Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Styrbyte Harley med ABS??

  1. #1

    Styrbyte Harley med ABS??

    ABS i all ära men....

    Någon som själv bytt bromsslang på en ABS Harley mot en längre för ex aphäng och vet hur man ska/kan göra? Vad behövs och vad tänkta på.
    Det börjar komma kabelkitt från Burly men långt ifrån alla modeller finns(ännu).
    Som jag fattat så är bak/fram ihopkopplat på ABS-hojar, rätt? Finns det någon ABS-kommunikation med datorn på hojen?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    With master cylinder (M/C) cap on: First disconnect upper brake line from ABS module, very little fluid will drip, but have a rag ready. Put open end of that line into a container, remove M/C cap and drain M/C. Disconnect banjo at M/C... be ready for remaining Dot 4 to drain into container and drip at banjo. Connect new brake line.

    For Reverse Bleed you'll need clear tube 3/16" ID (5/16" OD) from Lowes or Home Depot, I used 4'. And you'll need something to push Dot 4 through the clear tube into the bleeder valve... I used a syringe (no needle needed) I'd gotten from Granger, the clear tube will screw onto the syringe. (I read of someone making a squeeze bottle; Plastic Coke bottle with a 3/16" nipple attached to the cap, and a breather hole on the bottom).

    Heat one end of the clear tube and slipping over the bleeder valve nipple, this will make a good fit. Remove clear tube from nip. Full your syringe by sucking dot 4 into it, attach clear tube to syringe and FULL clear tube keeping open end higher then syringe so all air is removed. Attach clear tube to bleeder valve nip. Now hold syringe high and check clear tube for any air bubbles, if any, allow them to float up to the syringe (tapping the tube will help move them along.

    Open bleeder valve and inject dot 4. if you need to refill syringe, close the bleeder valve... unscrew the syringe (keeping open end of clear tube high)... suck more dot 4 into syringe... attach clear tube... tap out any air from the clear tube... inject...

    Keep an eye on M/C for dot 4 entering. Fluid will have foamy air bubbles at first, continue injecting until no more bubbles... you may need to remove some dot 4 from M/C to avoid overflow (I used syringe to suck some out).

    Tip: Before injecting; Position your new brake line so fluid has a continuous up-hill climb to M/C, as down dips in the line could trap air. I also manipulated the new brake line once filled; working from ABS module moving upwards... I'd create steeper angles and tap the line to move along any bubbles that possible clung-on.

    That's it. Easy. No mess. Took less then 1 hour.

  3. #3
    Slangen har ju ingenting med ABS att göra i hydrauldelen Abs är ju en elektrisk givare vid hjulet som styr en elektrisk "bromshandtag".
    Som släpper trycket så fort låsning sker. Så slangen ska bytas som vilken bromsslang som helst.
    Är det någon som vet detta bättre så får ni gärna tala om att jag har fel
    /Hasse

  4. #4
    Nåt skumt är det Hasse, Ricks i Tyskland har exempelvis en speciell ABS-modul för Street Bob...


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    ABS modulen är väl den som reglerar bromspulserna, vad har den med slangen att göra annat än de är hopskruvade?

  6. #6
    Kan du länka till Ricks?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    ABS i all ära men....

    Någon som själv bytt bromsslang på en ABS Harley mot en längre för ex aphäng och vet hur man ska/kan göra? Vad behövs och vad tänkta på.
    Det börjar komma kabelkitt från Burly men långt ifrån alla modeller finns(ännu).
    Som jag fattat så är bak/fram ihopkopplat på ABS-hojar, rätt? Finns det någon ABS-kommunikation med datorn på hojen?
    Mig veterligen är inte systemet länkat på HD som med tex japanska touring- och sporthojar. Mao, tex bromsar du med handbromsen (frambromsen) så ges även samtidigt bromskraft till bakbromsen.
    Nu har jag ingen hoj med ABS och kan således inte uttala mig om dom exakta förutsättningarna men vad jag förstår så, på sportster iaf, så är man tvungen att byta hela modulen som sitter under främre kronan tillsammmans med bromsslangen. Det är tydligen en hel enhet.

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  8. #8
    På en 2014 Sportster. sitter det ett fördelningsblock under nedre gaffelkrona med fyra slangar.
    Alla slangar har presskopplingar (ingen banjo) detta är problem ett.
    Två slangar går till ABS-ventilen som sitter vid svingen denna måste troligen luftas vid slangbyte.
    Enligt "ryktet" på nätet. ska denna återställas av din lokala Harley dealer.
    Är på väg att byta styre på min. men det verkar vara ett jäkla jobb

  9. #9
    HUJEDAMEJTur man har trumbromsar

  10. Följande användare tackar robbbull för detta inlägg:

    Jörgen Karlsson (2016-03-18)

  11. #10
    Om alla slangarna är pressade fast i fördelningsblocket så är det ett solklart fall ur Satansverserna

  12. #11
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Om alla slangarna är pressade fast i fördelningsblocket så är det ett solklart fall ur Satansverserna

  13. #12
    Vad är det du inte förstår?

  14. #13
    Har en sportster med ABS och ska byta styret nu till våren. Trodde i min enfald att jag kunde svänga förbi hydroscand och att dom kunde pressa på en ny slang, men så lätt är det kanske inte.

  15. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2014
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    18
    Tackad: 0
    Admin, hur gick det med bytet av styre?
    Står i samma situation själv, 2009 RK med ABS och det verkar inte vara "bara att" på just ABS-modellerna... Fick du någon klarhet i detta??

    Hepp!

  16. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ort
    lidhult
    Inlägg
    1
    Tackad: 0
    byte broms slangen på min de lux utan några problem..men jag undrar om man kan montera "mamut" fälg har inte hittat något om det?

  17. #16
    ABS'en på en Softail är ganska rättfram...en slang från handtaget till ABS-enheten mellan ramrören och en slang från ABS-enheten till caliprarna..... inget konstigt där, förutom att anslutningarna är pressade såklart ^
    Att den måste in till Auktoriserad är kanske en sanning med modifikation.....vad man gör, är att man vid luftningen kör ABS-enheten "manuellt" för att all luft skall passera genom ordentligt. Finns flera andra system på marknaden som gör samma sak. Kolla med din lokala verkstad!
    Det går att lufta utan den här finessen, men då blir arbetsgången så här: Lufta som vanligt, ut och kör och aktivera ABSen, hem och lufta igen, ut och kör osv osv tills all luft är borta.
    Vad jag vet, behöver du inte "reseta" mot datorn på något sätt.....

    Mvh /Båging

  18. #17
    Så här gjorde jag på min svåger 2014 883 Iron när han ville byta styre. Det går en slang från pumpen ner till fördelningsblocket. Från blocket till ABS enheten nere vid svingen. Från ABS enheten till fördelningsblocket igen. Sen från fördelningsblocket ner till brosket. Jag kapade bort slanganslutningen på fördelningsblocket som går upp till pumpen. Åkte sen till hydroscand och köpte en ny slangstolpe som passar deras bromsslangar. Lödde dit den på fördelningsblocket. Mätte hur lång slangen skulle vara. Tog bort fördelningsblocket från hojen. Åkte med det till hydroscand så att dom kunde pressa dit sin egen bromsslang på fördelningsblocket. Dom vill ej skarva på befintlig slang. Petiga när det gäller bromsar. Sen hem och skruva dit allt. Ta bort locket på pumpen. Och sen trycka bromsvätskan bakvägen genom brosket tills behållaren på styret är full. Sen lufta som vanligt. Sen funkar allt som det ska. INGEN ÅTERSTÄLLNING AV HD BEHÖVDES. hoppas detta hjälper er som vill byta styre till sommaren. Mvh jens carlson

    - - - Uppdaterad - - -

    Ska stå bromsok inte bromsket

  19. #18
    Har satt aphäng på min Street Glide -08 med ABS. Gjorde det enkelt, gjorde en ny slang i rätt längd från bromcylindern som räckte ner under kåpan drog dit originalslangen och kopplade ihop med en dubbelbanjo. Nostalgia motor i GBG tillverkade slangen och har alla kopplingar som behövs. (Tacksamt med kåpan att gömma slangskarven i.)
    Alternativet är att lossa originalslangen och rör vid ABS-blocket och ta med den så fixar han det med med. Nog enda snygga alternativet om man inte har kåpan att gömma det i.

Liknande ämnen

  1. Kopplingsschema? Baklampa/bromsljus lagt av efter styrbyte burly kabelkit
    Av sirbetalot i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 14:00
  2. Styrbyte med allt vad de innebär tips till dyna fat böb
    Av thek i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 22:22

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •