 Visa inlägg
    som rubriken lyder så undrar jag hur brett bakdäck jag får på originalfärgen utan att göra några andra modifieringar.
    Orginalhjulet är 130/90 -16. Vet att ett 150 ska gå dit men vill ha brett som möjligt och undrar om någon provat att kränga dit ett 160?
    Om man sätter ett smalare belt, hur brett går det då att få dit?

    Mycket funderingar . Tack på förhand

    Mvh Daniel
    Jag satte 160 på 3" fälg, fälgen är för smal för det. Däcket sitter ju fast ändå men det blir ihoptryckt o lite rundare o smalare än tänkt för 160.
    160 /80 däcken är jävligt hög profil på,bekvämt men kanske inte faller i smaken. Se bild bak med ovan beskrivning.

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2015
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    28
    Tackad: 0
    Ja, då kanske jag lika gärna kan köra med ett 150 istället om det ändå blir ihopklämt.
    Lite svårt att se på en bild men det kanske ser en aning hög ut profilen?
    Tack för bilden.. Man får ju lite bättre hum iaf.

  9. #9
    Har en softail 96:a å fick på 180 mm brett. Fick byta beltrem å sånt. -00 har nog bredare sving så du får dit 200 däck, men där måste ju rem å de bytas.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Jesperolsson6@hotmail.com Visa inlägg
    Har en softail 96:a å fick på 180 mm brett. Fick byta beltrem å sånt. -00 har nog bredare sving så du får dit 200 däck, men där måste ju rem å de bytas.
    På en 3" fälg?

  11. #11
    Nej fick byta fälg me givetvis:

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2015
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    28
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Jesperolsson6@hotmail.com Visa inlägg
    Har en softail 96:a å fick på 180 mm brett. Fick byta beltrem å sånt. -00 har nog bredare sving så du får dit 200 däck, men där måste ju rem å de bytas.
    Möjligt att svingen är bredare men skärmstagen begränsar också. Mätte idag när jag var till garaget och allt över 170 kommer att ta i skärm och stag och även beltremsskyddet.
    Vart köpte du smalare beltrem och vad gick det lös på?

  13. #13
    Jag tog orginal remmen å delade på mitten så köpte aldrig nån ny, men belthjul å skärmstag köpte jag på bikeline å fälg å däck i Moheda hos Calle, allt gick väll på runt 5000kr, minns inte redigt va just de kostade för gjorde mer på hojen.

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2015
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    28
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Jesperolsson6@hotmail.com Visa inlägg
    Jag tog orginal remmen å delade på mitten så köpte aldrig nån ny, men belthjul å skärmstag köpte jag på bikeline å fälg å däck i Moheda hos Calle, allt gick väll på runt 5000kr, minns inte redigt va just de kostade för gjorde mer på hojen.
    Okej! Gick det bra att dela remmen? Får man byta belthjul fram och vid bakhjulet då?
    Bytte du bakskärmen också? Lägg gärna upp bild i så fall 😀
    Många frågor men jag har aldrig skruvat HD förut och det verkar minst sagt vara en djungel med olika grejer som passar på den ena cykeln men inte den andra osv.

  15. #15
    En kompis jobbar med att göra remmar så han delade den till mej, går väll att göra hemma me men inte så lätt tror jag belthjul fram behövs inte, men bak behöver du, japp fick byta bakskärm också, tog jag från en softail 06:a, bara att mäta hur bred skärm du har. Har inte lyckats lägga upp bilder från telefonen här, men sitter jag vid datan nån dag kan jag lägga upp några bilder

  16. #16
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2015
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    28
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Jesperolsson6@hotmail.com Visa inlägg
    En kompis jobbar med att göra remmar så han delade den till mej, går väll att göra hemma me men inte så lätt tror jag belthjul fram behövs inte, men bak behöver du, japp fick byta bakskärm också, tog jag från en softail 06:a, bara att mäta hur bred skärm du har. Har inte lyckats lägga upp bilder från telefonen här, men sitter jag vid datan nån dag kan jag lägga upp några bilder
    Haha.. Då förstår jag.. Blir nog inte så bra att dela den själv
    Min skärm är nästan 180mm invändigt men sen så sticker skruvarna och muttern som håller bakskärmen ut lite.
    Ja det vore kul att se hur det blev. Hade gött och tack för hjälpen

Liknande ämnen

  1. Mäta in bakhjulet
    Av sixten i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-09-23, 20:30
  2. Rinner bensin från slang vänster sida vid bakhjulet...
    Av svebbe i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-11, 20:58
  3. Gnissel från bakhjulet
    Av jale i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 21:02
  4. Enklaste sättet att ta av bakhjulet.
    Av Noyen i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 13:42
  5. Vilken ska jag köpa?
    Av Niko i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 23:22

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •